۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۱

افزایش قیمت نفت و دردسر هندی‌ها

منابع آگاه می‌گویند هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، به دلیل افزایش قیمتهای نفت و افت ارزش روپیه ممکن است خرید نفت را کاهش دهد.
منابع آگاه می‌گویند هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، به دلیل افزایش قیمتهای نفت و افت ارزش روپیه ممکن است خرید نفت را کاهش دهد.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، تصمیم احتمالی پالایشگاه‌های هندی برای کاهش واردات نفت نشان می‌دهد رشد قیمتهای نفت خام و ضعف ارزهای بازار نوظهور ممکن است افت تقاضا در شماری از بازارهایی که تاکنون مصرف نفت مطلوبی داشته‌اند را کلید بزند.
قیمت نفت برنت پنج شنبه گذشته به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد و تقریبا رشد خود از رکورد پایینی که در ۳۰ فوریه ثبت کرده بود را به حدود ۳۰ درصد رساند. با این حال قیمت نفت به روپیه که ریزش چشمگیری در برابر دلار آمریکا داشته، امسال ۴۶ درصد رشد داشته است.
پالایشگاههای هندی باید پول نفت را به دلار پرداخت کنند و در آستانه انتخابات عمومی سال آینده، افزایش هزینه واردات به مشکلی برای دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند تبدیل شده است.
دو منبع آگاه به رویترز گفتند پالایشگاههای هندی برای بررسی گزینه‌ها در برابر افزایش قیمتهای نفت که با افت ارزش روپیه تشدید شده است، ۱۵ سپتامبر در بمبئی دیدار کردند.
به گفته یکی از این منابع آگاه، یکی از فوری‌ترین اقداماتی که پالایشگاه‌ها مد نظر قرار دادند، کاهش واردات برای مدت کوتاه و کاهش ذخایرشان بود.
هند بیش از ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود را وارد می‌کند. طبق آمار دولتی، این کشور در اوت ۴.۴ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که حدود ۱۲ میلیارد دلار هزینه داشت.

استراتژی پرخطر
افزایش استفاده از ذخایر ممکن است در کوتاه مدت به صرفه جویی در هزینه واردات پالایشگاههای هندی کمک کند اما این ریسک را ایجاد می‌کند که در صورت عدم کاهش قیمت‌ها، شرکت‌ها ناچار شوند بعدها نفت بیشتری با قیمت بالاتر وارد کنند.
با وجود این، منابع آگاه اظهار کرده‌اند دولت هند از این طرح حمایت کرده است. به گفته رییس سابق شرکت BPCL، پالایشگاههای دولتی در گذشته نیز به این استراتژی روی برده بودند. شرکت BPCL در سال ۲۰۱۳ که ارزش روپیه در برابر دلار به شدت سقوط کرده و نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود، میزان ذخایر نفت خود را نصف کرد و به میانگین ۱۵ روز تامین برای فعالیتهایش رساند.
قیمتهای نفت از زمانی که ائتلاف اوپک و غیراوپک با هدف حذف مازاد عرضه و تقویت قیمتها، میزان عرضه را محدود کردند، افزایش یافت. اختلالات غیرمنتظره در عرضه از سوی ونزوئلا، لیبی و نیجریه نیز میزان عرضه به بازار را همزمان با رسیدن تقاضای جهانی به ۱۰۰ میلیون بشکه در روز، محدودتر کرد.
جی پی مورگان در جدیدترین دورنمای بازار خود که روز جمعه منتشر شد اعلام کرد احتمال افزایش قیمت نفت به ۹۰ دلار در ماه‌های آینده به دلیل تحریم‌های ایران وجود دارد. این بانک پیش‌بینی کرد میانگین قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در شش ماه آینده به ترتیب ۸۵ و ۷۶ دلار در هر بشکه خواهد بود.
کد مطلب: 94513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *