۰
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۸

زمزمه‌ها برای استعفای مودی بالا گرفت

نخست‌وزیر هند بر سر توافق خرید جنگنده‌هایی از فرانسه که ادعاهای فساد در آن مطرح است، با درخواست‌هایی برای کناره‌گیری مواجه شد.
نخست‌وزیر هند بر سر توافق خرید جنگنده‌هایی از فرانسه که ادعاهای فساد در آن مطرح است، با درخواست‌هایی برای کناره‌گیری مواجه شد.
به گزارش ايسنا، اتهامات علیه نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پس از آن بالا گرفت که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه تاکید کرد دهلی نو در انتخاب شریک محلی اعمال نفوذ کرده است.
احزاب سیاسی هند از سال ۲۰۱۶ مودی را بر سر خرید ۳۶ هواپیمای "رافال" از شرکت هوانوردی "دسو" که ارزش حدودی آن ۸.۷ میلیارد دلار است، تحت فشار قرار داده و معتقدند او بیش از حد بابت این هواپیماها پرداخت کرده و شفاف نبوده است.  
اپوزیسیون هند در ماه‌های اخیر انتخاب شرکت "انیل امبانی"، یک تاجر میلیاردر هندی به عنوان شریک محلی دسو را زیر سوال برده و تاکید دارند که چرا یک شریک دولتی با ده‌ها سال سابقه انتخاب نشده است. ‌
فرانسوا اولاند جمعه در سخنانی تاکید کرد: دهلی نو شرکت دسو را برای انتخاب شرکت "ریالینس دیفنس" تحت فشار قرار داد. ما چاره دیگری نداشتیم. ما مخاطبی را انتخاب کردیم که در اختیار ما قرار دادند.
همین سخنان رئیس‌جمهوری سابق فرانسه کافی بود تا همهمه‌ای در هند به راه بیفتد. رائول گاندی، رئیس حزب اپوزیسیون اصلی هند موسوم به کنگره در توئیتر نوشت: نخست‌وزیر شخصا مذاکره کرد و پشت درهای بسته قرارداد رافال را تغییر داد. به لطف فرانسوا اولاند اکنون متوجه شدیم که او شخصا قراردادی چندین میلیارد دلاری به نفع انیل امبانی بست. نخست‌وزیر به هند خیانت کرد.
یکی دیگر از رهبران ارشد حزب کنگره هم تاکید کرد، مودی هیچگونه "حق اخلاقی" برای ماندن در قدرت ندارد. احزاب کوچکتر هم به حمله علیه مودی که سال ۲۰۱۴ با وعده مقابله با فساد روی کار آمد، پیوستند. دفتر نخست‌وزیری هند واکنشی نشان نداده است.
کد مطلب: 94368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *