۰
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵

واشنگتن بن سلمان را جسور کرده است

تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی با اشاره به ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی، نوشت: حمایت های واشنگتن از عربستان، ریاض را جسور کرده است.
تحلیلی «المانیتور» در یادداشتی با اشاره به ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی، نوشت: حمایت های واشنگتن از عربستان، ریاض را جسور کرده است.
به گزارش روز شنبه ایرنا، این نشریه آمریکایی می افزاید: از جنگ یمن گرفته تا کشمکش ها میان اسرائیل و فلسطین، واشنگتن بر رابطه ی نزدیک «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا، سرمایه گذاری کرده است. راهبرد مذکور اینک با ظن گسترده موجود نسبت به این که بن سلمان دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی را در خاک یکی از کشورهای عضو ناتو داده، در معرض خطر قرار گرفته است.
شماری از منتقدان استدلال می کنند که سکوت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در برابر نقض حقوق بشر در کشورهای حوزه خلیج (فارس) و دیگر نقاط جهان، بن سلمان را جسور کرده است. دیگر منتقدان می گویند که واکنش ترامپ به استقبال باشکوهی که از وی در ریاض به عمل آمد، نخستین سفر خارجی وی به مقصد عربستان و معاملات تجاری خانواده وی با این کشور، خواسته یا ناخواسته این تصور را ایجاد کرده است که ریاض از مجازات مصون است.
مسئله خاشقچی سیاست آمریکا در قبال خاورمیانه را نیز زیرسوال برد. واشنگتن از ثبات قدرت های سنی حوزه خلیج (فارس) در مواجهه با تهدیدهای داخلی و خارجی تجلیل کرده و در برابر تصمیم این حکومت های خودکامه برای نحوه برخورد با این تهدیدات، سر تسلیم فرود می آورد.
به عقیده «جفری پرسکات» عضو ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما»، در دو سال گذشته این تصور که کشورهای حوزه خلیج (فارس) در انجام آن چه به نظرشان صحیح است، اختیار تام دارند، تسریع شده است.
پرسکات که ریاست گروه اقدام امنیت ملی متشکل از اعضای کابینه اوباما را برعهده دارد، در گفتگو با «المانیتور» گفت: « (آن چه امروز روی می دهد) برآیند طبیعی سیاست دولت آمریکا است که از همان اول بر چراغ سبز نشان دادن به عربستان بود.»
«گری کانولی» نماینده دمکرات ایالت ویرجینیا، نیز بر این عقیده است که دولت آمریکا با رویکرد خود تنها تکبر سعودی را تشدید کرده است. خاشقچی پیش از آن که در تاریخ 2 اکتبر (10 مهر) در استانبول ناپدید شود، در منطقه دمکرات ویرجینیا زندگی می کرد.
کانولی در گفتگو با تارنمای المانیتور گفت: سعودی ها را به این باور رسانده ایم که از چنان اهمیت و موقعیت راهبردی ای برخوردارند که تاجاییکه ثبات عربستان تامین شود، به هرچیزی که اراده کنند رضایت خواهیم داد.»
به گفته کانولی، پرونده خاشقچی فرصت منحصربفردی را برای سنجش مجدد اوضاع فراهم کرد.
«آمریکا نیرویی از کارافتاده نیست. ما باید بر رعایت آداب رفتاری خاصی اصرار ورزیم. باید از ارزش های خود دفاع کنیم. این یک رابطه منفعل نیست که در آن ما ملزم به پذیرش هر آنچه آنان (سعودی ها) به عنوان حقیقت تعریف می کنند، باشیم. آمریکا باید از خود دفاع کند و نشان دهد که ما این نوع از رفتار را برنمی تابیم.»
المانیتور در ادامه نوشت: برخی از دوستان خاشقچی نیز الگوی مشابهی را در کار می بینند: حمایت بی حد و حصر آمریکا از سرکوب گروه های مسالمت آمیزی که فعالیتشان به مذاق غرب خوش نمی آید. هرچند واشنگتن میان گروه های اپوزوسیون تمایز قائل است اما پادشاهی های حوزه خلیج (فارس) هر نوع مخالفتی را تهدیدی برای حکمرانی خود می دانند.
«مانگی دائودی» از رؤسای منطقه ای «صداهای متحد آمریکا» می گوید برای حکومت های خودکامه ای که از تایید و حمایت واشنگتن برخوردارند، منتقدانی چون خاشقچی به نوعی تهدید بزرگتری نسبت به مخالفان افراطی تر به حساب می آیند.
وی می افزاید: میانه روی و سلوک وی که به هیچ وجه تهدید آمیز نیست، وی را در چشم عربستان سعودی به یک تهدید خیلی خطرناک تبدیل می کند. (ریاض از تاثیرگذاری وی وحشت دارد،) او برای واشنگتن پست که یک روزنامه برجسته است مطلب می نویسد، به حلقه های متعدد دعوت می شود و چون موضع سرسختانه ای در مورد تمام مسائل مربوط به عربستان اتخاذ نکرده، به عنوان صدایی مشروع، معتبر و مستقل شناخته می شود.
کد مطلب: 95655
برچسب ها: بن سلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *