۰
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۷

سکوت نگران کننده آنگ سان سوچی

"سکوت رهبر دوفاکتوی میانمار در برابر بحران مسلمانان روهینجایی در این کشور باعث شده تا غرب نتواند به این مساله واکنشی مناسب نشان بدهد."
"سکوت رهبر دوفاکتوی میانمار در برابر بحران مسلمانان روهینجایی در این کشور باعث شده تا غرب نتواند به این مساله واکنشی مناسب نشان بدهد."
 به گزارش ایسنا، به نقل از سایت کریستین ساینس مانیتور، هیاتی از سازمان ملل اخیرا به بررسی عملیات ارتش میانمار درباره سرکوب این مسلمانان در راخین پرداخته و درباره رانده شدن آنها به بنگلادش گزارشی تهیه کرده و خواستار پیگرد قانونی نظامیان میانماری به اتهام نسل کشی، جنایت علیه بشریت و ارتکاب جرایم جنگی شده است.
در همین حال، یک قاضی در یانگون، پایتخت میانمار دو خبرنگار رویترز را که این مسائل را بررسی می‌کردند، به هفت سال حبس محکوم کرد؛ اقدامی که با خشم و نگرانی‌های بین‌المللی و درخواست برای آزادی فوری آنها همراه شده است.
این درحالیست که آنگ سان سوچی که زمانی چهره معروف بین‌المللی در مبارزه با حکومت مستبد میانمار بود، حالا در قبال مساله روهینجایی‌ها و این دو خبرنگار محبوس رویترز سکوت اختیار کرده است.
برد آدامز، مدیر آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ او ۱۸۰ درجه موضع خود را از آن آنگ سان سوچی که ما می‌شناختیم، تغییر داده است.
ارتش همه‌کاره
ناظران آشنا به امور میانمار می‌گویند که امیدواری‌های غرب برای میانمار دموکراتیک جدید، هرگز به واقعیت نمی‌پیوندد.
دیوید اشتاینبرگ، کارشناس مسائل برمه (میانمار) در آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی.سی می‌گوید:‌ پیش از آنکه انتظار رود قدرت ژنرال‌های ارتش میانمار کاهش پیدا کند، آنها از طریق قانون اساسی‌ای که ارتش را همواره بر سر کار نگه می‌دارد، عمل می‌کنند. آنگ سان سوچی هرگز به صورت کامل کنترل جامعه یا دولت را در اختیار نداشته است، او تنها پارلمان را برعهده دارد. حتی اکثریت حزبی او به قدر کافی برای تغییر قانون اساسی نبوده است.
هم‌چنین مارک فارمانر، رئیس کمپین برمه در انگلیس که یک گروه حمایتی است، گفت: ارتش هرگز تحت کنترل دولت مدنی نیست؛ آنها خودشان وزرای دفاع، کشور و امور مرزی را تعیین می‌کنند. آنها خودشان برای خودشان بودجه می‌چینند. آنها بر اکثر نهادهای مهم میانمار کنترل دارند که شامل شورای دفاع ملی و امنیت می‌شود. آنها تمام اهرم‌های قدرت را در اختیار دارند.
به دنبال اهرم‌های قدرت
برای بسیاری از ناظران اوضاع میانمار، پرونده مربوط به خبرنگاران محبوس رویترز از نشانه‌های جدید بی اعتمادی غرب به آنگ سان سوچی برای تقویت پایه‌های دموکراسی در میانمار نظیر آزادی رسانه‌ای است. مساله دیگر عدم توانایی او در بازگشت امن روهینجایی‌ها و همچنین عدم قدرت در حفاظت از آنهایی است که بازگشته‌اند.
درباره مساله اعمال تحریم‌ها بر میانمار که از سوی اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل به خاطر رخدادهای اخیر در این کشور مطرح شده، مایکل بوهلر، کارشناس مسائل جنوب شرق آسیا در دانشکده مطالعات شرق و آفریقا در لندن گفته است: حتی اگر تحریم‌ها هم اعمال شوند، فکر نمی‌کنم که ژنرال‌های میانماری را درگیر کند. برای آنها مشکلی پیش نمی‌آید. این تحریم‌ها باعث تغییر در دولت یا اوضاع سیاسی میانمار نمی‌شود.
کد مطلب: 93574
برچسب ها: روهینجا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *