۰
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۱

قتل خاشقجی جنگ یمن را به حاشیه برد

قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در شهر استانبول با وجود آنکه بحران دیپلماتیک و سیاسی برای عربستان در پی داشته اما چیزی را درباره وضعیت قربانیان جنگ یمن تغییر نداده است.
قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در شهر استانبول با وجود آنکه بحران دیپلماتیک و سیاسی برای عربستان در پی داشته اما چیزی را درباره وضعیت قربانیان جنگ یمن تغییر نداده است.
به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه گذشته دستکم ۲۴ غیرنظامی در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به استان حدیده یمن، منطقه‌ای در ساحل دریای سرخ که در بطن درگیری میان ائتلاف عربستان و جنبش انصارالله قرار دارد، کشته شدند. از جمله مکان‌هایی که هدف این حملات قرار گرفتند تاسیساتی بود که در آنجا کارگرانی مشغول بسته بندی سبزیجات بودند اما این بمباران‌ها عمدتا از سوی دولتمردان سراسر جهان مورد بی‌اعتنایی قرار گرفتند. تنها در ماه سپتامبر طبق اطلاعات یمن دیتا پراجکت، بالغ بر ۱۵۴ حمله هوایی علیه یمن صورت گرفت.
در حملات هوایی در یمن کودکان کشته شده و محاصره اقتصادی سبب شده که چندین شهر نتوانند به غذا و آب سالم دسترسی داشته باشند. عربستان از بعد از قتل جمال خاشقجی ستون نویس روزنامه واشنگتن پست بابت این رخداد تحت فشار بی‌سابقه قرار گرفته است.
اما تحلیلگران می‌گویند، بعید است که قتل خاشقجی باعث تمرکز بر سیاست‌های کلی‌تر دیگر عربستان شود. سیاست‌هایی که یمنی‌ها را وارد جنگی بر سر زنده ماندن کرده و آنها را گرفتار قحطی و یک اقتصاد شکست خورده ساخته است.
خبرگزاری فرانسه در گزارش خود به نقل از فاریا المسلمی یک کارشناس اندیشکده چتم هاوس می‌آورد: عربستان صعودی تنها به خاطر قتل خاشقجی بیش از اقداماتش درباره جنگ یمن در سال‌های گذشته تحت فشار قرار گرفته است.
ائتلاف تحت رهبری عربستان علاوه بر متهم شدن به اقداماتی به منزله جرایم جنگی در یمن و کشتن زنان و کودکان کنترل حریم هوایی یمن را به دست گرفته و این کشور را مورد محاصره قرار داده است. به این بهانه که جلوی اعطای سلاح‌های ایران به حوثی‌ها را بگیرد.
تحلیلگران می‌گویند که بعید است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بابت نقشش در جنگ یمن مورد مواخذه قراربگیرد. مسلمی به خبرگزاری فرانسه گفت: قتل جمال خاشقجی یک سناریوی دقیق است. کشورهای غربی نقش مستقیمی در این موضوع نداشتند. با این حال یمن یک موضوع پیچیده است و هیچ سفید و سیاهی وجود ندارد و موضوع یمن نیازمند تفکر است.
از زمانی که ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ یمن مداخله کرد حدود ۱۰ هزار غیر نظامی بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت در جنگ یمن کشته شدند. گروه‌های حقوق بشری دیگر نیز این تلفات را تا ۵۰ هزار نفر دانسته‌اند.
اروپا و آمریکا بالغ بر ۹۸ درصد سلاح‌های عربستان را تامین می‌کنند. با وجود آنکه آلمان چندی پیش گفت که فروش سلاح به عربستان را به دلیل قتل خاشقجی معلق می‌کند اما امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه این ایده را رد کرد. ماکرون بعدا گفت که حامی یک موضع هماهنگ اروپایی در مورد تحریم‌های بالقوه است.
واشنگتن نیز به همین ترتیب از چشم پوشی از عربستان به عنوان یک شریک تجاری خودداری کرده در حالیکه به گفته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا عربستان ۱۱۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریده است.
ماه اوت گذشته گزارش شد که شرکت لاکهید مارتین آمریکا موشک لیزری MK۸۲ را که با آن اتوبوس دانش آموزان کم سن و سال یمنی هدف گرفته شد و ۴۰ کودک را به کشتن داد، ساخته است.
از زمانی که عربستان با هم‌پیمانانش در سال ۲۰۱۵ در یمن مداخله کرد ارتش آمریکا از حملات این کشور در زمینه هدف یابی هوایی، تبادل اطلاعات و سوخت رسانی به هواپیماها حمایت کرده است. نقش خاشقجی به عنوان نویسنده یک روزنامه سرشناس آمریکایی باعث برجسته شدن قتل او در جهان شد اما گروه‌های حقوق بشری نگران هستند که مردم گرفتار جنگ در یمن جایی که عربستان در آن نقش محوری ایفا می‌کند بر اثر این مناقشه به حاشیه رانده شوند.
کریستین بکرلی محقق حوزه یمن در دیده بان حقوق بشر گفت: هر قربانی حملات غیرقانونی ائتلاف عربستان در یمن به اندازه ستون نویس واشنگتن پست شایسته نگرانی ما است.
او اظهار کرد: این قربانیان شامل یک داماد و جشن عروسی‌اش، کودکی به زندان افتاده، شامل روستائیانی مشغول حفر چاه، مردم مشغول خرید در بازار هستند. کسانی که همگی در بمباران ائتلاف عربستانی کشته یا زخمی شدند اما هیچ یک از این جرایم جنگی آشکار در یمن نتوانسته آن میزان حجم عصبانیت بین‌المللی که قتل خاشقجی در چند هفته گذشته تحریک کرد را تحریک کند.
کد مطلب: 96598
برچسب ها: یمن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *