۰
شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۶

حرمت ائمه، خط قرمز دستگاه دیپلماسی

انتشار مطلبی موهون درباره امام حسین (ع) و انتساب آن به یکی از کارمندان وزارت خارجه، همزمان با ایام عزاداری آن حضرت، موجی از واکنش ها در فضای مجازی و پایگاه های خبری برانگیخت، انتسابی که دستگاه دیپلماسی ضمن رد صریح آن، حرمت شکنی ساحت ائمه و تسویه حساب های سیاسی به این بهانه را به شدت محکوم کرد.
انتشار مطلبی موهون درباره امام حسین (ع) و انتساب آن به یکی از کارمندان وزارت خارجه، همزمان با ایام عزاداری آن حضرت، موجی از واکنش ها در فضای مجازی و پایگاه های خبری برانگیخت، انتسابی که دستگاه دیپلماسی ضمن رد صریح آن، حرمت شکنی ساحت ائمه و تسویه حساب های سیاسی به این بهانه را به شدت محکوم کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، توهین و هتک حرمت به ساحت ائمه اطهار (ع) گرچه موضوعی تازه نبوده و نیست اما در فهرست پُر رنگ ترین خطوط قرمز جامعه ایران و مسوولان جمهوری اسلامی قرار دارد. هرگونه توهین و حرمت شکنی درباره ائمه معصومین (ع) در کشور همواره با محکومیت شدید مردم روبرو شده است. در تازه ترین این حرمت شکنی ها روز پنج شنبه 28 شهریور 97 و همزمان با روز عاشورا، پست توییتری در فضای مجازی دست به دست شد که حاوی مطلبی سخیف و موهون درباره امام حسین (ع) و روز عاشورا بود. همزمان با انتشار گسترده آن، شماری از کاربران به استناد ادعای حساب کاربری فرد منتشرکننده او را مترجم وزارت امور خارجه معرفی کردند و با همین استناد موج گسترده ای از تخریب علیه این وزارتخانه و دولت به راه افتاد.
ساعاتی بعد، مطلب دیگری در صفحه اینستاگرام کاربر مورد اشاره منتشر شد که حاوی توضیحاتی درباره نوشته موهون بود. توضیحاتی که فضای عمومی را چندان قانع نکرد و سیل انتقادات به بهانه این موضوع به سوی دولت و وزارت امور خارجه روان بود. به ویژه آن که ساعاتی پس از این توضیحات کامنت ها و پُست های توهین آمیز دیگری از همین حساب منتشر شد و بر ابهامات و پیچیدگی داستان افزود به گونه ای که دیگر توضیحات کاربر منتشرکننده توهین از جمله دختر شهید بودن یا حضور در لیست انتخاباتی، مفید واقع نشد و عده ای از کاربران شبکه های مجازی که از منتقدان دولت بودند همچنان با استناد به ادعای طرح شده از سوی کاربر توهین کننده مبنی بر همکاری با وزارت امور خارجه، عملکرد دستگاه دیپلماسی را در همه حوزه ها از ترجمه قراردادهای بین المللی تا خروج آمریکا از برجام مورد انتقاد قرار دادند.

**کاربر توهین کننده که بود؟
«سپیده گلریز» نامی بود که ساعاتی پس از انتشار پست موهون؛ به عنوان کاربر منتشر دهنده آن در شبکه های مجازی مورد توجه قرار گرفت. این شخص در حساب کاربری خود مدعی شد که مترجم وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است. موضوعی که از همان ابتدا و در پی همه تخریب ها در اذهان علائم سوال بسیاری ایجاد می کرد. با توجه به پروسه خاص و البته دشوار همکاری با این وزارتخانه، ابهام همکاری گلریز با وزارت خارجه پُر رنگ تر شد.
مراجعه به پست های اینستاگرام این کاربر، بررسی نوع ادبیات به کار رفته از سوی این شخص در موارد متعدد و انتشار همزمان دیگر کامنت های توهین آمیز او، موضوع را وارد فاز تازه ای از ابهام کرد. چند ساعت بعد، تمامی پست های اینستاگرام این کاربر پاک شد، نام کاربری تغییر کرد و حساب به حالت محرمانه درآمد. نکته عجیب تر آن که طی ساعت های پس از انتشار این پست و با وجود بسته بودن حساب کاربری سپیده گلریز، تعداد دنبال کننده های این حساب به طرز چشم گیری افزایش یافت.
روز بعد، حساب کاربری در اینستاگرام باردیگر به حالت نخست بازگشت و کاربر مورد اشاره مدعی رانده شدن از کشور، محروم شدن از ارث و اخراج از کار شد. گلریز همچنین تصویر منتشر شده از توییت موهون را فتوشاپ و ساختگی عنوان و اعلام کرد صفحات مجازی او از جمله توییتر و اینستاگرام از دسترسش خارج شدند. ادعایی که با توجه به شواهد موجود و بررسی پست های او چندان درست به نظر نمی رسد. آنچه با بررسی صفحات سپیده گلریز با حساب های مختلف در فضای مجازی به دست می آید، حکایت از آن دارد که این شخص با توجه به اظهارنظرهای تند و سخیف و نیز با توجه به فیلترهای متعدد وزارت خارجه در گزینش نیروهای همکار، نمی تواند زیرمجموعه وزارت خارجه قرار داشته باشد. در نهایت آنچه میان ابهامات مطرح شده بیش از هر چیزی واضح به نظر می رسد و مورد تاکید اعضای دولت و دستگاه دیپلماسی نیز قرار دارد، این نکته است که چنین شخصی هیچ گونه ارتباط و همکاری با وزارت امورخارجه نداشته است و فضاسازی ها بیش از آن که متکی به داده های قابل استناد باشد، منقول از یک حساب کاربری و متکی به تسویه حساب های سیاسی از تیم دیپلماسی است.

**تردید در مبنای اتهام زنی ها
همان گونه که اشاره شد با روشن شدن ابعاد و زوایای توهین به مقدسات و تلاش برای ارتباط دادن آن به وزارت امور خارجه مشخص می شود که مبنای عمده اتهام زنی ها علیه این وزارت خان تنها یک حساب توییتری است که در اصل یا ساختگی بودن آن یا حتی وجود چنین شخصی در کشور تردیدهای بسیاری وجود دارد که ضرورت روشن شدن آن بیش از همیشه به نظر می رسد. در سایه این تردیدها و ابهامات اما، وزارت امور خارجه، برجام، اصلاح طلبان و حتی دولت و رییس جمهوری آماج انواع انتقادها طی روزهای عزاداری بودند. تحریف در ترجمه متن برجام؛ انتقاد از مذاکرات وزیر امورخارجه و حتی ارتباط دادن لوایح FATFبه توییت موهون، فهرستی از انتقاداتی است که طی روزهای گذشته و تنها به دلیل ادعای یک حساب توییتری به همکاری با وزارت امور خارجه در شبکه های اجتماعی منتشر و بازنشر می شود. این میان ادعای خانم گلریز درباره گمانه های حضورش در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان هم بهانه دیگری برای انتقاد و هجمه به این جریان سیاسی بوده است.

** واکنش دولت و وزارت خارجه
انتقادات از وزارت امور خارجه در حالی از سوی برخی منتقدان دولت اوج گرفت که همچنان در صحت و سقم ادعا و هویت کاربر منتشر کننده پست موهون تردید های جدی وجود داشت. با ادامه هجمه ها به تیم دیپلماسی «پرویز اسماعیلی» معاون ارتباطات و اطلاع ‌رسانی دفتر رییس ‌جمهوری در واکنش به ادعای توهین فردی منتسب به وزارت امور خارجه به ساحت مقدس امام حسین(ع) در صفحه توییتر خود تاکید کرد: دین و آزادگی فرزندان فداکار ملت در دستگاه ‎دیپلماسی، با سیاست ‌بازی‌های سخیف کسانی که حتی حرمت روز ‎عاشورا و عزای سیدالشهداء (ع) را هم بازیچه ‎دروغ‌ ها و تسویه ‌حساب‌ های سیاسی با ‎وزارت خارجه می‌ کنند؛ خدشه‌ دار نمی‌شود.
ساعاتی بعد «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه در صفحه اینستاگرام خود و در واکنشی تلویحی به سوء استفاده برخی جریان های سیاسی از توهین به مقدسات، تصویری منقش به کلام امام حسین (ع) را با این مضمون منتشر کرد: «اِن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون المعادَ کونوا احراراً فی دنیا کم» اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید.
به دنبال انتشار این مطلب موهن و افزایش دامنه انتقادات از وزارت امور خارجه از سوی کاربری که مدعی مترجمی این وزارتخانه بود، روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد چنین فردی هیچگاه کارمند این وزارتخانه نبوده و نیست.
وزارت امور خارجه همچنین ضمن محکوم کردن هرگونه جسارت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، نشر و بازنشر و بدتر از همه تقطیع برخی اظهارات آن توسط برخی مدعیان دروغین را توهین بی شرمانه و غیرقابل بخشش به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا دانست.
در بخشی از اطلاعیه وزارت امور خارجه آمده است: باعث تاسف است که برخی عناصر معلوم الحال و بی هویت حاضر شده اند برای اهداف حقیر جناحی و تخطئه وزارت امور خارجه از هر ابزاری حتی تقطیع اظهارات افراد بی ارتباط با وزارت خارجه و تولید و انتشار توهین به ساحت اهل بیت علیهم السلام استفاده کنند.
کد مطلب: 94395
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *