۰
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵

پیگیری بین‌المللی مشکل گرد و غبار ایران

رئیس اداره محیط‌ زیست وزارت خارجه با اشاره به اینکه مقر مرکز APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) در ایران است، روند کاری این مرکز را در راستای کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله و طوفان‌های گردوغبار تشریح کرد.
رئیس اداره محیط‌ زیست وزارت خارجه با اشاره به اینکه مقر مرکز APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) در ایران است، روند کاری این مرکز را در راستای کاهش خطرات ناشی از بلایای طبیعی از جمله زلزله و طوفان‌های گردوغبار تشریح کرد.
به گزارش ایسنا عباس گلریز در حاشیه نشست تخصصی مشورتی همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی از جمله طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت اطلاعات برای مقابله با حوادث فرامرزی در آسیا و اقیانوسیه که امروز با همکاری ESCAP (کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد)، سازمان حفاظت محیط‌ زیست،‌ وزارت خارجه و سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) مرکزی است که از طرف ESCAP پذیرفته شده و در ایران به منظور جمع آوری و انتقال اطلاعات مربوط به بلایا تشکیل شود.
وی ادامه داد: مقرر مرکز APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) در ایران است و دسامبر امسال افتتاح می‌شود. این مرکز مربوط به همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه بلایای طبیعی از جمله سیل، زلزله، خشکسالی و طوفان‌های گرد و غبار است که ۹ کشور در این مرکز فعالیت دارند.
رئیس اداره محیط‌ زیست وزارت خارجه افزود: اولین شورای حکام مرکز APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) در بهمن ماه سال گذشته در تهران تشکیل شد و دومین شورای حکام دسامبر سال جاری در تهران برپا می‌شود.
گلریز با تاکید بر اینکه ایجاد مرکز APDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه) یک موفقیت محیط‌ زیستی برای جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید، اظهار کرد: کشور ما با مشکلات و بلایای مختلفی به ویژه گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کند و تلاش داشتیم که موضوع گرد و غبار در فعالیت‌های این مرکز مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیس اداره محیط‌ زیست وزارت خارجه در ادامهاظهار کرد: بعد از برگزاری نشست‌های امروز و فردا مجموع توصیه‌هایی استخراج می‌شود که در اختیار شورای حکام قرار می‌گیرد. این توصیه‌ها و اطلاعات مربوط به بلایای طبیعی، انتقال اطلاعات و پیش‌آگاهی به مردم درمورد بلایا است. شورای حکام این توصیه‌ها را به ESCAP (کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد) ارائه می‌کند.
به گفته گلریز توصیه‌های ارائه شده به ESCAP (کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد) تبدیل به برنامه عملیاتی در حوزه بلایای طبیعی می‌شود. اجلاسی که امروز برگزار می‌شود و تا روز آینده نیز ادامه خواهد داشت نشستی که با حضور کارشناسان و متخصصان مختلف و نمایندگانی از سازمان هواشناسی چین، سازمان هواشناسی هند،‌ متخصصان مربوط به حوزه گرد و غبار از دانشگاه‌های مختلف از جمله آکسفورد به منظور استخراج توصیه‌ها است.
رئیس اداره محیط‌ زیست وزارت خارجه تاکید کرد: از آنجا که گرد و غبار یکی از مهمترین مشکلات ایران است درخواست کردیم تا موضوع گرد و غبار حتما در توصیه‌ها گنجانده شود و در جلسات امروز سازمان‌های داخلی و بین‌المللی مربوط به حوزه گردوغبار حضور دارد. انتظار داریم که توصیه‌ها و گزارش اخراج شده از جلسات امروز و روز آینده، تبدیل به یک سند عملیاتی شود تا بتوانیم از شبکه بین‌المللی شکل گرفته برای مقابله با گردوغبار استفاده کنیم.
کد مطلب: 96943
برچسب ها: گرد و غبار
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *