۰
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۹
مصطفی کواکبیان:

از سفر رئیس جمهور به نیویورک باید دست‌آوردهای زیادی برای منافع ملی کسب کنیم

چرا مخالفان دولت کنونی در 8 سال دوران رئیس دولت قبل که 9 بار به نیویورک سفر کرد لب فروبسته بودند؟!
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور رییس جمهوری در سازمان ملل و استفاده از تریبون‌های جهانی می‌تواند عاملی برای دستیابی به منافع ملی و تاکید بر منافع تاریخی مردم ایران در عرصه‌های بین‌المللی باشد.
از سفر رئیس جمهور به نیویورک باید دست‌آوردهای زیادی برای منافع ملی کسب کنیم
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حضور رییس جمهوری در سازمان ملل و استفاده از تریبون‌های جهانی می‌تواند عاملی برای دستیابی به منافع ملی و تاکید بر منافع تاریخی مردم ایران در عرصه‌های بین‌المللی باشد.
«مصطفی کواکبیان» در گفت وگو با ایرنا درباره شرکت رییس جمهوری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت: در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی یک قاعده کلی وجود دارد و آن استفاده از دیپلماسی عمومی است.
وی با بیان این که مجامع بین‌المللی و سازمان‌های جهانی مهم ترین ابزار برای تحقق این دیپلماسی عمومی هستند، افزود: بنابراین استفاده از این تریبون‌های جهانی قطعا به نفع منافع ملی تمام می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در حاشیه این سفرها می‌تواند دهها ملاقات برای افزایش منافع ملی انجام شود و مواضع ملت ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و جهانی را منعکس کند.
دبیرکل حزب مردم سالاری تاکید کرد: معتقدم که نباید از این ابزار دست کشید اما در عین حال به این موضوع هم اعتقاد دارم که در این زمینه برنامه ریزی دقیقی باید انجام شود تا بیشترین بهره برداری صورت بگیرد و از سفر رئیس جمهور به نیویورک باید دست‌آوردهای زیادی برای منافع ملی کسب کنیم.
کواکبیان نشست با نخبگان جهانی، اندیشمندان آمریکایی و بین‌المللی و طرح مباحثی همچون اثبات نابخردی سیاست‌های ترامپ، تحریم‌های یک جانبه علیه ملت ایران، تجاوزهای رژیم صهیونیستی و فریاد مظلومیت کشورهایی مانند مردم یمن توسط رییس جمهوری در این نشست‌ها را از جمله ابزارهایی دانست که می‌توان از آن بهره برد.
وی شرکت در مجامع بین‌المللی را ابزار مهم در عرصه دیپلماسی دانست و خاطرنشان کرد: می‌توانیم در این مجامع با هماهنگی با برخی کشورها از جمله اروپایی‌ها، تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه را بی اثر کرده و کار آمدی آنها را کاهش دهیم.

مخالفت با حضور روحانی در سازمان ملل، مخالفت با دولت است
استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوالی درباره برخی مخالفت‌ها با حضور رییس جمهوری در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، به حضور شهید رجایی در جلسه شورای امنیت اشاره کرد و یادآور شد: شهید رجایی در آن جلسه فریاد مظلومیت ایران را سرداد.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: به جز مرحوم آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، تقریبا تمامی روسای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل حضور پیدا کردند.
کواکبیان مخالفت برخی با حضور دکتر روحانی در سازمان ملل را مخالفت آنها با اصل دولت دانست و تصریح کرد: عده ای می‌خواهند به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش بکشند؛ آنان چرا نگفتند که احمدی نژاد در هشت سال 9 بار به سازمان ملل رفت.
وی ادامه داد: هیچ کس در آن زمان اعتراض نکرد که وی برای چه و چرا می‌رود، در آن موقع چون با احمدی نژاد موافق بودند، اعتراض نمی‌کردند و در حال حاضر چون با آقای روحانی مخالف هستند این مطلب را بیان می‌کنند.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری اضافه کرد: آنها خودشان هم می‌دانند که حضور رییس‌جمهوری در سازمان ملل و استفاده از تریبون‌های جهانی می‌تواند عاملی برای دستیابی به منافع ملی و تاکید بر منافع تاریخی مردم ایران در عرصه‌های بین‌المللی باشد.

نسخه مخالفین در سیاست خارجی، به ضرر منافع ملی است
این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: اگر قرار بود بر اساس سخنان برخی از این تندروها در عرصه سیاست خارجی عمل می‌کردیم، نسخه‌های آنها قطعا به ضرر منافع ملی بود و نه تنها تحریم‌ها را از بین نمی‌برد، حتی ممکن بود روز به روز این تحریم‌ها افزایش یابد.
کواکبیان خاطرنشان کرد: جالب این جا است باوجود این که احمدی نژاد چندین بار به سازمان ملل رفت اما مشاهده کردیم که چندین قطعنامه شورای امنیت علیه ما صادر شد و اگر نبود برجام، قطعا آنها می‌توانستند با استفاده از همان قطعنامه‌ها ما را ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل ببرند و خطرات زیادی برای مردم ایران ایجاد کنند.
با تدبیر به منافع زیادی دست پیدا می‌کنیم
وی همچنین اظهار داشت: معتقدم با تدبیر و عقلانیت در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی می‌توانیم به منافع زیادی دست پیدا کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه به برگزاری جلسات مشترک فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: در این جلسات تاکید شد که برای حفظ منافع ملی خود نباید در عرصه بین‌المللی غائب باشیم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم نظر کلی بر شرکت رییس جمهوری در این مجامع بین‌المللی است اما عده ای اندک نه به خاطر منافع ملی، بلکه به خاطر مخالفت خود با اساس دولت، مخالفت‌هایی می‌کنند که نباید به آن چندان توجهی شود.
 
کد مطلب: 94083
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *