۰
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۳
كواكبيان در جمع مردم شهرري:

عليرغم تهديدها و توهين‌هاي مخالفان CFT همه نمايندگان تهران به آن راي دادند

پيگيري مصوبات اداري مربوط به مشكلات شهر ري چندان رضايت‌بخش نيست
دور دوم جلسه عمومی منطقه ۲۰ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران، دو شنبه ۲۳ مهر ۹۷، در فرهنگسرای ولای شهرری منطقه ۲۰ با حضور دبیران شورایاری مناطق، مسئولین اجرایی، هدایت‌الله جمالی پور فرماندار ری، علی نوبخت، محسن علیجانی زمانی و طیبه سیاوشی نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و همچنین مجید فراهانی و حسن خلیل آبادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برگزار شد.
عليرغم تهديدها و توهين‌هاي مخالفان CFT همه نمايندگان تهران به آن راي دادند
دور دوم جلسه عمومی منطقه ۲۰ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران، دو شنبه ۲۳ مهر ۹۷، در فرهنگسرای ولای شهرری منطقه ۲۰  با حضور دبیران شورایاری مناطق، مسئولین اجرایی، هدایت‌الله جمالی پور فرماندار ری، علی نوبخت، محسن علیجانی زمانی و طیبه سیاوشی نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و همچنین مجید فراهانی و حسن خلیل آبادی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش  برگزار شد.
در این نشست که چهارمین مرحله از سلسله جلسات منسجم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری است مسئولین اجرایی جهت ارائه گزارش اجرای مصوبات ابلاغ شده از سوی فرمانداری تهران که در مرحله سوم این جلسات به تصویب رسیده بود حضور یافته و توضیحاتی ارائه کردند.
هدایت‌الله جمالی پور فرماندار ویژه ری در ابتدای این نشست گفت: حق مردم بیش از آن است که ما در این ۴۰ سال انجام داده‌ایم. از سال ۱۳۴۸ که شهرستان ری ابطال شده وبه تهران الحاق شد و در ۵۳ مجددا ایجاد شد، اما به دلیل طی نشدن مراحل ایجاد مدیریت مستقل شهری به تهران گره خورد که مشکلاتی را در طول این مدت به مردم ری تحمیل نموده است.
وی افزود: مشکل اساسی شهرری محروم کردن مردم از حقوق اساسی آن‌ها همچون داشتن شهرداری و شورای شهر مستقل از تهران است. دفترچه آمار جمعیت شهرستان ری با پیگیری‌های مستمر شخص فرماندار طی سال جاری اصلاح شد اما مرکز آمار حاضر به اصلاح جمعیت شهرستان ری نیست که موجب از بین رفتن سرانه‌های مربوط به ری شده است.
جمالی‌پور تصریح کرد:‌ در صورتی که استقلال شهری ری محقق شود آثار بلند مدت مثبتی در پی خواهد داشت، همان‌طور که در خصوص قیامدشت این اتفاق افتاد و در حال حاضر شاهد پیشرفت روز افزون و جدی‌تر شدن کارها در قیامدشت هستیم.
در ادامه این نشست خانم دکتر تاجیک در خصوص وضعیت بهداشت و درمان منطقه ۲۰ گفت: طبق مصوبه موجود در صورتی که جمعیت تقی آباد به ۱۰هزار نفر برسد مرکز بهداشتی درمانی در آن منطقه راه‌اندازی شود. با توجه به جمعیت ثبت شده کنونی در آمار وزارت بهداشت و مرکز آمار جمعیت این منطقه به ۵هزار نفر نیز نمی‌رسد که باعث شده راه‌اندازی خانه بهداشت تا کنون انجام نشود.
فرماندار ری در ادامه گفت: پیگیر احداث شهربازی در شهرری هستیم و با جانمایی زمین در حال حاضر مراحل رایزنی با سرمایه‌گذاران در حال انجام است. از سرمایه‌گذاران دیگر نیز دعوت می کنیم تا در ساخت شهربازی همکاری کنند و دولت نیز تسهیلات و امتیازاتی برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت.
جمالی‌پور با اشاره به وضعیت امنیت شهرستان ری گفت: نیروی انتظامی با تلاش شبانه‌روزی درحال تامین امنیت شهرستان ری است. البته به دلیل وسعت و جمعیت بالای شهرستان ری امکان اداره آن با ساختار سرکلانتری وجود ندارد، که امیدواریم با کمک نمایندگان از جمله دکتر کواکبیان که عضو کمیسیون امنیت ملی نیز هستند نسبت به ارتقای وضعیت امنیتی و انتظامی ری اقدامات جدی صورت بگیرد.
در ادامه سلیمی مدیر برق منطقه در خصوص وضعیت توزیع برق و روشنایی معابر منطقه ۲۰ توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سعی ما رسیدگی به امور منطقه است و نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا وضعیت برق منطقه به بهترین نحو اداره شود. البته به دلیل بالا رفتن قیمت تجهیزات در تامین و تعمیر برخی تجهیزات با مشکلاتی روبرو هستیم.
در ادامه این نشست کرمی مدیر آب و فاضلاب منطقه در خصوص وضعیت آب و فاضلاب و تاسیسات مربوط شهری توضیحاتی را ارائه کرد.
فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ گفت: درآمد پیش‌بینی شده شهرداری تهران برای سال جاری ۱۷ هزار میلیارد تومان بود که در این مقطع سال میبایست ۸هزار و پانصد میلیارد تومان محقق می شد که متاسفانه کمتر از ۶۰درصد آن محقق شده است. فعالیت های عمرانی در منطقه ۲۰ با جدیت در حال پیگیری است، البته با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت ها با مشکلاتی در بخش آسفالت روبرو هستیم.
وی افزود: ری می‌تواند موتور محرک تهران باشد، با استفاده از ظرفیت‌های تاریخی و مذهبی این منطقه امکان تبدیل شدن ری به قطب گردشگری و سیاحتی تهران وجود دارد. در این راستا برنامه‌ای تدوین شده که امیدواریم با اجرای آن برخی از مشکلات شهرستان ری در کوتاه مدت رفع شود.
پرسش و پاسخ مردم و مسئولان از دیگر بخش های این نشست بود که پس از قرائت پرسش های مطرح شده مردمی و اعلام سوالات شهروندان نوبت به پاسخگویی مسئولان رسید.
حسن خلیل آبادی عضو شورای اسلامی تهران، ری و تجریش در پاسخ به پرسش‌های شهروندان گفت:‌ چشمه علی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های تاریخی با بیش از ۸هزار سال قدمت به عنوان معیاری برای تعیین قدمت سایر آثار تاریخی کشف شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰هکتار از زمین‌های پایین دست چشمه علی از آب زراعی آن تغذیه می‌شد که چندسالی این روند متوقف شده. متاسفانه امتداد خط ۶ متروی تهران بدون مطالعات جامع اجرایی شد که به مسیر چشمه علی آسیب زده است. پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شده و جلساتی با مدیران مترو انجام شده که بخشی از آب چشمه علی مجددا جاری شده است، البته پیگیری موضوع چشمه علی با حمایت مردم تا حل کامل مشکل آن ادامه خواهد داشت.
در بخش دیگری از این نشست مردمی مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش گفت: وضعیت بودجه مدیریت شهری دچار یک مشکل تاریخی بود که در شورای پنجم سعی کردیم این مشکل تاریخی را تا حدودی حل کنیم. وضعیت نامتوازنی که امروز در شهر تهران شاهد هستیم به گونه‌ای است که اکثر پروژه‌های بزرگ و مدرن شهری در مناطق برخوردار اجرا شده و مناطق محروم همچون منطقه ۲۰ در وضعیت فعلی هستند.
وی تصریح کرد: مناطق تهران به سه دسته تقسیم شده‌اند، مناطق برخوردار که شامل مناطق ۱،۲،۳،۴،۵ و ۲۲ که به جهت ارزش زمین و ساخت و سازهای انجام شده در آن‌ها عمده درآمدهای شهری از این مناطق استخراج می‌شود. دسته دیگر مناطق میانی هستند که مابین مناطق برخوردار و کمتر توسعه یافته قرار دارند. دسته دیگر مناطق توسعه نیافته که شامل مناطق ۲۰، ۱۹، ۱۸،۱۷،۱۶،۱۵ و بخش‌هایی از منطقه ۱۴ است.
فراهانی افزود: بودجه سال ۹۷ منطقه ۲۰ ، ۲۳۰ میلیارد تومان است که ۱۸۳ میلیارد تومان آن حقوق و مزایای کارمندان، کارگران و حقوق بگیران مستقیم  و غیر مستقیم شهرداری منطقه ۲۰ است. باقی این مبلغ نیز در راستای اجرای پروژه‌های شهری هزینه می شود. رقم درآمد شهرداری منطقه ۲۰ در سال ۸۰ میلیارد تومان است که تا کنون ۹۵درصد پیش‌بینی شده در این مقطع زمانی محقق شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: رشد جمعیت در این منطقه منفی است و پس از منطقه ۱۶ بیشترین مهاجرت از این منطقه به مناطق دیگر اتفاق افتاده است. رتبه منطقه ۲۰ از نظر بی سوادی در میان مناطق ۲۱ ام است. بیشترین آتش سوزی و حریق در میان مناطق در منطقه ۲۰ ثبت شده است.
سپس سرکارخانم طیبه سیاوشی نماینده مجلس گفت: ماه گذشته به همراه نماینده اداره محیط زیست و ۵تن از نمایندگان از مراکز دپوی زباله و زباله سوزها و مراکز بازیافت بازدید کردیم. در خصوص گود محمود‌آباد به توافقی دست یافتیم که این گود به احداث مراکز صنعتی اختصاص خواهد یافت.
وی گفت: به اهتمام مجمع نمایندگان تهران ساماندهی مراکز پسماند در بودجه ٩٨ قرار خواهد گرفت. علی‌رغم وجود حرم شاه عبدالعظیم حسنی اسکان زائران با مشکلاتی روبروست که در این راستا پیگیر هتلینگ در بودجه ٩٨ هستیم.
دکتر علی نوبخت نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت: وظیفه اصلی نمایندگان مجلس قانونگذاری است و دیگر وظیفه ما نمایندگان نظارت است که این جلسات و گفتگوی مستقیم با مردم در راستای وظیفه نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است كه به همت دكتر كواكبيان شاهد اين جلسات بوديم.
محسن علیجانی با اشاره به روند نشست‌های مناطق ۲۲گانه تهران گفت: گزارش کاملی از این نشست و نشست‌های پیشین در اختیار فرمانداری قرار خواهد گرفت تا پیگیری‌های لازم جهت رفع مشکلات انجام شود. مجمع نمایندگان تهران نیز در تمامی مراحل ناظر اقدامات فرمانداری و شهرداری خواهد بود.
در پایان این نشست دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس با ذکر حدیثی از امام حسین (ع) گفت:مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگیشان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحرانها قرار گرفتند دین داران واقعی اندک می‌گردند .
مردم غیور و انقلابی شهرستان ری از مصداق های ''قل الدیانون" هستند، که پای انقلاب و آرمان های امام راحل محکم ایستاده‌اند. در موضوع عاشورا گفته شده عمربن سعد به طمع ملک ری علیه امام حسین (ع) لشکرکشی کرد که نشان می‌دهد در آن زمان نیز ری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تهرانی وجود نداشته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: به دلیل اهمیت بالای شهرستان ری زودتر از موعد مقرر دور دوم جلسات را در منطقه ۲۰ برگزار کردیم. دور اول این جلسات  در منطقه ۲۰ خرداد ماه ۹۷ برگزار شد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: با اینکه چهار ماه از جلسه قبل بيشتر نگذشته اما از پیگیری مصوبات مربوط به منطقه ۲۰ راضی نیستم. میبایست دبیرخانه‌ای منسجم مثل فرمانداری تهران تشکیل می‌شد تا جلسات مختص هر موضوع را تک تک تشکیل می‌داد.
دکتر کواکبیان افزود: مصوباتی که در این جلسات به تصویب می‌رسد طبق گفته استاندار تهران حکم مصوبه استانداری را دارد. بنابراین مدیران کل ملزم به اجرای مصوبات این جلسات هستند.
عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید گفت: برای آمار خانم دکتر تاجیک از مرکز بهداشت تقی آباد احترام قائلیم، اما اینکه صبر کنیم تا جمعیت یک منطقه اعلام شود تا مرکز بهداشت برایشان تاسیس کنیم. تاسیس یک مرکز بهداشت برای جمعیت ۵هزار نفری یا اتخاذ راهکارهای مشابه لازم است.
اين نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آماری که جناب فراهانی در خصوص تلاش‌ها و خدمات انجام شده برای منطقه ۲۰ارائه شد را قبول داریم اما گفته مي‌شود ۱۰۰میلیارد تومان بابت آلایندگی پالایشگاه این منطقه به شهرداری تهران پرداخت می‌شود كه عدالت اقتضا ميكند بخش مهمي از اين درآمد در همين شهر هزينه شود.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت در خصوص شورای شهر مستقل ری گفت: بنده وزیر کشور را در خصوص شورای شهرری به کمیسیون عمران فراخواندم و سوالم این بود که هر شهررباید شورای شهر مستقل داشته باشد، ری شهر هست یا نه؟
البته ایشان استدلال به برخب از  قوانين داشتند که پیشنهاد کردیم برای اصلاح قانون مربوط به این موضوع لایحه دوفوریتی ارائه کنند.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: در خصوص نماینده مستقل پیچیدگی‌هایی وجود دارد، بنده برای نظارت بر انتخابات سفری به ترکمنستان داشتم که در آن جا به جای اسامی کاندیداها نام رای دهندگان در محل رای‌گیری نصب شده بود. البته در انتخابات ما گاهی عده‌ای از محلی به محل دیگری می‌روند و رای می‌دهند که نیازمند اصلاحات ساختاری است.
وی افزود: در خصوص امنیت شورای امنیت مصوبه‌ای داشته که ۴۱ کلانتری به تهران اضافه شود که در صورت اجرا ۲ تا ۳ کلانتری نیز در شهرری احداث خواهد شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی گفت: ما در مجلس خدمتگزار شما هستیم. شما نمی‌دانید در خصوص FATF چه پیامک‌ها و توهین‌ها و تهدیدهایی برای ما ارسال شد. فحش‌های ناموسی و بحث‌های عاطفی و مذهبی مطرح شد اما همه نمايندگان تهران بدون توجه به اين تهديدها و توهين‌ها به اين لايحه راي موافق دادند.
وی  تصریح کرد: امام جمعه مشهد اخیرا گفته مقام معظم رهبری اجازه بررسی دادند اما اجازه تصویب ندادند! که حرف عجیبی است آخر چه معنايي دارد ما صرفا موضوعي را در مجلس بررسي كنيم اما هيچ مصوبه‌اي نداشته باشيم يا مثلا آقایی که از حسینیه‌اي در مشهد پیامک‌ها را هدایت می کرده گفته مقام معظم رهبری اجازه ندادند، اگر هم اجازه داده باشند از ولایت ایشان خارج می‌شویم! خوارج هم چنین صحبت‌هایی نمی‌کردند.
دکتر کواکبیان خاطرنشان کرد: پس از فرمایشات رهبری در دیدار نمایندگان مجلس ما  لایحه cft را کنار گذاشتیم و مجددا با درخواست روسای سه قوه و واگذاري اين موضوع به مجلس و دولت  بررسی آن را آغاز کردیم.
 
 
کد مطلب: 95988
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *