۰
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۸

اقدامات بن سلمان نتیجه حمایت غربیهاست

تحلیلگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی فرانسه روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24، با اشاره به قتل «جمال خاشخقچی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، یادآور شد که اقدامات امروز محمد بن سلمان، نتیجه حمایت های بی چون و چرای غربی ها از او است.
تحلیلگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی فرانسه روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس 24، با اشاره به قتل «جمال خاشخقچی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، یادآور شد که اقدامات امروز محمد بن سلمان، نتیجه حمایت های بی چون و چرای غربی ها از او است.
به گزارش شبکه خبری فرانس 24، 'کریم امیل بیطار' گفت: متاسفانه از زمانی که بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شد، غربی ها به خاطر اصلاحاتی که قولش را به آنها داده بود، حمایت بی چون و چرایی از وی کردند. این حمایت ها موجب شده است که بن سلمان نوعی قدرت نامحدود در خود احساس کند و اکنون به همین علت است که دست به چنین اقداماتی می زند.
وی ادامه داد: در این شرایط این سوال مطرح می شود که آیا غرب با اتخاذ این مواضع جدی خواهد توانست روابط نزدیک و دوستانه اخیر خود با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را به فراموشی بسپارد؟
بیطار گفت: واکنش نه چندان قوی غربی ها به قتل جمال خاشقچی در حالیست که همین کشورها چند ماه پیش برای بن سلمان فرش قرمز پهن کرده بودند.
وی افزود: نه تنها در آمریکا، بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در سال های اخیر چشمان خود را بر روی همه شرارت های بن سلمان بستند و اکنون به همین علت است که وی احساس امنیت می کند و فکر می کند می تواند هرکاری را انجام دهد. آنها چشمان خود را به روی جنگ یمن بستند و در حال حاضر حدود هشت میلیون یمنی با قحطی رو به رو هستند.
تحلیلگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی فرانسه در ادامه خاطر نشان کرد: سران کشورهای اروپایی چشمان خود را به روی زندانی کردن صدها تن از فعالان حقوق بشر و اعضای خانواده سلطنتی و همچنین بازداشت چند روزه نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی بستند. آنها چشمان خود را به روی تحریم قطر که عملا ناکارآمد بود بستند.
وی ادامه داد: دقیقا به همین علت است که ولیعهد عربستان اکنون به این جمع بندی رسیده است که در جهان هر کاری امکان پذیر است و هر اقدامی که می خواهد می تواند انجام دهد.
اکنون با این دیدگاه مواجه هستیم که مردی قدرتمند خود را یکه تاز خاورمیانه می داند اما مبارزه با او در این منطقه آغاز شده و مدت هاست که این مبارزه در حال تبدیل شدن به مبارزه ای جهانی است. این مبارزه از آمریکا، مصر، روسیه و برزیل آغاز شده است.
در ادامه گزارش فرانس 24 آمده است: ناپدیدشدن روزنامه نگار سعودی در کنسولگری ترکیه یکی از بی سابقه ترین بحران هایی است که خاندان سعودی و رهبر جوان آن محمد بن سلمان با آن رو به رو است و روزها و هفته های آینده نشان می دهند تا چه حد این قضیه می تواند پایه های قدرت و حاکمیت محمد بن سلمان و حتی خاندان سعوی را به چالش بکشد.
به گزارش ایرنا، خاشقچی روزنامه نگاری سعودی 10 مهر ماه پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و ریاض پس از چند روز به قتل وی اعتراف کرد.
کد مطلب: 96258
برچسب ها: بن سلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *