۰
جمعه ۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۵
کواکبیان در بیست‌وششمین کنگره انجمن ارتوپدی ایران:

علاوه بر اخلاق پزشکی کل جامعه نیازمند دولت اخلاق است

دکتر مصطفی کواکبیان در نشست اخلاق پزشکی که در بیست و ششمین کنگره انجمن ارتوپدی ایران برگزار شد به تفصیل در مورد ضرورت اخلاقی شدن همه آحاد جامعه در همه ابعاد زندگی سخن گفت.
بیست و ششمین کنگره انجمن ارتوپدی ایران
بیست و ششمین کنگره انجمن ارتوپدی ایران
دکتر مصطفی کواکبیان در نشست اخلاق پزشکی که در بیست و ششمین کنگره انجمن ارتوپدی ایران برگزار شد به تفصیل در مورد ضرورت اخلاقی شدن همه آحاد جامعه در همه ابعاد زندگی سخن گفت.
وی با تشکر از آقایان دکتر عکاشه و دکتر علی نوبخت که مشوق حضور او در کنگره انجمن ارتوپدی ایران بودند با بیان آیه‌ای از قرآن کریم که باید اقوال افراد با رفتار آنان همخوانی داشته باشد و با استناد به روایت «الناس علی دین ملوکهم» به تفصیل در مورد روایت حضرت امیرالمومنین علی (ع) مبنی براینکه مردم به زمامداران خود شبیه‌تر از پدران خود هستند سخن گفت و اظهار داشت: رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس در ابتدای کار خویش به قرآن کریم سوگند یاد می‌کنند که پاسدار ارزش‌های اخلاقی جامعه باشند لذا قبل از هرگونه بحثی در مورد اخلاق حرفه‌ای در میان اقشار جامعه حتما باید از اخلاق زمامداران سخن بگوئیم. چندین سال است که براین باورم ما نیازمند دولت اخلاق هستیم. اگر دولت وعده‌ای می‌دهد اما آن را عمل نمی‌کند اگر نمایندگان طرحی را امضا می‌کنند ولی موقع رای دادن به گونه دیگری عمل می‌کنند اگر برخی رفتارهای دستگاه قضایی نسبت به آحاد جامعه خلاف عدالت است همه و همه در بی‌اعتماد کردن مردم و سست شدن پایه‌های اخلاقی در جامعه موثر هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه شیخ الرئیس ابوعلی سینا در کتاب قانون، تهذیب ذاتی نفس پزشکان، تسلط کامل بر حرفه پزشکی، یکسان نگری و رحمت و شفقت نسبت به بیماران بدون در نظر گرفتن شاخص‌هایی همچون جنسیت، قومیت، نژاد وخویشاوندی، رازداری بیماری بیماران و... را از جمله توصیه‌های ایشان برشمرد.
کواکبیان با قرائت اشعاری از شیخ ابوالحسن خرقانی و شیخ علاءالدوله سمنانی بر مرجعیت فکری و نخبه بودن پزشکان برای آحاد جامعه سخن گفت: رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با اشاره به فشارهای دولت ترامپ و تحمیل شرایط نامطلوب معیشتی محبت به اقشار ضعیف جامعه را یک ضرورت دانست و گفت: ناکارآمدی، رانت‌خواری فساد و تبعیض برای مردم غیرقابل تحمل است اما بدتر از آن این‌ است که وزیری بگوید چند صد میلیارد ثروت دارم!
وی عرصه سیاست را هم عرصه بی‌اخلاقی دانست که عده‌ای حاضرند به خاطر منافع جناحی مصالح ملی را نابود کنند و مثلا در ماجرای FATF چه ناسزاها و فحاشی‌هایی که از طریق هزاران پیامک نثار امثال ما نمایندگان کردند.
وی افزود: بی‌اعتمادی به دولت و نا امیدی از آینده بر روی مردم تاثیر دارد و عده‌ای حاضرند فروشگاه‌ها را خالی کنند و باز هم برای محرومان جامعه دردسر درست کنند.
کواکبیان در پایان با اعتراض به بازنشسته شدن اجباری دکتر رازی رئیس انجمن ارتوپدی نسبت به ایجاد تسهیلات و قانونمندی رفتار با پرستاران و پرداخت معوقه‌های پزشکان و ندادن حق مطب و کمبود بودجه برای تجهیزات و لوازم پزشکی نکاتی را یاد آور شد.
 
شایان ذکر است علاوه بر دکتر کواکبیان در جلسه اخلاق پزشکی با آقایان دکتر فاضل، دکتر علی نوبخت، دکتر لاهیجی، دکتر فیروزیان، دکتر سلطانی  و دکتر فاتحی و سرکار خانم بابایی که با مدیریت دکتر عکاشه و با حضور ده‌ها ارتوپد از سراسر کشور برگزار شد سخنرانی کردند.
در ابتدا توسط آقای دکتر فاضل نکات مربوط به مشکلات کنونی جامعه پزشکی بخصوص هجمه اخیر نکاتی را یادآور شد و با تاکید بر رسالت همیشگی همکاران پزشک که خدمت رسانی را ارجح میدانند و با داشتن  سعه صدر  و صبر و تحمل در گذر از ناملایمات در کنار مردم هستند صحبت شد.
سپس آقای دکتر نوبخت با تشکر و تقدیر از انجمن ارتوپدی در ابتدای تشکیل کمیته اخلاق و تاکید بر اجرای درست موازین اخلاقی تشکر کردند و ضمنا از همدلی و شرکت همگانی همکاران ارتوپد در خدمت گزاری در شرایط حاضر تقدیر بعمل آوردند. ایشان با اشاره به اجرای موفق و فراگیر کنگره بیست و ششم انجمن ارتوپدی با حضور بیشمار همکاران ارتوپدی از همیاری همکاران ارتوپد در تامین نیازهای کنگره به دعوت رئیس انجمن بعنوان یک حرکت جمعی که برای اولین بار اتفاق افتاد تشکر کردند.
سپس آقای دکتر معین در مورد پارامترهای موثر در اخلاق حرفه ای و اخلاق پزشکی که در ادامه به تشکیل کمیته انجمن اخلاق حرفه ای متصل به یونسکو منجر شد و ماحصل تشکیل این کمیته جایزهAricenel بودکه توسط ایران و از طریق یونسکو به کسانی که ره آورد مهمی در اخلاق حرفه‌ای دارند به صورت سالانه اهدا می‌شود و با زمینه آشنایی آنها با اخلاق حرفه‌ای پزشکی در کشور فراهم می‌شود، به تفصیل نکاتی را یادآور شد.
سپس در مورد مسائل روزمره به خصوص رابطه موثر بین انجمن ارتوپدی ‌ و پزشکی قانونی بحث شد و در مورد روش‌های کاهش احتمال خطا و افزایش ضریب تاثیر نکاتی مطرح شد.
در ادامه بحث اخلاق حرفه ای در مورد روابط فعال همکاران جراح با تیم جراحی بخصوص همکاران پیراپزشک صحبت شد که جمیع اساتید بر این همکاری فعال که لازمه موفقیت درمان است تاکید کردند و در مورد اخلاق حرفه‌ای سایر اعضای تیم پزشکی نیز نکاتی مطرح شد .
 
کد مطلب: 96455
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *