۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۶

درمانهای خانگی عفونت کرمک

کرمک‌ها، کرم‌های کوچکی هستند که می‌توانند روده بزرگ انسان را عفونی کنند.
درمانهای خانگی عفونت کرمک
کرمک‌ها، کرم‌های کوچکی هستند که می‌توانند روده بزرگ انسان را عفونی کنند.
به گزارش ایسنا، همه افراد در تمامی سنین می‌توانند به این عفونت‌ مبتلا شوند اما به طور کلی کرمک در کودکان و افرادی که در پادگان‌ها زندگی می‌کنند، شایع‌تر است.
عفونت کرمک شایع‌ترین عفونت در ‌آمریکا بوده و بسیار مسری است به طوری که به سرعت از فردی به فرد دیگر از طریق خوردن یا استنشاق تخم این کرم‌ها منتقل می‌شود.
این عفونت زمانی که کرم ماده در شکاف‌های پوست ناحیه مقعدی تخم گذاری می‌کند رخ داده و باعث خارش‌های شدید در محل عفونت به ویژه شب‌ها می‌شود.
هنگامی که فرد مبتلا ناحیه عفونی را بخاراند، تخم‌ها ممکن است به انگشتان و زیر ناخن‌های او چسبیده و با آلوده کردن لوازمی مانند ملحفه و لباس‌ها به افراد دیگر منتقل شود.
ممکن است این عفونت فردی را مبتلا کند اما هیچگونه علائمی در فرد مبتلا بروز نکند. از این رو در صورت ابتلای یک فرد از اعضای خانواده، درمان دیگر افراد خانواده نیز ضرورت دارد.
درمان‌های خانگی کرمک
اگرچه داروهای خانگی رایجی برای درمان کرمک وجود دارد، اما شواهد علمی کافی برای این نوع درمان‌ها وجود ندارد. بنابراین بهتر است در صورت ابتلا به این نوع عفونت از درمان‌های خانگی در کنار مراقبت‌های تخصصی پزشکی بهره برد. برخی از این درمان‌های خانگی به شرح زیر است:
۱) افسنتین: مطالعات اولیه نشان می‌دهد گیاه افسنتین ممکن است در درمان برخی از عفونت‌های انگلی موثر باشد. می‌توان با دم کردن این گیاه و نوشیدن چای آن از خواص افسنتین بهره‌مند شد. در مورد مصرف این گیاه بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید اما بهترین میزان استفاده از آن حداکثر چهار هفته است. برای قرن‌هاست که مردم از این گیاه برای درمان کرمک‌ها و همچنین به عنوان دارویی برای دام‌ها استفاده می‌کرده‌اند اما هنوز هیچگونه شواهد علمی مبنی بر اثربخشی آن برای درمان کرمک در انسان‌ها وجود ندارد.
۲) سیر: سیر برای اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچ خود شناخته شده است. برخی از سیر به عنوان مکملی در درمان عفونت‌های کرمک، کرم قلابدار و کرم‌های لوله‌ای استفاده می‌کنند. برای این منظور می‌توان حبه‌های سیر را به صورت خام خورد یا از سیر خرد شده در تهیه بسیاری از غذاها استفاده کرد.
همچنین می‌توان سیر بسیار ریز شده را با وازلین ترکیب کرده و به طور مستقیم در ناحیه پوست اطراف مقعد استعمال کرد. اما به یاد داشته باشید نباید این پماد را به نواحی پوست تحریک شده، زخمی یا بواسیری اعمال کرد.
۳) هویج: هویج خام سرشار از فیبر است که می‌تواند سیستم گوارش را سالم نگه داشته و حرکات منظم روده را تقویت کند. هنوز مشخص نیست هویج به طور مستقیم با کرمک‌ها مبارزه می‌کند یا آنها را از روده‌ها خارج می‌کند. در صورتی که فرد به هویج حساسیست نداشته باشد می‌تواند با خوردن هویج خام به درمان کرمک کمک کند. شستن مناسب هویج‌ها برای زدودن باکتری‌ها و آفت‌کش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
۴) تخم کدو تنبل: تخم کدو تنبل حاوی ترکیبی به نام کوکوربتاسین است که براساس مطالعات اولیه در مقابله با انگل‌های داخلی موثر است. می‌توان تخم کدو تنبل را به تنهایی مصرف کرد یا آنها را با آب مخلوط کرده و خمیر شکل گرفته را میل کرد.
۵) روغن نارگیل: روغن نارگیل دارای طیف وسیعی از کاربردهای خانگی و بهداشتی بوده و درمانی محبوب برای کرمک‌ها به حساب می‌آید چراکه بسیاری بر این باورند که استعمال این روغن در ناحیه اطراف مقعدی از تخم‌گذاری کرمک‌های ماده جلوگیری می‌کند. برخی افراد نیز هر روز صبح یک قاشق چای‌خوری روغن نارگیل خالص را قورت می‌دهند. در صورتی که فردی به روغن نارگیل حساسیت نداشته باشد، بهره‌گیری از این روش مناسب است.
۶) دانه پاپایا: یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ نشان داد دانه‌های پاپایا در موش‌های صحرایی می‌تواند عفونت‌های کرمی را درمان کند. با این حال هیچ مطالعه‌ای تاثیر آنها را بر انسان‌ها نشان نداده است. برای استفاده از این درمان می‌توان دانه‌های پاپایا را به تنهایی یا همراه با عسل میل کرد.
درمان‌های پزشکی کرمک
درمان استاندارد پزشکی برای کرمک، مصرف داروست اما افراد باید با تمیز کردن خانه و اتخاذ شیوه‌های بهداشتی مناسب، تمام آثار کرم‌ها را از خانه بزدایند. از آن جایی که کرمک‌ها به راحتی از فردی به فردی دیگر منتقل می‌شوند، پزشکان توصیه می‌کنند تمامی افراد یک خانه و خانواده به منظور جلوگیری از بروز مجدد کرمک‌، درمان‌ها را انجام دهند.
از جمله داروهای رایج، موثر و بدون نیاز به نسخه برای عفونت کرمک می‌توان به مبندازول، آلبندازول و پیرانتل پاموآت اشاره کرد. به طور معمول یک دوز اولیه از این داروها تجویز شده و پس از دو هفته بعد دوز دوم تجویز می‌شود.
همچنین ضروری است که خانه را تمیز نگه داشته و در طول درمان، بهداشت را به خوبی رعایت کنیم.
به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، ‌از شیوه‌های بهداشتی و استراتژی‌های تمیز کردن خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- شست‌وشوی همه ملحفه‌ها، لباس‌های راحتی و حوله‌ها در آب داغ
- جارو کشیدن و گردگیری مکرر فرش‌ها و کفپوش‌ها
- شست‌وشوی منظم دست‌ها به ویژه پس از دستشویی رفتن، تعویض پوشک و پیش از صرف غذا
- تمیز کردن تمام سطوح آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی و حمام به طور کامل و روزانه
- کوتاه و تمیز نگاه داشتن ناخن‌ها و جلوگیری از جویدن آنها
- دوش گرفتن به طور روزانه
- تعویض روزانه لباس زیر
- عدم اشتراک گذاشتن دستمال‌ها و حوله‌ها
- تکان ندادن مواردی همچون ملحفه‌ها، لباس‌ها، پارچه‌ها و حوله‌هایی که ممکن است حاوی تخم کرمک باشند.
کد مطلب: 94048
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *