۰
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰

اردوغان مذاکرات تهران را چالشی کرد

فایننشال تایمز روز جمعه گزارش داد: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در غیاب آمریکا وظیفه خود را برای چالشی کردن مذاکرات سه جانبه تهران را انجام داد.
فایننشال تایمز روز جمعه گزارش داد: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در غیاب آمریکا وظیفه خود را برای چالشی کردن مذاکرات سه جانبه تهران را انجام داد.
در این گزارش آمده است:
در اجلاس سه جانبه ای که روز جمعه در تهران و برای تعیین سرنوشت آخرین دژ محکم اما تحت محاصره گروه های تروریستی در سوریه تشکیل شد، آمریکا غایب بزرگ در میان شرکت کنندگان بود. اما در غیاب واشنگتن، اردوغان وظیفه خود را برای چالشی ساختن مذاکرات سه جانبه تهران انجام داد.
رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه به شدت سعی کرد نگذارد دولت سوریه در استان 'ادلب' که در کنترل گروه های تروریستی و مخالف است، دست به عملیات تهاجمی بزند، اما با بی اعتنایی روشن 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه روبه شد و درخواست اعلام آتش بس در سوریه مورد پذیرش قرار نگرفت.
در این اجلاس که به طور مستقیم از تلویزیون دولتی ایران پخش می شد، اردوغان در صحبت هایش از روسای جمهوری ایران و روسیه خواست که با اعلام آتش بس در سوریه موافقت کنند.
اما پوتین یه شکل دیپلماتیک به او پاسخ داد که گروه های تروریستی حاضر در شهر ادلب تهدیدی هستند که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد.
سوریه و متحدان آن مدتهاست که اهدافی را در ادلب هدف قرار می دهند و مشغول گردهم آوردن تسلیحات در اطراف این شهر هستند.ادلب آخرین سنگر گروه های مخالف و تروریستی است و می رود تا به آخرین نبرد در جنگ هفت ساله سوریه تبدیل شود.
اردوغان خواستار آتش بس در بمباران ادلب شد و با اشاره به غیرنظامیان شهر گفت که آنان جانشان در خطر است و اگر حمله ای اتفاق بیفتد، سیل مهاجرت به راه می افتد و پناهجویان به هر کجا که بتوانند می روند از جمله به سمت مرزهای ترکیه.
اما پوتین این تقاضا را رد کرد و گروه های مخالف در ادلب را 'تروریست' هایی خطاب کرد که نمی توان آنها را به حال خود رها کرد.
مسکو همواره نسبت به یک حمله تمام عیار به ادلب هشدار می دهد و برای توجیه آن می گوید که گروه های تروریستی پایگاه های نظامی روسیه در سوریه را هدف حملات خود قرار می دهند.
اما 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران هم در اجلاس تهران جانب متحد روس خود را گرفت و گفت:'تروریستها باید شهامت به خرج بدهند و سلاحهایشان را فورا تحویل دهند و به مبارزه مسلحانه خاتمه بدهند زیرا این کار هم برای سوریه و هم برای ادلب خطرناک است'.
همزمان با نشست سران سه کشور در تهران؛ شهر ادلب صبح روز جمعه صحنه برپایی تظاهرات همزمان با مراسم نماز جمعه بود. بر روی بعضی بنرها در این تظاهرات به زبان انگلیسی از جامعه بین الملل تقاضای کمک شده بود. بر روی یکی از این پارچه نوشته ها که در دستان یک کودک بود نوشته شده بود:'من شهروندی از ادلب هستم و حق دارم که با کرامت زندگی کنم'.
ترکیه ترس آن را دارد که حمله به ادلب به فاجعه انسانی تبدیل شود و صدها جهادی را وارد مرزهای ترکیه و مرزهای اروپایی کند.
یک منبع موثق دیپلماتیک ترکیه گفته است:'ترکیه رویکرد زیاده خواهانه خود در سوریه را رها کرده و قبول کرده است که اسد در قدرت بماند؛ هرچند این خواست خود را به صراحت بیان نمی کند'.
این شخصیت سیاسی ترک می افزاید:'ترکیه هنوز هم می خواهد یک نیروی تاثیرگذار در آینده سوریه باشد'.
تصرف ادلب، احتمالا پیروزی زودهنگام 'بشار اسد' در جنگ داخلی سوریه خواهد بود. این جنگ تا به امروز جان 400 هزار تن را گرفته و 13 میلیون انسان را از خانه و کاشانه آواره کرده است.
ادلب برای قریب به نیمی از جمعیت شهر؛ مکانی امن است، ارتش بیش از 60 درصد خاک کشور را آزاد کرده است. البته اگر هواپیماهای جنگی روسیه در میدان رزم حضور نداشتند؛ این امر امکان پذیر نبود.
اما سازمان ملل از روسیه و ترکیه خواسته است که اجازه ندهند در ادلب 'حمام خون' به راه بیفتد. 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا هم هفته گذشته در یک پست توئیتی به دولت سوریه هشدار داد که مبادا بیرحمانه در ادلب دست به حمله بزند.
یک دیپلمات غربی برآورد کرده است: 'فقط 10 تا 20 درصد شیه نظامیان حاضر در ادلب را گروه های تروریستی تندرو تشکیل می دهند و این توجیه کننده نیست که به دلیل حضور این تعداد گروه های تروریستی؛ شهر ادلب به کشتارگاه بزرگ تبدیل شود'.
'مولود چاووش اوغلو' وزیر خارجه ترکیه هم هفته گذشته عنوان کرد که اگر حمله ای به ادلب صورت بگیرد، حدود 2 میلیون انسان از جمله گروه های تروریستی امکان دارد به سمت مرزهای ترکیه هجوم آورند. ترکیه در حال حاضر پذیرای نزدیک به 3.5 میلیون پناهجوی سوری است و میل ندارد جمعیتی بیش از این را بپذیرد.
ژنرال 'ناجی مصطفی' سخنگوی 'جبهه آزادیبخش ملی' که مورد حمایت ترکیه بوده گفته است:'می دانیم که برادران ترک مان مصمم اند از ادلب و سایر شهرهای آزاد سوریه دفاع کنند. این جنگ به ما آموخته است که روی پای خود بایستیم و به مذاکرات بین المللی ابدا ایمان نداشته باشیم'.
کد مطلب: 93598
برچسب ها: اردوغان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *