۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۲

مهلت FATF به ایران، یک پیروزی است

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اگر ایران در مهلت داده شده به تعهدات خود در چارچوب FATF عمل نکند، تحریم‌ها و محدودیت‌های بیش‌تری در حوزه تبادلات مالی جهانی اعمال خواهد شد.
یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: اگر ایران در مهلت داده شده به تعهدات خود در چارچوب FATF عمل نکند، تحریم‌ها و محدودیت‌های بیش‌تری در حوزه تبادلات مالی جهانی اعمال خواهد شد.
به گزارش ایسنا، مهدی مطهرنیا با اشاره به مهلت گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران برای اجرای خواسته‌های این گروه تا فوریه ۲۰۱۹ اظهار کرد: مهلتی که برای ایران تعیین شده در عین حال که یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پذیرش FATF در مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود، بلکه سیگنال‌هایی که از تریبون‌های گوناگون ارسال شده و  مبنی بر پذیرش نهایی FATF است،  نمایانگر اعتماد بیشتر این گروه در جهت انجام تعهدات ایران می‌باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به آنچه که در تهران و مجلس شورای اسلامی رخ داد، مشخص می‌شود در تلاش هستند تا فرصت مجددی را به تهران دهند و در جهت انجام تعهدات ایران نسبت به FATF زمینه‌های همکاری بیشتر فراهم شود.
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: در عمل باید این نکته را فراموش نکنیم که بعد از فرصت حدود سه تا چهار ماهی که از هم اکنون باقی است، اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب FATF عمل نکند و آن را به رسمیت نشناسد، موجب شکل‌گیری تحریم‌های بیشتر و ایجاد محدودیت‌های جدی‌تر به ویژه در حوزه بانکی و تبادلات مالی جهانی خواهد شد.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره ضرورت تسریع در رسیدگی به لوایح چهارگانه گفت: اصولا حکومت‌ها تلاش دارند که از سیاست‌های تاخیری بهره‌برداری کنند که طبیعتا تبعاتی را به دنبال دارد،  ایران هم در چارچوب تحریم‌های بین‌المللی و فشارهایی که ایالات متحده به ویژه در دوره ترامپ وارد کرده هم اکنون درگیر محدودیت‌های متفاوتی در حوزه بین‌المللی است  و تلاش می‌کند تا با تاخیر انداختن تعهدات بتواند در جهت انجام امور باقی مانده برای تحکیم بیشتر استفاده کند.
وی در پایان گفت: با توجه به آشنایی بیشتر سازمان‌های بین‌المللی نسبت به نوع عملکرد ایران طی چهار دهه اخیر به نظر می‌رسد آنها تلاش می‌کنند تا این فضای ناشی از تاخیر داشتن در انجام تعهدات را کاهش دهند و اقدامات موثری را در ارتباط با محدودسازی فعالیت ایران فراهم کنند.
کد مطلب: 96200
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *