۰
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۱

عقب نشینی مرحله ای در واشنگتن

با وجود اعلام بازگشت دور دوم تحریم های ضدایرانی دولت ترامپ، اجماع ایجاد شده جهانی حول محور برجام سبب خواهد شد تا ما شاهد عقب نشینی مرحله ای کاخ سفید از اهداف ضدبرجامی باشیم.
با وجود اعلام بازگشت دور دوم تحریم های ضدایرانی دولت ترامپ، اجماع ایجاد شده جهانی حول محور برجام سبب خواهد شد تا ما شاهد عقب نشینی مرحله ای کاخ سفید از اهداف ضدبرجامی باشیم.
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ»رییس جمهوری آمریکاازهمان آغاز کارزارهای انتخاباتی درسال 2016میلادی به دنبال یک سیاست تقابلی با جمهوری اسلامی ایران برآمد واین موضوع را پس از ورود به کاخ سفید در 3روند ادامه داد.دراقدام نخست نیروهای فکری و اجرایی در چارچوب سیاست ضد برجامی بازبینی و سازماندهی شد، درفرایند دوم، ترامپ در 18 اردیبهشت 97، دستور خروج آمریکا از توافق برجام را صادر کرد تا سیاست ضدتوافق بیش از پیش آشکار شود. در فرایند سوم دو دور روند بازگشت تحریم ها در 15 مرداد و 13 آبان اعلام شد.
درحالی که هنوز یک روز به اعلام بازگشت دور دوم تحریم های ضدایرانی آمریکا علیه ایران باقی مانده، روز جمعه، آمریکا اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند، بازگشته‌اند.این تحریم‌ها بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام، بازمی‌گردند.
این موضع را «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا و «استیون منوچین»، وزیرخزانه‌داری این کشور اعلام کردند. این دو مقام آمریکایی با متهم کردن ایران با ادعاهای تکراری مدعی شدند که این تحریم‌ها تا زمان پایان حمایت ایران از تروریسم، اتمام حضور این کشور در سوریه و توقف کامل توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران، پابرجا خواهند ماند.
در همین حال آمریکا هشت کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد. همچنین با اعلام بازگشت دور دوم تحریم های واشنگتن علیه ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری با تصویر خود منتشرکرد که در آن با اقتباس از سریال«بازی تاج و تخت»نوشته شده بود، 'تحریم ها می آیند'.
درعین حال وزرای خارجه ودارایی آلمان، انگلیس وفرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دربیانیه ای مشترک با اشاره به پیشرفت چشمگیر ساز وکار مالی ویژه این اتحادیه برای ایران گفتند: برای تکمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترک داریم.
فرایند کنونی و رویکرد دولت ترامپ نشان می دهد که کاخ سفید علاوه بر فشار رسانه ای که نمود آن درتوییت های ترامپ وبیانیه های رسمی مشاهده شده، تلاش دارد تا با فشار حداکثری علاوه بر بازگرداندن تحریم های دوران اوباما تحریم های تازه ای را نیز بیافزاید. اما به نظر می رسد که آنچه آمریکا با دیپلماسی اجبار به دنبال فشار حداکثری بر ایران بود، محقق نخواهد شد.
'بهرام قاسمی'سخنگوی وزارت امورخارجه در باره اقدام دولت آمریکا دربازگرداندن تحریم ها در13آبان گفت: هدف واشنگتن، جنگ روانی گسترده علیه مردم ایران است، هرچند آمریکا نمی تواند هیچگونه اقدامی علیه ملت بزرگ و رشید کشورمان داشته باشد.
ورای بازی رسانه ای آمریکایی ها به نظر می رسد که دولت ترامپ، تنها می تواند دست به اقداماتی یکجانبه و پرفشارجهت اجرای اهداف تحریمی خود بزند و در عمل، بستر و فضای اجماع راهبردی از واشنگتن سلب شده و دولت ترامپ را وادار به عقب نشینی ازبرخی اهداف کرده است. واشنگتن در یک سیاست بازگشت پذیری مرحله ای علاوه بر اینکه هشت کشور را از تحریم نفتی حذف کرده، تلاش هایش برای قطع همکاری سامانه تبادلات مالی سوئیفت نیز بی سرانجام بوده است.
اگرچه 'استیون منوچین' وزیرخزانه داری دولت ترامپ از لزوم قطع همکاری سوئیفت با ایران سخن می راند اما تارنمای واشنگتن فری بیکن در این زمینه می نویسد، واشنگتن با تسلیم در برابر اروپا و ایران، امتیازاتی بزرگ، از جمله دسترسی به ارتباطات مالی بین بانکی(سوئیفت) به ایران می دهد که به واسطه آن، فشار ناشی از تحریم های پیش رو علیه تهران کاهش می یابد.
این تارنمای اطلاع رسانی آمریکایی روزجمعه اعلام کرد، مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا که در زمینه مسایل ایران فعالیت دارند، مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ را به ادامه دسترسی ایران به سوئیفت متقاعد کردند.به گفته این مقامات، در حالی که ترامپ و مقام های بلندپایه کنگره آمریکا برای اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران در تلاشند، گفته می شود، وزارتخانه های خارجه و خزانه داری آمریکا تسلیم فشار متحدان اروپایی و ایران شده اند.
احتمالا ایران به انجام تعاملات بانکی از طریق سوئیفت ادامه خواهد داد.
انچه در دور دوم بازگشت تحریم ها رخ داده، بازگشت تحریم هایی است که پیش از این وجود داشت اما بااین تفاوت که اکنون همان اجماع شکننده در جهان و در واشنگتن دیگر وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران همراه با ایجاد یک زره راهبردی، سیاسی و اقتصادی کارآمد و بهره گیری از ساز و کارهای بین المللی همراه با دیپلماسی چندجانبه گرا می تواند دوران ترامپ را پشت سر بگذارد، دورانی که رویکرد مذاکره کاخ سفید، تنها شوی تلویزیونی اقدامات ضدایرانی کاخ سفید محسوب می شود.
کد مطلب: 96840
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *