۰
دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۸

ممیزی‌های لاریجانی و قدرت‌نمایی مجلس

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: وقتی ما در شفافیت سانسور می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم برخی در شفافیت در حاشیه امن قرار بگیرند نتیجه این است که آن شفافیت به ضد شفافیت تبدیل می‌شود و اعتماد عمومی را مختل می‌کند.
یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: وقتی ما در شفافیت سانسور می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم برخی در شفافیت در حاشیه امن قرار بگیرند نتیجه این است که آن شفافیت به ضد شفافیت تبدیل می‌شود و اعتماد عمومی را مختل می‌کند.
به گزارش ایلنا، پرویز سروری درباره فساد اقتصادی و مبارزه با آن گفت: زمانی که دولت به هر دلیلی مجبور می‌شود نرخ ارز را متفاوت تعریف کند و ما چندنرخی در کشور داشته باشیم، زمینه‌های رانت و فساد به طور طبیعی فراهم می‌شود. در این زمان دولت اگر راه چاره دیگری ندارد، قطعا باید موضوع نظارت و کنترل را به عنوان یک اصل مهم مدنظر داشته باشد که جلوی سوءاستفاده، فساد و انحراف از موضوع گرفته شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه ما شاهد یک ولنگاری اقتصادی در سطح کشور هستیم و اساسا دولت اقدام خاصی در جهت نظارت و کنترل و تطبیق راهکارهای مناسب ندارد که منجر به رسیدن به هدف شود. یکی از موضوعاتی که می‌تواند به عنوان اهرم نظارتی استفاده شود، شفافیت است. انتشار لیستی که خود رئیس‌جمهور هم وعده آن را داده بود یکی از مطالبات واقعی مردم است.
این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: وقتی ما در شفافیت سانسور می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم برخی در شفافیت در حاشیه امن قرار بگیرند، نتیجه این است که آن شفافیت به ضدشفافیت تبدیل می‌شود و اعتماد عمومی را مختل می‌کند. دولت در حال حاضر باید این ملاحظات را کنار بگذارد و شاید مردم این طور فکر کنند که امکان دارد برخی از مدیران سطح بالای دولتی نامشان در این لیست‌ها وجود دارد و به همین دلیل دست‌هایی جلوی انتشار لیست‌ها را می‌گیرد.
این عضو جمعیت رهپویان عنوان کرد: ضرر منتشر نشدن لیست و اسامی کسانی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند از قبل بیشتر است، یعنی اگر وعده نمی‌دادند بهتر بود تا اینکه وعده بدهند و اسامی منتشر نشود. ذهنیت مردم مرتبا به این سمت می‌رود که دست‌های دولتی و صاحبان قدرت در این امر وجود دارد.
وی درباره عملکرد دستگاه قضایی کشور در ایجاد شفافیت و مبارزه با فساد گفت: به نظر من موضوع شفافیت بیشتر به دولت بر می‌گردد و قوه قضائیه زمانی وارد می‌شود که اقدامی صورت گرفته و آن گاه ورود می‌کند اما بحث اصلی این است که باید جلوی سرمنشا فساد را گرفت تا زمینه سوءاستفاده و رانت ایجاد نشود.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در زمینه برخورد قوه قضائیه با مفسدان اقتصادی، اقدامات دستگاه قضا تناسبی با وضعیت نابسامان اقتصادی کشور ندارد و روندها و فرآیندهای بسیار طولانی وجود دارد و بعضا دست‌های آلوده‌ای هم وجود دارد که خود قوه قضائیه هم تاکنون چند مورد آن را اعلام کرده و مردم منتظرند تا اسامی بیشتری از قضات و کسانی که دست‌های آلوده دارند و با جریان فساد همراهی دارند، افشا بشود تا سطح اعتماد عمومی مردم بالا برود.
وی با اشاره به استجازه رئیس دستگاه قضا از مقام معظم رهبری برای برخورد با مفسدان اقتصادی گفت: این نامه دلالت بر این داشت که بتوانند این فرایند را سرعت بدهند و مردم همچنان منتظر و متوقع هستند تا ببینند این اجازه‌ای که رئیس دستگاه قضا از مقام معظم رهبری داشتند چقدر می‌تواند در برخورد با سوداگران و مفسدان تاثیرگذار باشد.
وی تاکید کرد: این برآیند معیوب در سه قوه وجود دارد یعنی مجلس امروز با قوانین پرحجمی که خود تولید فساد می‌کند، مواجه است که قوانین را پراثر نکرده است و نظارتش معیوب بوده و نتیجه این شده که ما در قوه مقننه دست‌مایه‌های قوی را در اختیار قوای دیگر بگذاریم و از طرف دیگر دولت هم به نظر می‌رسد که تلاش لازم را ندارد و به نظر می‌رسد نوعی همراهی هم با عوامل سودجو وجود داشته باشد و قوه قضائیه هنوز به وعده‌هایی که در مورد برخورد جدی با مفسدان داده است به بار ننشانده که امیدواریم شاهد برخوردهای قاطع و دقیق باشیم.
وی درباره عملکرد قوه قانون‌گذاری و رئیس مجلس هم گفت: در دوره‌های مختلفی که آقای لاریجانی ریاست مجلس را برعهد داشته عده زیادی از نمایندگان معتقدند که آقای لاریجانی ممیزی می‌کند و به تعبیری پیشنهادات نمایندگان را در قالب طرح به شکلی مدیریت می‌کند تا به آن صورتی که نظر دارد در مجلس طرح شود که این می‌تواند جلوی قدرت‌نمایی مجلس را بگیرد و قطعا دویست و نود نفر برابر با یک نفر نیست.
سروری با بیان اینکه نمایندگان باید عصاره ملت باشند، تصریح کرد: می‌توان گفت نمایندگان کسانی هستند که رای مردم را دارند و مردم نشان داده‌اند که روی رای خود حساس هستند و ما هم حداقل در این دوره شاهد کم تحرکی مجلس هستیم که بعضی از نمایندگان این کم تحرکی را به مدیریت مجلس دلالت می‌کنند. حال مجلس این روزها خوب نیست و من فکر می‌کنم مجلس فعلی بیشتر مجلسی در حاشیه است که اگر خود را از حاشیه به متن منتقل کند، فکر می‌کنم که می‌تواند اثر بخشی بیشتری داشته باشد.
وی درباره مانیفست قالیباف که با نام نواصولگرایی مطرح شده است، گفت: من در این زمان از اینکه نخبگان و مسئولان از هر حرکتی که نقطه نظرات هرچند نادرست را بیان کنند، مثبت می‌بینم ما باید شاهد ورود نخبگان و شخصیت‌ها و کسانی که در کار اجرایی سابقه دارند و به نوعی مدعی طرح‌هایی هستند که می‌توانند کشور را به قله‌های شکوفایی برساند باشیم و از این روند استقبال کنیم. دولت هم باید صبر داشته باشد و این نقطه نظرات را مورد بررسی قرار دهد.
سروری با بیان اینکه کشور شرایط سختی را طی می‌کند، عنوان کرد: ما امروز در قله‌های فرصت و تهدید قرار داریم که هر حرکت اشتباهی می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کند و هر حرکت درستی می‌تواند گام‌های بلندی را برای برون رفت از وضعیت کنونی و رسیدن به اهداف متعالی انقلاب سوق دهد ما امروز نیازمند صبر و گپ و گفت مسئولان هستیم.
این عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: جریان اصولگرا راهی جز این ندارد که طیف ‌های مختلف اصولگرایی وضعیت موجود را آسیب‌شناسی کنند و ضمن این کار نقطه نظرات خود را بیان کنند که می‌تواند به بالندگی و خلاقیت و پوست اندازی جریان انقلاب منجر بشود و ما باید بپذیریم که آسیب‌هایی وجود داشته که اگر شناسایی و برطرف نشود می‌تواند باعث کندی حرکت نیروهای انقلاب شود.
وی درباره فعالیت‌های جمنا و ابراهیم رئیسی برای انتخابات مجلس در سال آینده هم گفت: جریان انقلاب باید روندی را در پیش بگیرد که به بهره‌برداری از نقطه نظراتی که مردم برای برون‌رفت از وضعیت کنونی دارند ختم شود تا بتواند برای کشور گره‌گشایی کند.
سروری گفت: کشور ما پز احزاب را می‌دهد ولی این احزاب بیشتر درون‌مایه‌های انتخاباتی دارند و رسالت واقعی خود را انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال احزاب خود را به مردم معرفی نمی‌کنند تا مردم به برنامه‌های آنان رای بدهد و چون‌ این مهم وجود ندارد در کشور ما متاسفانه انتخابات مبتنی بر برنامه شکل نگرفته هرچند که ادعای آن وجود داشته است در نتیجه در این دو مجموعه حالتی پدرسالارانه شکل گرفته که همیشه ادعا دارند نقطه نظرات مردم را می‌خواهند بیان کنند و عده‌ای از بالا خواسته‌اند برای مردم تعیین تکلیف کنند. برداشت من این است که جریان انقلاب در دوره بعدی باید بتواند گام‌های موثری را بردارد و متفاوت با گذشته ظهور و بروز پیدا کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا جمعیت رهپویان با جمنا ائتلاف می‌کند یا خیر گفت: ما در گذشته این روند را داشتیم اما طبیعتا به رفتاری برمی‌گردد که خود جمنا بروز دهد هرچند که الان زود است که ما فضای انتخاباتی را در کشوری که الان شرایط بسیار حاد اقتصادی دارد وارد کنیم که این سمی مهلک است اما جمعیت رهپویان به موقع وضعیت خود را مشخص خواهد کرد.
کد مطلب: 94516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *