۰
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۳

نمایشگاه مطبوعات، سنتی که باید شکسته شود

رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر معتقد است که «اگر در گذشته ضرورت برپایی نمایشگاه مطبوعات وجود داشته است، اکنون توجه به اینکه دست‏اوردهای خبرگزاری‌ها، روزنامه‏‌ها، نشریات در لحظه قابل مشاهده است، دیگر چیزی نمی‏‌ماند که دیگران از آن بی‏‌اطلاع باشند؛ به همین دلیل جذابیتی برای بازدیدکنندگان به‌ همراه نخواهد داشت.»
رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر معتقد است که «اگر در گذشته ضرورت برپایی نمایشگاه مطبوعات وجود داشته است، اکنون توجه به اینکه دست‏اوردهای خبرگزاری‌ها، روزنامه‏‌ها، نشریات در لحظه قابل مشاهده است، دیگر چیزی نمی‏‌ماند که دیگران از آن بی‏‌اطلاع باشند؛ به همین دلیل جذابیتی برای بازدیدکنندگان به‌ همراه نخواهد داشت.»
به گزارش ایسنا، قادر آشنا ـ رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر ـ در یادداشتی با عنوان «سنت‌شکنی رویدادهایی که تاریخ مصرف آن گذشته»، از برگزار نشدن نمایشگاه مطبوعات استقبال کرده و عنوان کرده است که به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌های نوین در عرصه اطلاع‌رسانی برگزاری نمایشگاه مطبوعات دیگر ضرورتی ندارد.
متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
«گاهی انجام یک رویداد فرهنگی، هنری، علمی در زمان خودش مفید و موثر است، اما اینکه آیا برگزاری یک رویداد همه ساله باید ادامه داشته باشد و همچنان ضرورت برگزاری آن‏ پا برجاست، بدین معنی است که هیچوقت اهداف آن رویداد دست‌یافتنی نبوده و برای رسیدن به اهداف آن رویداد، جشنواره، یا نمایشگاه همواره باید تلاش کرد. در صورتی که نیاز است برای ادامه یک رویداد نظرسنجی و نیازسنجی انجام شود تا استمرار و یا توقف برگزاری آن بر اساس یک کار کارشناسی و عالمانه صورت پذیرد. نمایشگاه مطبوعات نیز یکی از همان رویدادهای فرهنگی و هنری بوده که همه ساله برگزار شده است.
به نقل از مدیرکل مطبوعات داخلی آمده است که احتمالاً نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‏‌شود. نمی‌دانم معاونت محترم امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این تصمیم را بر چه اساسی اتخاذ کرده است. اما نویسنده، خوانندگان عزیز را به چند نکته درباره برگزاری جشنواره ها یا نمایشگاه‌ها معطوف می‏‌دارد:
اول اینکه برگزاری جشنواره یا نمایشگاه یا هر رویدادی از این دست برای تضارب آرا و تعاطی افکار صورت می‏‌گیرد.
در واقع محلی است که هر نهاد یا ارگان خصوصی، عمومی، دولتی باید دست‏اوردهای خود را عرضه کند تا بازدیدکنندگان یا شرکت‌کنندگان بتوانند از فعالیت‏‌های همدیگر مطلع بشوند و از تجارب هم استفاده کنند.
دوم این رویداد فرهنگی و هنری فرصتی را فراهم کند تا مردم برای به دست آوردن محصولات فرهنگی یا استفاده از آنها به ویژه محصولات جدید، بهره‏‌مند شوند.
سوم اینکه این رویداد باعث خودباوری و اعتماد به نفس شود و شور و شعفی را در جامعه پدید آورد و زمینه‌ساز تحرک جدیدی در کشور شود؛ به عنوان مثال نمایشگاه کتاب فرصتی را برای نخبگان فراهم می‏‌کند تا بتوانند در یک جا کتب جدیدی را که تاکنون ملاحظه نکرده‌اند و دیدن آنها نیز معمولا به سهولت انجام نمی‏‌شود، مورد بازدید قرار دهند و در صورت دلخواه نیز خریداری کنند.
در همین راستا نیز می‌توان به برگزاری جشنواره‌های تئاتر و فیلم اشاره کرد، به عنوان مثال جشنواره تئاتر سبب می‏‌شود تا هنرمندان سراسر کشور در یک تاریخ و در مکان‏‌های مشخص بخشی از بهترین دست‏اوردهای هنرمندان را ببینند و بهره ببرند و برای تولید کارهای آینده خود نیز از آن ایده بگیرند. یا جشنواره فیلم سبب می‏‌شود تا هنرمندان و علاقه‏‌مندان به فیلم، به تماشای تولیدات جدید سینمای کشور بنشینند و از آن استفاده کنند.
لذا می‏‌توان گفت استمرار برگزاری چنین جشنواره یا جشنواره‏‌هایی صرف‏ نظر از نقاط ضعف آنها که باید برطرف شود هنوز عناصر اصلی را دارا هستند.
بنابراین استمرار و تداوم آنها ضروری به نظر می‏‌رسد، اما اگر در گذشته ضرورت برپایی نمایشگاه مطبوعات وجود داشته است اکنون به نظر این حقیر با توجه به اینکه دست‏آوردهای خبرگزاری‌ها، روزنامه‏‌ها، نشریات در لحظه قابل مشاهده است و همگان در همه جا و هر لحظه می‏‌توانند اخبار را رصد کنند، ببینند و از آن استفاده کنند، دیگر چیزی نمی‏‌ماند که دیگران از آن بی‏‌اطلاع باشند؛ به همین دلیل جذابیتی برای بازدیدکنندگان به‌ همراه نخواهد داشت. بنابراین نه نمایش و نه فیلمی است که تولید جدیدی باشد که تاکنون ندیده باشند و نه کتابی است که خریداری شود.
لذا گسترش شبکه‏‌های اجتماعی ضرورت برپایی نمایشگاه مطبوعات را به صفر رسانده است، صفحه، لینک، فونت، رنگ، قابلیت سایت‏‌های خبرگزاری‏‌ها و روزنامه‏‌نگاری‏‌ها همواره در دسترس، قابل مشاهده و استفاده است.
جا دارد گاهی سنت شکنی کنیم و به رویدادی که تاریخ مصرف آن به شکل نمایشگاهی یا جشنواره‌هایی پایان یافته است، خاتمه داده شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد: بنا به درخواست برخی رسانه‌ها به دلایلی از جمله مسائل اقتصادی، نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود.
عباس صالحی در عین حال گفت: جشنواره مطبوعات را حتما به شکل استانی و منطقه‌ای خواهیم داشت اما درباره جشنواره کشوری از سوی برخی از خبرگزاری ها و مطبوعاتی که اعضای اصلی این جشنواره هستند و عمده هزینه‌ها را آنها پرداخت می‌کنند، پیشنهاداتی مطرح شد که به دلیل شرایط خاص اقتصادی که با آن مواجهند، شاید توجیهی در داخل مجموعه‌های‌شان در این باره وجود نداشته باشد.
وی با بیان اینکه نمایشگاه مطبوعات امسال برگزار نمی‌شود، ادامه داد: امیدواریم این مساله طولانی نشود و منحصر به امسال شود؛ چراکه نمایشگاه مطبوعات یک فضای همدلی و گفت و گویی برای اصحاب رسانه‌است.
کد مطلب: 96487
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *