۰
شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰

پیچ و خم های پیش روی وزیر صمت

«رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، با چالش هایی جدی مواجه خواهد بود که وی در برنامه پیشنهادی خود به آن ها پرداخته و راهکارهایی را نیز ارایه داده است، اما به نظر برخی نمایندگان، بدون همکاری همه نهادها، غلبه بر این مشکلات ممکن نیست.
«رضا رحمانی» وزیر پیشنهادی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، با چالش هایی جدی مواجه خواهد بود که وی در برنامه پیشنهادی خود به آن ها پرداخته و راهکارهایی را نیز ارایه داده است، اما به نظر برخی نمایندگان، بدون همکاری همه نهادها، غلبه بر این مشکلات ممکن نیست.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از استعفای «محمد شریعتمداری» از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس جمهوری، رضا رحمانی را برای تصدی وزارت صمت به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.
پس از آن بود که رحمانی برنامه خود را تقدیم کمیسیون صنایع مجلس کرد. از جمله مهمترین مواردی که وی در برنامه پیشنهادی خود بر آن تاکید کرده می توان به بهبود محیط سرمایه گذاری و فضای کسب و کار، توسعه و تقویت بنگاه های تولیدی و ارتقای توان رقابت پذیری بنگاه ها، ارتقاء بهره وری عوامل تولید، توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، حمایت از تولیدات داخلی به صورت هدفمند با رعایت اصل رقابتی شدن، توسعه فناوری تولید، حرکت از مونتاژکاری به نوآوری با تحقیق و توسعه، رعایت کامل اصول زیست محیطی در توسعه صنعتی، توسعه تجارت و تعاملات بین المللی با مشارکت بنگاههای داخلی و خارجی اشاره کرد.
در برنامه های رحمانی «وجود مشکلات مدیریتی در برخی از بخشهای صنعتی و مدیریتی و ضعف نگرش سیستمی، استراتژیک و عدم انسجام بین بخشی» به عنوان مهمترین ضعف موجود در حوزه صنعت مشخص و از «ضعف در هماهنگی کامل سیاست‌های نظام بانکی با سیاست‌های توسعه و حمایت از تولید» به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات پیش روی وزارت صنعت یاد شده است.

** سایر دستگاه ها باید با وزارت صمت همراهی کنند
در همین خصوص «محمد عزیزی» نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا اظهار داشته مهمترین چالش پیش روی وزیر جدید عملیاتی کردن برنامه های ارایه شده است و تاکید کرد در صورت همراهی سایر دستگاه ها با رحمانی، امید است که وی بتواند با موفقیت وزارت صنایع را اداره نماید. عزیزی تاکید کرد که برنامه های رحمانی بسیار مفید و مناسب است؛ اما باید دید، در صورت کسب رای اعتماد، رحمانی تا چه اندازه می تواند در انجام این اهداف موفق باشد.

** وزیر صنعت باید با مافیای قدرتمند این حوزه مقابله کند
«محمدرضا منصوری»، نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی نیز بیان داشت: رحمانی در صورت تصدی وزارت صمت باید بر مافیای قدرتمند فعال در این حوزه غلبه کند و مشکلاتی جدی پیش رو خواهد داشت. این عضو کمسیون صنایع مجلس تصریح کرد: رحمانی باید با اقتدار در این وزارتخانه کار کند و برای موفقیت او، همکاری سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها و بالاتر از آن، راس دولت ضروری است.
منصوری بطور مشخص به برنامه های رحمانی اشاره و تاکید کرد اجرای چنین برنامه هایی، بدون همکاری تمام نهادهای مسوول، ممکن نیست و نباید تنها انتظار داشت که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر مشکلات موجود در این عرصه غلبه نماید؛ مسئله ای که رحمانی نیز در برنامه های خود به آن اشاره کرده است.

* ضرورت های وزارت صنعت در برابر تحریم های آمریکایی
بخش مهم دیگری که در برنامه های رحمانی به آن پرداخته شده تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا است. در برنامه های رحمانی می بینیم که تحریم های یکجانبه آمریکا جزو تهدیدات موجود در تمامی بخش ها ارزیابی و از همین رو اقدام ویژه وزارت صمت در برنامه پیشنهادی «تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی با هدف تنظیم بازار و تأمین مایحتاج عمومی» عنوان شده است.
«رمضانعلی سبحانی فر» نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی مهمترین چالش های پیش روی وزیر پیشنهادی جدید را حس مسائل مربوط به حوزه خودرو سازی و تامین مایحتاج اساسی کشور در شرایط تحریم دانست و گفت: رحمانی قادر است با همکاری سایر دستگاه ها بر این مشکلات غلبه کند. از نگاه سبحانی فر تحریم های یکجانبه آمریکا هم باعث عقب نشینی خودرو سازان فرانسوی از بازار ایران شد و هم مشکلاتی پیش روی تولید قطعات خودرو در داخل به وجود آورد. در این حال وزارت صمت وظیفه مدیریت تامین کالاهای اساسی در کشور را نیز عهده دارد و باید بتواند بر مشکلات موجود غلبه کند.

** شانس بالای رحمانی برای صمت
هر سه نماینده، تجارب رحمانی در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت را نقطه قوت وی دانستند و معتقد بودند که با توجه به تجارب رحمانی در این زمینه، وی می تواند در صورت هماهنگی تمامی دستگاه ها، بر مشکلات فائق آمده و مشکلات پیش روی صنایع در ایران را برطرف سازد. آنان اشاره کردند که رحمانی به خوبی با چالش های پیش روی این وزارتخانه آشنا است و از همین رو می تواند با شناسایی مشکلات، راهکارهایی قاب قبول نیز ارایه دهد.
لازم به ذکر است رضا رحمانی متولد 1345 بوده و سوابقی همچون قائم مقامی وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، ریاست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، جانشین وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد مقابله با آثار تحریم و 3 دوره نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذر شهر را در کارنامه خود دارد.
کد مطلب: 96509
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *