۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵

مشاهده یوزپلنگ آسیایی در بهاباد یزد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت تصویر دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در شهرستان بهاباد خبر داد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از ثبت تصویر دو قلاده یوزپلنگ آسیایی در شهرستان بهاباد خبر داد.
به گزارش ایسنا، نیره پورملائی در این مورد گفت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهاباد امروز 25 شهریورماه 1397 موفق به ثبت تصویر دو قلاده یوزپلنگ شد. این سومین مشاهده این گونه در سال جاری در سطح استان یزد است که دو مورد از آن در زیستگاه‌های شهرستان بهاباد بوده است.
 یوز آسیایی پوشش نخودی رنگ با خال‌های سیاه در سر و کمر، بدن این جانور را پوشانده است. مشخصه این جانور، نوار سیاه رنگ اشک مانندی است که از گوشه‌ چشم‌ها شروع شده و تا کنار بینی ادامه می‌یابد. یوزپلنگ‌ها هر دو نوع آفریقایی و آسیایی، سریع‌ترین حیوانات زمین هستند که از سرعت‌شان برای شکار بزهای کوهی، غزال‌ها و دیگر شکارهای سایز متوسط استفاده می‌کنند.
انواع زیادی از تهدیدات متوجه یوز آسیایی است. تصادفات جاده‌ای مهمترین عامل تلفات یوز در ایران است و همچنین از بین رفتن زیستگاه‌ها خطری است که بقای بازماندگان یوز آسیایی را تهدید می‌کند.
وی در خصوص مطالعات زیستگاه‌های یوز در استان یزد افزود: زیستگاه‌های شهرستان بهاباد یکی از بهترین زیستگاه‌های گونه کمیاب و ارزشمند یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌رود. تاکنون مطالعات متعددی بر روی مطلوبیت زیستگاه این گونه ارزشمند در مناطق چهارگانه محیط زیست صورت گرفته و زیستگاه‌های بینابینی یوزپلنگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
پیش از این  مجید خرازیان مقدم، مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تمرکز سازمان بر تکثیر و پرورش یوز در اسارت با استفاده از روش‌های مصنوعی خبر داده و به ایسنا گفته بود: سرشماری دقیقی در مورد یوزها وجود ندارد و هر کسی که چنین ادعایی داشته باشد غلط است. چون زیستگاه یوز در کشور بیش از 12 میلیون هکتار است، اما برای سرشماری کارشناسانه تنها اقدام انجام شده این است که طی 16 سال اخیر، از طریق پروژه بین‌المللی یوز 48 فرد یوز در کشور شناسایی شده است. 
مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد آخرین وضعیت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه این موضوع در سازمان محیط زیست از طریق معاونت محیط زیست طبیعی پیگیری می‌شود، اظهار کرده بود: پیش‌نویس فاز سوم پروژه بین‌المللی یوز بعد از برگزاری جلسه کمیته تخصصی با حضور بخش‌های مختلف معاونت طبیعی از جمله دفتر حیات وحش، پروژه بین‌المللی یوز، کارشناسان بخش پستانداران نهایی شده و به زودی بین سازمان محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد مبادله خواهد شد.
خرازیان مقدم با اشاره به پنج ساله بودن پروژه بین‌المللی یوز در فاز سوم گفته بود: این پروژه یک برنامه کامل است و با توجه به شرایط فعلی یوزپلنگ، پاسخگوی نیازها خواهد بود. نکته متمایز فاز سوم پوژه بین‌المللی یوز در این است که گرچه مشابه فازهای قبلی، حفاظت از یوز در زیستگاه اولویت اول است اما بحث تکثیر و پرورش یوز در اسارت و مطالعات آن مورد توجه قرار می‌گیرد تا بتوانیم در فازهای بعدی امکان‌سنجی رهاسازی و معرفی توله را به زیستگاه داشته باشیم چون در موقعیت کنونی باید برای هر فرد یوز به طور جداگانه برنامه داشته باشیم.
مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد مسائل مالی پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزوده بود: بخشی از منابع مالی مورد نیاز این پروژه توسط برنامه عمران ملل متحد و بخشی هم توسط سازمان محیط زیست تامین می‌شود. پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در صورت تمدید بازوی کمکی سازمان محیط زیست در این موضوع خواهد بود.
کد مطلب: 94068
برچسب ها: یوزپلنگ ایرانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *