۰
شنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۱

برخی مداحان از موسیقی پاپ کپی میکنند

پژوهشگر موسیقی آیینی گفت: استفاده از ریتم موسیقی پاپ و حتی ملودی های خوانندگان خارج از کشور توسط برخی مداح ها در عزاداری‌های محرم باب شده و این جای تاسف دارد.
پژوهشگر موسیقی آیینی گفت: استفاده از ریتم موسیقی پاپ و حتی ملودی های خوانندگان خارج از کشور توسط برخی مداح ها در عزاداری‌های محرم باب شده و این جای تاسف دارد.
متین رضوانی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار موسیقی ایرنا درباره مداحی های رایج این روزها که دارای ریتمی پاپ گونه است و حتی در برخی موارد عینا کپی است، افزود: ما در موسیقی مذهبی و حماسی پشتوانه بسیار غنی فرهنگی داریم اما متاسفانه در حوزه موسیقی آیینی و عاشورایی از توجه به این پشتوانه‌ها غفلت شده‌ است.

** ابتذال در موسیقی پاپ تولید داخل کشور هم رایج است
وی اظهار داشت: این ابتذال تنها مربوط به حوزه مداحی نیست بلکه ما در موسیقی پاپ رایج امروز در کشور شاهد آن هستیم و این موضوع فراگیری است که به سمت هر چه نازل تر شدن موسیقی در حرکت است.
این محقق گفت: مداحی‌هایی که برای کسب درآمد رواج یافته و بر فرهنگ رایج عزاداری تاثیر منفی و حتی مخرب گذاشته و هیچ بعید نیست این روند را منحرف کند.
این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: ذائقه عمومی به طور کل در حوزه موسیقی اینگونه شده که مردم سراغ آثار دست چندم می روند و گویی دوست ندارند برای فهمیدن آثار فاخر تلاش کنند یا ادبیات و موسیقی فاخر را بشناسند که این موضوع باید ریشه یابی شود.

** صدا و سیما خوراک خوب موسیقایی به مخاطبانش نداده است
پژوهشگر موسیقی آیینی ضمن انتقاد از صدا و سیما گفت: صدا و سیما خوراک خوب موسیقی را به مردم ارایه نداده است و آثار خوبی را برای مردم پخش نکرده که شاید در کنار تاثیر شبکه های ماهواره ای، یکی دیگر از عوامل سوق یافتن ذائقه مردم به این سمت باشد.
رضوانی پور اظهار داشت: موسیقی پاپ امروزی عمق، معنا و مفهوم واقعی ندارد و پس از یک مدت اجرا به دلیل داشتن تاریخ مصرف، شنونده از آن خسته می شود، به همین دلیل سرمایه گذاران دوباره به جستجوی راه و روش جدید برای جذب مخاطبان خود هستند.
این کارشناس موسیقی آیینی گفت: اکنون اینگونه است که در دسته های عزاداری، بر سر تعداد بالای باند، طبل های و سنج های بزرگ که باید با وانت حمل شود، مسابقه گذاشته شده است و برای جذابیت های بصری دست به هر کاری زده می شود.
این کارشناس مذهبی تاکید کرد: اکنون کار به جایی رسیده که مداح نوحه ای با عنوان «دلت با من هماهنگه» از خواننده خارج نشین کپی می کند و آن را برای جوانان حاضر در هیات های عزاداری با همان ریتم موسیقی پاپ می خواند.
رضوانی پور اظهار داشت: این در حالی است که ما آثار فاخر مداحی بسیاری از پیشینیان همچون مرحوم شاه حسین بهاری، حاج اکبر ناظم، مرحوم شمشیری، حاج حسن ذوالفقاری و غیره به یادگار مانده که با شنیدن آنها مو بر تن انسان راست می شود.
کد مطلب: 93985
برچسب ها: مداحان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *