۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۲

اوضاع امنیتی افغانستان شکننده است

دبیرکل سازمان ملل در گزارش سه ماهه‌ از اوضاع افغانستان به شورای امنیت، به تحولات اخیر سیاسی، امنیت، همکاری‌های منطقه‌ای، مسایل حقوق بشر، هماهنگی کمک‌های توسعه‌ای، بازگشت پناهجویان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روند انتخابات و آتش‌بس پرداخت.
دبیرکل سازمان ملل در گزارش سه ماهه‌ از اوضاع افغانستان به شورای امنیت، به تحولات اخیر سیاسی، امنیت، همکاری‌های منطقه‌ای، مسایل حقوق بشر، هماهنگی کمک‌های توسعه‌ای، بازگشت پناهجویان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، روند انتخابات و آتش‌بس پرداخت.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اعتراض‌های احزاب سیاسی درخصوص ایجاد اصلاحات در سیستم انتخابات نیز اشاره شده است.
گوترش در این گزارش گفت: باوجود بعضی دستاوردها، اوضاع امنیتی در این کشور شکننده است و تلفات غیرنظامیان نیز کاهش نیافته است. اوضاع امنیتی همچنان شکننده است؛ هرچند در جریان آتش‌بس در روزهای عید فطر، خشونت به طور چشمگیری کاهش یافت اما دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان بین ۱۵ ماه مه و ۱۵ اوت سال جاری میلادی بیش از ۵۸۰۰ رویداد امنیتی را ثبت کرده است؛ آماری که نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: ۶۷درصد از رویدادهای امنیتی در مناطق جنوب، جنوب شرق افغانستان به ثبت رسیده‌اند. درگیری‌های مسلحانه ۶۱ درصد از رویدادهای امنیتی را تشکیل می‌دهند و این آمار ۱۴درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: در بازه زمانی تهیه این گزارش، هیچ تغییری در میزان کنترل دولت و طالبان در اراضی به وجود نیامده است. طالبان شماری از حملات سازمان یافته را بر مرکزهای بعضی از شهرها داشتند.
گوترش درباره اعتراض‌های احزاب سیاسی مبنی بر ایجاد اصلاحات در سیستم انتخابات افغانستان گفت: در این گزارش احزاب سیاسی به خواست خود برای ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی تاکید کرده و شماری از جریان‌های سیاسی حتی تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرفته نشدن خواستشان، این انتخابات را تحریم خواهند کرد. بعضی از چهره‌های اپوزیسیون نیز حکومت را به اقدام برای توطئه در برابر مردم شمال متهم کرده اند.
وی افزود: کشورها و نهادهای کمک کننده متعهد به ۵۷ میلیون دلار کمک مالی بیشتر به روند انتخابات افغانستان شده‌اند.
گوترش در بارۀ آتش‌بس اخیر میان دولت افغانستان و طالبان به اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفت: دولت افغانستان و گروه طالبان در ایام عید فطر یک آتش‌بس اعلام کردند و این اقدام منجر به کاهش چشمگیر خشونت‌ها در جریان این سه روز شد ولی طالبان پس از پایان این دوره سه روزه تقاضای دولت کابل را برای تمدید این آتش بس رد کرد و دو طرف مجددا عملیات‌های نظامی شان را از سر گرفتند.
دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه داعش در افغانستان نیز گفت: گروه داعش توانسته حضورش را در مناطق شرقی کشور حفظ کند. این گروه مسؤولیت دست کم هشت حمله انتحاری در ولایت ننگرهار، دو حمله در کابل و یک حمله در شهر گردیز را بر عهده گرفته است. این گروه همچنان به جنگ در برابر طالبان در مناطق شرقی ادامه داده است. جنگ‌های شدید میان دو طرف در ولایت های کنر و ننگرهار نیز گزارش شده است.
در ادامه این گزارش آمده است که تلاش‌های منطقه‌ای برای حمایت از روند صلح در افغانستان پس از دومین نشست روند صلح و همکاری امنیتی کابل آغاز شده‌ است.
گوتریش در بارۀ تلفات غیرنظامیان گفت: در ۱۵ ژوئیه، یوناما گزارش شش ماهه‌اش را در بارۀ حفاظت از غیرنظامیان در جریان درگیری‌های مسلحانه منتشر کرد. از تاریخ یک ژانویه تا ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۸، یوناما ۵۱۲۲ مورد تلفات غیرنظامیان را به ثبت رسانده است که از این میان، ۱۶۹۲تن کشته و۳۴۳۰تن دیگر زخمی شده‌اند که در مجموع آمار تلفات غیرنظامیان در این مدت مشابه به سال ۲۰۱۷است.
بر اساس گزارش یوناما، گروه های شبه‌نظامی چون طالبان، داعش و دیگر گروه‌ها عامل ۶۷درصد از این تلفات بوده‌اند.
کد مطلب: 94228
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *