۰
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۰
کواکبیان در نشست مشترک کمیسیون امنیت ملی با سفرای اروپایی:

اگر امروز اروپا مستقل عمل نکند بعید نیست فردا ترامپ بگوید اروپا هم بخشی از آمریکاست

نشست مشترک اعضاء کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران برگزار شد.
اگر امروز اروپا مستقل عمل نکند بعید نیست فردا ترامپ بگوید اروپا هم بخشی از آمریکاست
نشست مشترک اعضاء کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، متن کامل سخنان دکتر مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی پارلمانی با کشورهای انگلیس، پرتغال و ایرلند در نشست مشترک اعضاء کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران
بسیار از حضور سفرای کشورهای اروپایی مقیم تهران بعنوان یک عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی، رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملّی و رئیس گروه دوستی پارلمانی با انگلیس، پرتغال و ایرلند تشکر می‌کنم.
چند نکته را کوتاه یادآوری می‌نمایم:
اولاً اهمیت قاره اروپا و روابط دیرینه با ایران اقتضاء می‌کند که در این مقطع تاریخی، اروپا بتواند در برابر آمریکا استقلال خود را بخوبی نشان دهد. البته تداوم حضور کشورهای اروپایی در برجام و حمایت اتحادیه اروپا از ایجاد مکانیسم مالی و خط مستقیم بانکی با ایران موجب تشکر ما است، اما اینها به تنهایی کافی نیست. زیرا اگر امروز شما کشورهای اروپایی در برابر قلدر مآبی آمریکا نایستید فردا حتماً خود شما متضرر خواهید شد و بعید نیست  فردا ترامپ با این روحیه کاسب کارانه بگوید اروپا هم بخشی از آمریکاست؛ لذا پیشنهاد می‌کنم هر یک از کشورهای اروپایی غیر از اتحادیه اروپا، یک خط بانکی مستقیم با ایران ایجاد کند و مطمئن باشید ما براساس قاعده عقلی و فقهی اوفوا بالعقود تعهد خود را در برابر سایر کشورها انجام خواهیم داد و نقض عهد نخواهیم کرد.
ثانیاً ما مخالفتی با ایجاد دفتر اتحادیه اروپا در ایران نداریم به شرط اینکه اتحادیه اروپا تضمین¬های لازم را در چارچوب برجام ارائه دهد. متاسفانه حجم روابط کشورهای اروپایی با ایران بسیار پائین است و اگر حجم این روابط بخصوص در زمینه‌های اقتصادی بالاتر رود گشایش دفتر اتحادیه اروپا زودتر انجام خواهد شد.
ثالثاً نکته ای که جناب سفیر انگلیس درخصوص دوتابعیتی‌ها گفتند، قبلاً هم به ایشان گفته‌ایم قوه قضائیه ما قوه مستقل است و همه در برابر قانون مساوی هستند. البته ما تلاش می‌کنیم مشکلات برخی از اتباع انگلیس در ایران حل شود اما باید در این زمینه رویکرد همه جانبه داشته باشیم. گاهی برای صدور روادید حتی برای مسئولان ما سفارتخانه‌ها ماهها معطل می‌کنند یا حضور برخی گروههای تروریستی در کشورهای اروپایی مورد شکایت جدّی ما است.
نکته آخر اینکه ما 3 مورد از موضوعات مربوط به FATF را در مجلس تصویب کردیم و موضوع آخر هم در همین هفته در دستور کار مجلس قرار گرفته است که دیگر هیچ کشوری با این بهانه روابط مبهمی با سیستم بانکی نداشته باشد.
در پایان از حضور همه شما در این جلسه تشکر می‌کنم.
 
کد مطلب: 94987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *