۰
يکشنبه ۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۱

همه چیز درباره پدیده فوتبال 2018

هفته گذشته با اعلام نام لوکا مودریچ به‌عنوانِ بازیکن برتر سال در عرصه فوتبال ازسویِ فیفا؛ سرانجام انحصار این جایگاه بعدازچندسال برای دو چهره مطرح مستطیل سبز یعنی رونالدو و مسی شکسته شد. مودریچ در ماه‌های اخیر، فصلی موفق را پشتِ‌سر گذاشت و نه‌تنها ناظر بر قهرمانی تیمش (رئال مادرید) در جام باابهتِ Champions League بود؛ بلکه کمک کرد تا تیم ملی کشورش (کرواسی) در جام جهانی 2018 بدرخشد.
همه چیز درباره پدیده فوتبال 2018
هفته گذشته با اعلام نام لوکا مودریچ به‌عنوانِ بازیکن برتر سال در عرصه فوتبال ازسویِ فیفا؛ سرانجام انحصار این جایگاه بعدازچندسال برای دو چهره مطرح مستطیل سبز یعنی رونالدو و مسی شکسته شد. مودریچ در ماه‌های اخیر، فصلی موفق را پشتِ‌سر گذاشت و نه‌تنها ناظر بر قهرمانی تیمش (رئال مادرید) در جام باابهتِ Champions League بود؛ بلکه کمک کرد تا تیم ملی کشورش (کرواسی) در جام جهانی 2018 بدرخشد.
به گزارش روزنامه سایه، تا پیش‌از انتخاب وی به‌عنوانِ بازیکن برتر جهان، جدالی چندساله بین لیونل مسی؛ ستاره آرژانتینی و کریستیانو رونالدو؛ ستاره پرتغالی بر سر تصاحب این عنوان برقرار بود؛ تاجایی‌که اگر بخواهیم به نام دیگری قبل‌از حضور آنها در‌این‌جایگاه اشاره کنیم؛ باید به بیش‌از یک‌دهه‌قبل و سال 2007 بازگردیم که کاکا؛ ستاره محبوب آن‌روزها و اینک بازنشسته برزیل، توانست کارشناسان فیفا را با توانایی‌های فردی و کلاس ویژه‌اش در همکاری تیمی، سر ذوق بیاورد. البته اینکه به‌طورِمشخص از پایان سلطه مسی و رونالدو صحبت کنیم؛ کمی نامحتمل به‌نظر می‌رسد؛ چون آمارهای شخصی و بررسی‌ها، همچنان از آمادگی بالای این دو اعجوبه حکایت دارد که هرلحظه ممکن است بازگردند و اقتدار خود را تجدید کنند. گزارش 24 سپتامبر 2018 سایت رسمی فیفا، از رقابت کریستیانو رونالدو، محمد صلاح، کوین دی بروینه، آنتوان گریزمن، ادن آزار، هری کین، کیلین ام‌باپه، لیونل مسی و رافائل واران با مودریچ  33ساله در این مبارزه تن‌به‌تن‌ نام برد که هریک مهره‌ای قابلِ‌اعتنا در فوتبال روز جهان هستند. مودریچ کیست؟ این هافبک 172سانتی‌متری؛ در نهم سپتامبر 1985 در زادار کرواسی به‌دنیا آمد و در روستایی همنام فامیلش یعنی مودریچ در حومه Zaton Obrovački رشد کرد. او بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود و والدینش در کارخانه پارچه‌بافی کار می‌کردند. البته لوکا عمده زمانش را در خانه مادربزرگش می‌گذراند و حتی از پنج‌سالگی به‌عنوانِ چوپان گله بزهای خانواده، به‌نوعی کار سخت را هم تجربه کرد. کودکی او مصادف با دوره دشوار جنگ استقلال کراوسی بود. با شدت‌گرفتن جنگ، مجبور به ترک زادگاه خود همراه خانواده شد؛ البته با خاطره تلخ اعدام پدربزرگش به‌عنوانِ یک شورشی علیه صرب‌ها. لوکا و خانواده‌اش هفت‌سالی آواره بودند و در کمپ‌های مختلف و هتل‌ها به‌صورتی موقت روزگار می‌گذراندند. بچه‌هایی همچون لوکا درآن‌دوره برای فرار از وحشت بمباران و فجایع جنگی، به تنها تفریح ممکن یعنی فوتبال روی آوردند و او هم خودش را به‌این‌جریان سپرد. لوکا در سال 1992 راهی مدرسه فوتبال شد و به‌گفته خودش دلش می‌خواست که روزی شبیه به بزرگانی همچون فرانچسکو توتی و زوونیمیر بوبان شود. خانواده‌‌اش که علاقه شدید او را دیدند؛ با حمایت‌های خود کمک کردند تا لوکای پرهیجان راهی باشگاهی معتبرتر به‌نامِ NK Zadar شود تا  این مسیر را به‌درستی آغاز کند. مربی خوبش درآن‌سال‌ها Tomislav Bašić بود که لوکا از وی به‌عنوانِ «پدر ورزشی»‌ یاد می‌کند. این بمب انرژی مستعد، در سال 2002 به تیم «دینامو زاگرب» پیوست و از آنجا، روند روبه‌رشد خود را دنبال کرد.  
2018 لوکاد مودریچ
2017 کریستیانو رونالدو
2016 کریستیانو رونالدو
2015 لیونل مسی
2014 کریستیانو رونالدو
2013 کریستیانو رونالدو
2012 لیونل مسی
2011 لیونل مسی
2010 لیونل مسی
2009 لیونل مسی
2008 کریستیانو رونالدو
2007 کاکا
 
بیشترین برنده عنوان «بهترین بازیکن سال» از 1991 چه‌کسانی هستند؟
کریستیانو رونالدو 5
لیونل مسی 5
رونالدو 3
زین‌الدین‌ زیدان 3
رونالدینیو 2
مصطفی رفعت
کد مطلب: 94897
برچسب ها: فوتبال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *