۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۳

چالشهای پیش روی دولت جدید پاکستان

عمران خان نخست وزیر پاکستان که با شعار'پاکستان جدید' به قدرت رسید به نظر می رسد این روزها برای رسیدن به اهداف خود، با مشکلات زیادی دست به گریبان است.
عمران خان نخست وزیر پاکستان که با شعار'پاکستان جدید' به قدرت رسید به نظر می رسد این روزها برای رسیدن به اهداف خود، با مشکلات زیادی دست به گریبان است.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از اینکه به سمت نخست وزیری برگزیده شد به مردم وعده داد در100 روز نخست دولتش به دستاوردهای مهمی دست یابد.
اما دستیابی به برخی اهداف از پیش تعیین شده در چنین مدت کوتاهی بستگی به توان تیم اجرایی و حمایت های برخی از دستگاهها دارد.
به منظور غلبه بر مشکلات هر چند باید پشتکار و تلاش ها چند برابر شود اما زمانی که نوبت به اجرای احکام و دستورالعمل ها می رسد، برخی عوامل و موانع غیر قابل پیش بینی شده باعث می شود تا رسیدن به اهداف مورد نظر با تاخیر مواجه شود.
با این حال مردم پاکستان از دولت جدید به رهبری عمران خان توقع زیادی دارند اما نخست وزیر برای جلب نظر مردم باید با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم کند.
عمران خان در نخستین روزهای آغاز کار یقینا درک کرده است که بزرگترین چالش پیش رو، دست های پنهان در ساختار قدرت پاکستان است و دولت برای رسیدن به این اهداف باید از این موانع عبور کند.
برای رسیدن به 'پاکستان جدید' دولت نه تنها باید اعتماد نمایندگان مجلس ملی را به خود جلب کند بلکه باید دیگر احزاب سیاسی را نیز در این مسیر با خود همراه کند.
همراه با انجام این اقدامات، قوه قضاییه به یک اصلاح کامل و جامع نیاز دارد و دولت باید در قبال آموزش و پرورش و بهداشت عمومی و همچنین انتخابات قوانین جدیدی وضع کند.
اما آیا دولت می تواند اساس این نوع اصلاحات را در 100 روز نخست حکومت پایه ریزی کند؟
مردم پاکستان برای دیدن تغییر در زندگی خود حاضرند به دولت مهلت بیشتری بدهند تا دولت بتواند در مسیر درست اصلاحات مورد نظر را پایه ریزی کند.
از سوی دیگر هر چند حسابرسی از سیاستمداران و دولتمردان فاسد در دستور کار دولت جدید قرار دارد، برای پیمودن اهداف مورد نظر عملکرد اداره حسابرسی ملی باید به صورت ریشه ای مورد بازبینی قرار گیرد.
فاروق نسیم وزیر قانون در دولت فدرال پاکستان بر این عقیده است که دولت در نظر دارد در 100 روز اول حکومت خود برنامه های خود را برای اعمال اصلاحات وسیع از طریق مجلس ملی و دیگر نهادهای دولتی تعیین و تدوین کند، اما زمزمه هایی در محافل سیاسی به گوش می رسد که می گوید که این اصلاحات شامل قوه قضاییه و ارتش نخواهد شد.
عمران خان در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده احداث سدهای بزرگ، ساخت 5 میلیون واحد مسکونی و ایجاد10 میلیون شغل جدید به مردم پاکستان داده است.
دولت برای رسیدن به این اهداف تنها با استفاده از توان کارشناسان خبره و ماهر و اتخاذ سیاست های اساسی و واقع بینانه می تواند از این سدها عبور کند.
اما بازگرداندن سرمایه های ملی به پاکستان که به صورت غیر قانونی از سوی مفسدان سیاسی و اقتصادی از کشور خارج شده است و در بانک های خارجی انباشته شده اند یکی دیگر از اولویت های گفته شده دولت پاکستان می باشد.
ایجاد اصلاحات در مدارس دینی از دیگر اهداف دولت جدید است که یقینا عمران خان در این مسیر با حریفان سرسختی همانند مولانا فضل الرحمن رئیس جمعیت علمای اسلام که درانتخابات پارلمانی به سختی شکست خورد و نتوانست به مجلس ملی راه یابد مواجه خواهد شد.
فضل الرحمن با دارا بودن صدها مدرسه دینی و هزاران طلبه یقینا توان مقابله با هر نوع اقدام دولت جدید در این مسیر را دارد.
البته دولت می تواند از کمک های مولانا سمیع الحق حریف سرسخت مولانا فضل الرحمن برخوردار باشد، مولانا سمیع الحق به دلیل نقش بارزش در تشکیل گروه طالبان پاکستان و افغانستان پدر معنوی جنبش طالبان لقب گرفته است.
با این حال به دلیل شکاف بین احزاب مخالف و اپوزیسیون این طور به نظر می رسد که دولت از سوی احزاب مخالف نگرانی های چندانی ندارد.
اما با توجه به انتخابات میاندوره ای که قرار است، اواسط اکتبر برگزار شود دولت در نظر ندارد قیمت انرژی از جمله برق، گاز و بنزین را افزایش دهد.
اما چالش دیگر برای تحریک انصاف نحوه مقابله با شبکه های پرنفوذ حزب مسلم لیگ نواز در سراسر پاکستان به صورت شوراهای شهر و روستاست.
عمران خان ایجاد اصلاحات در قوانین متعلق به انتخابات شوراهای شهر و روستا که به انتخاب شهردار در شهرهای کوچک و بزرگ منجر می شود را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
با توجه به اهمیت ایالت پرجمعیت پنجاب در پاکستان تحریک انصاف به درستی از نقطه ضعف خود در این ایالت باخبر است بنابراین حزب حاکم به منظور غلبه بر نفوذ سنتی حزب مسلم لیگ نواز بر شوراهای شهر و روستا در ایالت پنجاب که بر خود بر نتایج مهم و تاثیر گذار انتخابات سراسری و پارلمانی اثر فراوانی دارد باید با گذشت زمان اقدامات مناسبی انجام دهد تا این خلاء نیز به مرور زمان رفع شود.
تحریک انصاف در پی آن است تا از تجربیات مسلم لیگ قائد اعظم که رقیب سرسخت مسلم لیگ نواز شریف در ایالت پنجاب است استفاده کند.
اصلاح در قوانین متعلق به رسانه های گروهی نیز از دیگر نیازهایی است که حزب حاکم در اولویت های بعدی خود قرار داده است.
رسانه های گروهی در پاکستان هر چند در حال حاضر به دلیل حمایت های مردم از تحریک انصاف از سیاست های حکومتی دفاع می کنند اما تاریخ گذشته پاکستان نشان داده که رسانه های پرنفوذ در این کشور هر لحظه با دخالت دست های پنهان و اشکار در ساختار سیاسی پاکستان می توانند موانع زیادی بر سر راه دولت ایجاد کنند.
دولت های پیشین پاکستان با استفاده از تبلیغات رسانه ای برای پیشبرد اهداف سیاسی خود استفاده می کردند و در حال حاضر اگر دولت ائتلافی پاکستان به ریاست تحریک انصاف نیز بخواهد همان شیوه قبلی را ادامه دهد یقینا نباید توقع دستیابی به پاکستان جدید را داشته باشد.
بنابراین عمران خان باید بتواند موانع دشوار را در مسیر مشکلات و چالش های پیش رو از سر راه بردارد.

*** نگاه روزنامه پاکستانی به موانع پیش روی عمران خان
روزنامه اردو زبان «دنیا» چاپ پاکستان نیز با چاپ مقاله ای با عنوان «صد روز اول تردید، ابهام و نگرانی» با بیان گذشت حدود یکماه از زمان استقرار دولت جدید پاکستان، بر این عقیده است:تحریک انصاف پیروزی خود را در انتخابات پیش بینی نکرده بود و هیچ گونه آمادگی برای تشکیل دولت نداشت.
در این مقاله امده است:انتخاب مسئولان ارشد دولت، هرج و مرج و دستپاچگی در جابجایی ها، همانند دورانهای سابق نمونه های جدیدی از خویش پروری و پسند و ناپسند شخصی در عزل و نصب مسئولین دولتی رقم زده می شود.
این روزنامه با بررسی شعارهای انتخاباتی عمران خان از جمله احداث 5 میلیون باب منزل و کشت 10 میلیارد درخت، محال بودن اجرای آن را بیان کرده و آن را نشانه عدم آمادگی و از پیش برنامه ریزی و سنجش شعارها می داند.
کد مطلب: 94221
برچسب ها: پاکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *