۰
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۲

موفق‌ترین دیپلماسی در چهاردهه اخیر

تیم دیپلماسی ایران و وزارت خارجه دولت روحانی تاکنون عاقلانه‌ترین شیوه را در عرصه بین‌المللی پیشه کرده است.
تیم دیپلماسی ایران و وزارت خارجه دولت روحانی تاکنون عاقلانه‌ترین شیوه را در عرصه بین‌المللی پیشه کرده است.
تصویب اف.اِی.تی.اف از سوی مجلس و همچنین دیپلماسی دولت روحانی در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد که جمهوری اسلام ایران در مسیر کاملاً صحیح و درستی در عرصه بین‌المللی گام برمی‌دارد و توانسته است اطمینان جامعه جهانی را نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی جلب کند.
در چهار دهه گذشته همواره قدرت‌های استکباری، لابی صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع منطقه جریان سازی‌های شدیدی علیه ایران انجام داده‌اند لذا در دولت فعلی اقدامات دیپلماتیک کاملا موثری برای خنثی کردن این جریان سازی‌ها انجام‌شده است.
دستاوردهای پررنگ برجام در حوزه سیاست خارجه و کاهش فشارهای بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین امضای اف.اِی.تی.اف و تعلیق چهار ماهه مربوط به تحریم‌های مالی ایران دستاوردهای مهمی است و نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته تعامل سازنده و مثبتی با جامعه جهانی داشته باشد.
در حوزه سیاست خارجه و دیپلماتیک، دولت روحانی کاملا موفق عمل کرده و توانسته است جبهه استکباری را که علیه ایران تشکیل‌شده متلاشی کند و پیش‌بینی‌های آن‌ها را برهم زند.
در زمان حال نیز جریان سازی‌هایی از سمت آمریکا، اسرائیل و عربستان علیه ایران در حال انجام است؛ با این ‌حال جبهه و قدرت‌هایی که کنار ایران هستند می‌توانند در تقابل با جریان‌های ضد ایرانی قرار داشته باشند.
ایالات‌متحده مدام به دنبال قانون‌گریزی در جامعه بین‌المللی است و سعی دارد با استفاده از هژمونی نظامی و نفوذ سیاسی خود، کشور‌هایی را که همسو با سیاست‌های این کشور نیستند، مورد فشار حداکثری قرار دهد.
همکاری و همسویی ایران با برخی کشورهای منطقه و همچنین چین، روسیه و هند می‌تواند امنیت سیاسی کاملی برای ایران تعریف کند.
به همین دلیل در ارزیابی کلی از سیاست‌های دولت روحانی این دولت در چهار دهه گذشته در مقایسه با سایر دولت‌ها، عملکرد کاملا موفقیت‌آمیزی در عرصه بین‌المللی داشته است.
به لحاظ انشایی و شفاهی موضع‌گیری اتحادیه اروپا نسبت به ایران تاکنون همگام با ایران و در تقابل با سیاست‌های دونالد ترامپ بوده است. هرچند ترامپ از برجام خارج‌شده اما اتحادیه اروپا نشان داده است در آینده قصد همکاری با ایران را در حوزه‌های تبادل تجاری، مالی و سیاسی دارد و به همین دلیل به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا در آینده گام‌های شفاف‌تر و مصداقی‌تری از خود نشان دهد و به جهانیان ثابت کند که در قبال شفافیت ایران و همکاری صادقانه ایران با جامعه جهانی اتحادیه اروپا می‌تواند اطمینان ایران را برای همکاری دوجانبه را جلب کند.
پیوستن ایران به اف.اِی.تی.اف یک‌روند کاملا پیچیده و چندجانبه دارد که می‌توان به آن نگاه مثبت و منفی داشت اما باید به جنبه‌های مثبت آن پرداخت که بیش از سویه‌های منفی آن است.
با پیوستن ایران به اف.اِی.تی.اف می‌توان بهانه را از دست دشمنان ایران خارج کرد.
با نشان دادن تعهدات ایران به قوانین و اصول بین‌المللی دشمن‌تراشی‌های مخالفان ایران نقش بر آب می‌شود و کشورهای مختلف باید تعهدات مالی خود نسبت به کشور ما پایبند باشند.
تیم دیپلماسی ایران و وزارت خارجه دولت روحانی تاکنون عاقلانه‌ترین شیوه را در عرصه بین‌المللی پیشه کرده است.
کد مطلب: 96790
برچسب ها: دیپلماسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *