۰
شنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۷

بنیاد کودک در قوه قضاییه تشکیل میشود

مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضاییه، گفت: طرح بنیاد کودک مصوبه شورای اجتماعی کشور را دریافت کرد و کار بزرگی است که برای پیشگیری از وقوع جرم در سطح پیش از دبستان قرار است در قوه قضاییه انجام شود.
مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضاییه، گفت: طرح بنیاد کودک مصوبه شورای اجتماعی کشور را دریافت کرد و کار بزرگی است که برای پیشگیری از وقوع جرم در سطح پیش از دبستان قرار است در قوه قضاییه انجام شود.
به گزارش گروه اجتماعی ایرنا از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پبشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، علی محمد زنگانه روز دوشنبه در کارگاه آموزشی ویژه مربیان نهادهای کودک سراسر کشور افزود: سند راهبردی این بنیاد استخراج و محتوای مهارت ها مشخص شده است و قرار است برخی عناوین پروژه ها حذف و برخی هم اضافه می شود.
وی گفت: ٤٩ درصد سهامداران طرح بنیاد کودک بخش های خصوصی هستند و ٥١ درصد نهادهای دولتی سرمایه گذاری خواهند کرد.
زنگانه افزود: تنها راه نجات جامعه مداخله در تربیت اجتماعی به ویژه در حوزه کودکان است و علت ورود قوه قضاییه به موضوعات کودکان به ویژه پیش دبستانی و حتی قبل تر، اهمیت این موضوع و بند ٥ اصل ١٥٦ قانون اساسی است.
مدیرکل پیشگیری فرهنگی قوه قضاییه اظهار داشت: یکی از مترقی ترین قوانین اساسی را در دنیا داریم که متاسفانه بسیاری از اصول آن یا معطل مانده یا اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: قوه قضاییه بر اساس قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، موظف به مدیریت پیشگیری است.
مدیرکل پیشگیری های اجتماعی و فرهنگی قوه قضاییه با تقسیم بندی پیشگیری به دو بخش کیفری و غیرکیفری گفت: یک نوع پیشگیری، کیفری، سزاگرایانه و واکنشی است یعنی مثلا کسی جرمی مرتکب می شود و با صدور حکم برای او هم خود مجازات و از وقوع بزه های بیشتر جلوگیری می شود و هم دیگران با توجه به این مجازات سمت بزه نمی روند.
وی افزود: نوع دیگر پیشگیری، غیرکیفری و کنشی است. یعنی قبل از وقوع جرم، پیشگیری انجام شود تا اجازه ندهد انگیزه مجرمانه شکل بگیرد.
زنگانه، همه عواملی که فرصت وقوع جرم را می گیرد، پیشگیری وضعی دانست و به پیشگیری اجتماعی، اخلاقی، روانی، معنوی و وضعی هم اشاره کرد و ادامه داد: اخیرا یک پیشگیری دیگر به نام پیشگیری محیطی را هم اضافه کردند.
وی پیشگیری رشدمدار و جامعه مدار را دو نوع پیشگیری اجتماعی برشمرد و گفت: برای انجام کار پیشگیرانه با اولین گزینه ای که مواجه می شویم شبکه علیتی داشتن جرایم و آسیب ها است که متاسفانه در کشور به صورت جمعی و شبکه ای کار نمی کنیم.
مدیرکل پیشگیری فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مربیات نهادهای کودک را سفیران این تفکر استراتژیک یعنی کار جمعی و شبکه ای دانست و گفت: اگر قرار است شبکه ای کار نشود همان بهتر که آن کار انجام نپذیرد.
وی ادامه داد: در رفتار برای پیشگیری، سازمانی نداشته باشید و گروهی کار کنید. تک نواز در حوزه اجتماعی نمی خواهیم چون قوه قضاییه، بهزیستی و آموزش پرورش به تنهایی نمی توانند امور را آ نگونه که باید پیش ببرند باید گروهی کار کرد و در حقیقت ارکستر سمفونی اجرا کرد.
زنگانه خاطرنشان کرد: اگر در چنین مداخلاتی سازمانی تک نوازی کند شاید کمی اثر بخشی داشته باشد اما آیا توانستیم صرفه جویی در هزینه و کارایی لازم را داشته باشیم؟ از آنجا که تصمیم گیران، امانتدار مردم هستند، حق ندارند هر طور دل شان می خواهد هزینه کنند.
مدیرکل پبشگیری فرهنگی قوه قضاییه با تقسیم بتدی پیشگیری رشدمدار به سه دسته مدرسه محور، خانواده محور و جامعه محور گفت: مجموعه ها انواع پیشگیری رشد مدار را تعیین می کنند و این قوه در کشور پیشگیری مدرسه و پیش دبستانی محور را انتخاب کرد چون معتقد است با این پیشگیری به پیشگیری خانواده محور هم می توان دست یافت.
وی نماد را یا همان مراقبت اجتماعی دانش آموزان را یک مداخله مدرسه محور نام برد که از سن ٨ تا ١٨ سالگی انجام می شود.
زنگانه گفت: زیرساختهای این پروژه برای تحول در نظام جمهوری اسلامی است و قرار است ارکستر سمفونی خوبی در کشور به صدا دربیاورد و نوای خوشی را به گوش ایران زمین برساند. جایگاه مهد و پیش دبستانی را می خواهیم ارتقا دهیم؛ محرومیت زدایی کنیم و توجه همه را به این موضوع جلب کنیم که راه نجات کشور جز مداخله در تربیت اجتماعی بویژه در سنین کودکی نیست.
براساس این گزارش، سومین دوره آموزش مربیان مهدکودک سراسر کشور به مدت دو روز در هتل باباطاهر تهران برگزار شد.
کد مطلب: 93602
برچسب ها: کودک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *