۰
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۴۴

قرائتهای متفاوت از بحران سوریه

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه در حالی که باز هم قرائت های متفاوت از شرایط این کشور بحرانی ارائه داد اما گویای آن بود که روند آستانه توانسته است فرایند سیاسی را تسهیل کند.
نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه در حالی که باز هم قرائت های متفاوت از شرایط این کشور بحرانی ارائه داد اما گویای آن بود که روند آستانه توانسته است فرایند سیاسی را تسهیل کند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 15 عضو شورای امنیت همراه به نمایندگان ایران، سوریه و ترکیه روز سه شنبه گرد هم آمدند تا آخرین شرایط درگیری ها در سوریه را مورد بررسی قرار دهند.
جبهه غربی این شورا که با آمریکا همسو هستند، تغییر رژیم سوریه را دنبال می کنند و جبهه میانه رو هم معتقدند باید با تروریسم مبارزه کرد و در این بین فرقی بین معارضان مسلحی که از کشورهای دیگر آمده اند و تروریست های شناخته شده نباید قایل شد.
تاکید هر دو نیز حفاظت از جان شهروندان بود و اینکه نیازهای بشردوستانه باید به همه مردم سوریه برسد.
ابتدا استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گزارشی ارائه کرد و از توافق سوچی که منجر به ایجاد منطقه امن یا حائل در ادلب شده بود، استقبال کرد.
مارک لوکاک معاون دبیرکل در امور اضطراری و بشردوستانه هم به توصیف شرایط انسانی در این کشور به ویژه ادلب پرداخت.
آن گاه اعضای شورا نظرات خود را در این باره و چگونگی حل این بحران که در آستانه هشتمین سال خود قرار دارد، تشریح کردند که اهم آن را در زیر می خوانید.
فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد اظهار کرد: ادلب بر سر یک دوراهی ست که یا می تواند به تشدید شدن درگیری نظامی برسد و یکی از بدترین صفحات در جنگ این کشور را رقم بزند یا مسیر حل سیاسی را پیش بگیرد.
وی با بیان این که «هر دوی این مسیرها امروز قابل تحقق هستند»، افزود: ما راه سختی پیش رو داریم و راه حل سیاسی نمی‌تواند در بازنویسی قانون اساسی خلاصه شود.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: نقشه راه ما ترسیم شده است؛ تعهد جدی به توقف درگیری ها در ادلب، حمایت قاطع از کمیته بازنویسی قانون اساسی و ملاقات و مذاکره اعضای شورا برای رسیدن به چارچوب یک قطعنامه برای صلح در سوریه.
دلاتره تصریح کرد: رسیدن به راه حل سیاسی و انتقال قدرت در سوریه تنها از این مسیر قابل دستیابی است. بدون تضمین رسیدن به انتقال قدرت سیاسی، سوری ها باور نخواهند کرد که تغییری در عرصه قدرت ایجاد شده و به خانه های خود برنخواهند گشت.
وی مدعی شد: در غیر این صورت، آنها امیدی به صلح پایدار در سوریه ندارند. اعضای شورای امنیت وظیفه دارند این زنجیره تراژدی ها در سوریه را شکسته و راه را برای راه حل سیاسی باز کنند.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: بیایید برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم. فرانسه از همگی می خواهد که در حمایت از فرآیند ژنو و طرح های دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اقدام کنند.

**چین
نماینده چین در سازمان ملل متحد هم از طرح پیشنهادی روسیه، ترکیه و ایران در قبال وضعیت ادلب و همپنین ننتیجه ملاقات بین روسیه و ترکیه برای برقراری مناطق حائل در ادلب حمایت کرد.
ما ژائوشو گفت: چین از هر تلاشی که به راه حل سیاسی نزدیک شود استقبال می کند. تمامی طرف ها باید به سمت راه حل سیاسی حرکت کرده و از نفوذ خود استفاده کنند تا تفاهمنامه های حاصل شده اجرایی و درگیری های نظامی متوقف شوند.
وی افزود: جامعه بین المللی باید با تاکید بر هم افزایی با تروریسم مبارزه کند و دستاوردهای مبارزه با تروریسم در سوریه را تقویت کنند و اجازه ندهند که گروه های تروریستی مردم را قربانی کنند.
نماینده چین در سازمان ملل متحد ادامه داد: هفته گذشته دی میستورا گفت وگوهایی جدی در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی با طرف های سوری داشت. جامعه بین المللی باید سازمان ملل را در مرکز تلاش ها برای رسیدن به راه حل سیاسی قرار داده و از گفت وگوهای ژنو و آستانه حمایت کند.
ژائوشو با تاکید بر اینکه طرف های سوری باید به سمت اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت و در هماهنگی با اصول سوری-سوری بروند.
وی تصریح کرد: راه حل سیاسی باید خواسته های مشروع تمامی طرف های سوری را در نظر بگیرد. استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید در این راه حل کاملا به رسمیت شناخته شود.
نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: چین به شدت نگران وضعیت انسانی در سوریه است. با وجود چالش های سنگین، سوری ها ساخت بیمارستان ها، جاده ها و دیگر تاسیسات اصلی را آغاز کرده اند و بازگشت سوری ها به خانه هایشان به صورت مداوم افزایش داشته است.
ژائوشو اظهار کرد: جامعه بین الملل باید با جدیت از بازسازی در سوریه حمایت کند. طرف های سوری باید به فکر آینده کشور و مردمشان باشند و از قطعنامه های مرتبط به آینده مردم در شورای امنیت تبعیت کرده و اختلافات خود را از طرق مذاکرات حل کنند. وی افزود: از سوی دیگر، جامعه بین المللی باید برای رساندن کمک های انسانی به سوری ها در تمامی مناطق با دولت سوریه همراهی کند.

**انگلیس
نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل هم با اشاره به هفت سال و نیم جنگ در سوریه، گفت: این از جنگ جهانی دوم طولانی تر بوده است. بیش از نیم میلیون نفر در سوریه کشته، میلیونها نفر آواره و سلاح شیمیایی در این جنگ استفاده شده است.
کارن پیرس افزود: طرح ترکیه برای آتش بس در ادلب باید جدی گرفته و اجرا شود. روسیه به طور ویژه باید به این طرح توجه کند و ما روسیه را به این دلیل مسئول می دانیم که این کشور یکی از اعضای دائم شورای امنیت است و برای حفاظت از صلح و امنیت بین الملل مسئولیت ویژه دارد.
وی ادامه داد: روسیه باید با استفاده از نفوذ خود در دولت سوریه، بحران را حل کند در غیر این صورت تمامی فجایعی که اتفاق می‌افتد به نام روسیه خواهد بود.
نماینده انگلیس تاکید کرد از تلاش های دی میستورا برای تشکیل کمیته قانون اساسی حمایت می کند و همچنین حامی برنامه های در دست اقدام در فرآیند آستانه است تا به سازمان ملل در رسیدن به صلح سیاسی در سوریه کمک شود.
پیرس گفت انگلیس می خواهد بداند چرا هنوز در سوریه راه های رساندن کمک های انسانی باز نشده اند و هنوز در بسیاری موارد مردم راهی برای خروج از مناطق تحت درگیری ندارند.
وی با تاکید بر اینکه «نباید از خاک سوریه برای شلیک موشک به اسراییل استفاده شود»، افزود: اگر اشتباه در محاسبات باعث شده است که یک هواپیمای روسی هدف حمله قرار بگیرد، نگرانی جدی این است که اشتباه در محاسبات ممکن است به کجاها برسد.
نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد ادامه داد: ما به همکاران روسی خود بابت کشته شدن نیروهایشان در این هواپیما ابراز همدردی کردیم اما تاکید می کنیم که خطر اشتباه محاسباتی بسیار بالاست. این دولت سوریه بود که هواپیمای روسی را ساقط کرد و نزدیکترین دلیل این واقعه ایران و نیروهایش روی زمین است.
پیرس اضافه کرد: من می خواهم از این فرصت استفاده کرده و به روسی ها، دولت سوریه و ایرانی ها هشدار جدی بدهم که ممکن است ما چیزهایی بسیار فجیع تر از آنچه امروز در نتیجه اشتباه در محاسبات دیدیم، ببینیم.

**روسیه
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد هم در این نشست با اشاره به توافق حاصل شده بین روسیه و ترکیه گفت: یکی از بخش های کلیدی این تفاهمنامه تاکید بر ادامه مبارزه با تروریسم در تمام اشکال آن در سوریه است.
واسیلی نبنزیا افزود: روسیه و دیگر ضامن های فرآیند آستانه تلاش زیادی کردیم تا موقعیت ادلب را برای حاضران توضیح دهیم و به این تلاش ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: با وجود حسادت های احتمالی برخی اعضا، فرآیند آستانه به صورت موثر و فعال عمل می کند و اجازه نخواهد داد که مواضع غلط و مشاوره های بیمارگونه مسیرش را منحرف کند.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: رویکرد ما برای رسیدگی به وضعیت انسانی در سوریه هرگز تغییری نکرده است و ما به رساندن کمک های انسانی متعهد هستیم؛ در عین حال نمی خواهیم اجازه دهیم که تروریست ها حق مسلم بازگشت آوارگان به خانه هایشان را از آنها بگیرند.
نبنزیا تاکید کرد: تحریم های یک جانبه از طرف برخی اعضای این شورا، تنها دولت ر ا تحت تاثیر نگذاشته، بلکه رساندن کمک های انسانی به مردم سوریه را هم با مشکل مواجه کرده است.
کد مطلب: 94247
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *