; ?>; ?> آزار حیوانات بی پناه توسط قماربازان و مجانین - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۷

آزار حیوانات بی پناه توسط قماربازان و مجانین

تعرض به حقوق حیوانات و تداوم حیوان آزاری‌ها در کشور زنگ خطری جدی است که برای رفع آن باید سریع‌تر لایحه مقابله با حیوان‌آزاری که پس از گذشت ۳ سال همچنان در پیچ و خم تصمیم‌گیری دولت و قوه قضائیه بلاتکلیف مانده تعیین تکلیف شود.
آزار حیوانات بی پناه توسط قماربازان و مجانین
تعرض به حقوق حیوانات و تداوم حیوان آزاری‌ها در کشور زنگ خطری جدی است که برای رفع آن باید سریع‌تر لایحه مقابله با حیوان‌آزاری که پس از گذشت ۳ سال همچنان در پیچ و خم تصمیم‌گیری دولت و قوه قضائیه بلاتکلیف مانده تعیین تکلیف شود.
خبرگزاری خانه ملت- گل زری فرخنده بخش: سوزاندن سگ ها در اهواز، کفتارها در فیروزه، سلاخی روباه در پیرانشهر، سگ کشی با اسید در شیراز، شکنجه و به دار آویختن بزمجه در شهرستان برخوار، رنگ کردن سگ برای گرفتن سلفی، سنگسار کردن گربه و خفه کردن سگ در میناب از نمونه های بارز و نادر حیوان آزاری است که طی سال‌های اخیر کام مردم و دوستداران محیط زیست را تلخ کرده و همچنان این عمل شنیع بدون مجازات مانده و خلاء های قانونی موجود رفع نشده است.
با پیشرفت فناوری و فراگیر شدن فضای مجازی سودجویان در این فضای رها شده کلیپ های مختلفی از انواع حیوان آزاری را منتشر می کنند که جریحه دار شدن عواطف و احساسات افراد را به دنبال دارد در واقع تداوم و تکرار حیوان آزاری ها در کشور به گونه ای است که مردم و مسئولان نسبت به شنیدن چنین اخباری عادت کرده و نسبت به آن بی تفاوت شده اند.
ابراهیمی: عاملان حیوان آزاری نه تنها برای حیوانات بلکه برای انسان ها نیز خطرناک هستند
علی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری  خانه ملت در این رابطه می گوید: خلاء‌های قانونی و نبود قوانین حمایتی مناسب به معضل حیوان آزاری ها دامن زده البته عاملان حیوان آزاری نه تنها برای حیوانات بلکه برای انسان ها نیز خطرناک هستند زیرا اغلب آنها از نوعی بیماری روحی رنج می برند و باید درمان شوند.
 
تا مادامی که انسان ها احترام به همنوع خود را یاد نگیرند نمی توانند حقوق حیوانات را نیز رعایت کنند
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، از عدم رعایت حقوق حیوانات انتقاد می کند و می افزاید: حیوانات در برقراری توازن در نظام طبیعت نقش موثر و حائز اهمیتی دارند و باید مانند انسان ها از حق حیات، آرامش و زیست جمعی برخوردار شوند اما متاسفانه برخی نه تنها در زمینه فرهنگی رشد نکرده اند بلکه تنزل داشتیم و با نگاهی به وضعیت محیط زیست کشور می توان این مهم را نظاره گر بود و سلامت روان جامعه را مورد ارزیابی قرار داد البته به طور قطع تا مادامی که انسان ها احترام به همنوع خود را یاد نگیرند نمی توانند حقوق حیوانات را نیز رعایت کنند.
 تا مادامی که انسان ها احترام به همنوع خود را یاد نگیرند نمی توانند حقوق حیوانات را  رعایت کنند
کوچکی‌نژاد: از وضع قوانین برای جرم انگاری حیوان آزاری غفلت شده است
جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از اینکه هیچ قانونی در کشور برای مقابله با حیوان آزاری وجود ندارد می افزاید: حیوان آزاری در اغلب کشورها جرم انگاری شده اما در ایران از وضع قوانین برای جرم انگاری حیوان آزاری غفلت شده در این راستا با توجه به افزایش حیوان آزاری ها خلاء های قانونی باید سریع تر رفع شود البته ضمانت اجرایی لازم نیز برای قانون باید پیش بینی شود.
 
نامهربانی مردم با طبیعت و حیوانات روز به روز نمود بیشتری پیدا می کند
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حیوان‌آزاری باید جرم تلقی شود، تاکید می کند: حیوان آزاری تضییع آشکار حقوق حیوانات است و هنوز نتواسته‌ایم مردم را با محیط زیست آشتی دهیم و نامهربانی مردم با طبیعت و حیوانات روز به روز در کشور نمود بیشتری پیدا می‌کند.
تداوم جنگ گاوها در استان گیلان
کوچکی نژاد از تداوم جنگ گاوها در استان گیلان انتقاد می کند و می گوید: در حالی که حیوان آزاری از نظر شرعی حرام و مذموم است اما هنوز در برخی از نقاط کشور مسابقاتی با چاشنی حیوان آزاری زیر سایه بی توجهی دستگاه های مسئول در کشور برگزار می شود؛ در مسابقه ورزا جنگ ( جنگ گاوها ) هزاران نفر شرکت می کنند و گاوها را به جان هم انداخته به گونه ای که گاوها به طرز فجیعی مورد آزار قرار می گیرند و خون از سر و روی آنها جاری و برخی از آنها نیز تلف می شوند.
 
منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام
منع آزار و حفظ حقوق حیوانات در اسلام و از سوی ائمه اطهار مورد تاکید قرار گرفته به گونه ای که حضرت محمد ( ص ) وقتی الاغی را دید که صورتش را داغ نهاده اند فرمودند مگر نشنیده اید که لعنت کرده ام آن کسی را که صورت حیوان را داغ بنهد، یا بر صورت آن تازیانه زند همچنین افراد را از به جان هم انداختن حیوانات نهى کردند و در جایی دیگر فرمودند لعنت بر کسی که جانوری را (به جایی بسته) با پرتاب چیزی هدف قرار دهد و همچنین حیوانى را مُثْله کند (گوش یا بینی آن را ببرد) امام صادق ( ع ) نیز در این رابطه فرمودند زنى به سبب آن که گربه اى را بسته بود و اجازه نمى داد براى غذاى خود شکار کند تا مُرد، مستوجب آتش دوزخ شد همچنین امام سجاد ( ع ) 40 بار با شتر خود به حج رفت ولی یک تازیانه به آن نزد.
داس‌مه: لاشه سگ پسماند ویژه تلقی می شود و باید در مکانی با تایید اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان دفن شود
محمد داس‌مه، دبیر کل کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با یادآوری آتش زدن لاشه تعدادی سگ در اهواز می گوید: دستورالعملی در مورد کنترل جمعیت سگ های ولگرد مصوب 1387 وجود دارد که در آن به نحوی اتلاف سگ با اسلحه منسوخ شده و بر اساس این دستورالعمل لاشه سگ پسماند ویژه تلقی می شود و باید در مکانی با تایید اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت شهرستان دفن شود.
 
داس‌مه می افزاید: در واقع پس از کنترل جمعیت سگ های غیر مفید، هر لاشه درون یک پلاستیک ضخیم قرار می گیرد که قبل از بستن درب پلاستیک جهت تجزیه سریع تر لاشه درون آن مقداری آهک ریخته می شود و سپس درب پلاستیک را محکم بسته و به وسیله یک وانت نیسان مسقف به محل دفن بهداشتی منتقل می شوند.
زوایای پنهان موضوع آتش زدن لاشه سگ ها هنوز بررسی نشده و باید منتظر باشیم
زوایای پنهان موضوع آتش زدن لاشه سگ ها در حال بررسی است  و باید منتظر باشیم
این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه زوایای پنهان موضوع آتش زدن لاشه سگ ها در حال بررسی است و باید منتظر باشیم، معتقد است آتش زدن لاشه سگ ها توسط هر شخص حقوقی و غیرحقوقی خلاف قانون است و تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی است.
رسانه ها و صدا و سیما در رابطه با افزایش حیوان آزاری ها قصور دارند/ نتوانسته اند برنامه های مناسبی را برای نکوهش حیوان آزاری تولید و ارائه کنند
ابراهیمی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس بر این باور است که رسانه ها و صدا و سیما در رابطه با افزایش حیوان آزاری ها قصور دارند زیرا نتوانسته اند برنامه های مناسبی را برای نکوهش حیوان آزاری طراحی، تولید و ارائه کنند از این رو می طلبد صدا و سیما تولید برنامه های مناسبی را برای رعایت حقوق حیوانات و حفظ محیط زیست در دستور کار قرار دهد.
حیوان آزاری تنها با جرم انگاری رفع نمی شود/ لزوم توجه جدی به فرهنگ سازی
به طور قطع رفع خلاء های قانونی موجود و برخورد قضایی با عاملان حیوان آزاری امری بسیار حائز اهمیت است که باید در دستور کار دستگاه های ذیربط قرار گیرد اما این معضل تنها با جرم‌انگاری رفع نمی شود و رفع ریشه ای آن مستلزم فرهنگ سازی است که صدا و سیما و رسانه های جمعی باید به آن توجه داشته باشند تا در کنار رفع خلاء های قانونی بتوان به کاهش حیوان آزاری در کشور امیدوار بود.
بروز اغلب مشکلات و معضلات زیست محیطی را ناشی از ضعف فرهنگ عمومی
ابراهیمی در این راستا بروز اغلب مشکلات و معضلات زیست محیطی را ناشی از ضعف فرهنگ عمومی می داند و تصریح می‌کند: متاسفانه برخی سگ را حیوانی مزاحم می‌دانند بنابراین از آزار و کشتن آن ابایی ندارند و این ناشی از ضعف فرهنگ است و اینکه نتوانسته ایم از دوران ابتدایی رعایت حقوق حیوانات را به دانش آموزان و کودکان آموزش دهیم.
شهرداری ها باید برای حیوانات ولگردی مانند سگ و گربه فضاهای مشخصی در نظر بگیرند
ابراهیمی بر این باور است که شهرداری‌ها باید برای حیوانات ولگردی مانند سگ و گربه فضاهای مشخصی در نظر بگیرند تا آسیبی از ناحیه شهروندان متوجه آنها و از ناحیه آنها متوجه شهروندان نشود.
حیوان آزاری جرم انگاری نشده اما بر اساس ماده 679 قانون مجازات اسلامی هرکس به عمد و بدون ضرورت حیوان حلال ‌گوشت متعلق به دیگری یا حیوانی که شکار آنها توسط دولت ممنوع اعلام شده را بکشد یا مسموم یا تلف یا ناقص کند، به حبس از نود و یک روز تا شش‌ماه یا جزای نقدی از یک میلیون‌ و‌ پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد همچنین در فصل بیست ‌و ششم بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی تحت عنوان «احراق و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات» به تعیین مجازات حیوان‌آزاری پرداخته است.
 علیرغم وجود 2 هزار قانون در کشور هیچ قانونی برای مقابله با حیوان آزاری نداریم و این موضوع شگفت آور است
کشور فرانسه با عمر 200 سال قانونگذاری تنها 2 هزار قانون دارد اما ایران با وجود 11 هزار قانون هیچ قانونی برای مقابله با حیوان آزاری ندارد
بر اساس اظهارات محمد درویش عضو فعال محیط زیست، کشور فرانسه با عمر 200 سال قانونگذاری تنها 2 هزار قانون دارد اما ایران بیش از 5 برابر این کشور قانون دارد و با این اوصاف هیچ قانونی برای مقابله با حیوان آزاری ندارد و این موضوع واقعا شگفت آور است.
 
کشوری که در تعداد قوانین جزو 5 کشور اول دنیا است در تصویب قانون برای مقابله با حیوان آزاری مقاومت می کند
وی بر این باور است که کشوری که در تعداد قوانین جزو 5 کشور اول دنیا است در تصویب قانون برای مقابله با حیوان آزاری مقاومت می کند و حاصل این بی توجهی افزایش حیوان آزاری و برگزاری مسابقات خونین حیوانات در برخی مناطق کشور است.
محمد داس‌مه، وکیل پایه یک دادگستری می گوید: بر اساس آیین نامه امور خلافی مصوب سال 1324 کسانی که به وسیله شلاق یا وسیله دیگر دام های زنده را بیازارند به طوری که موجب ایراد جرح یا صدمه بدنی آنها شود مجازات می شوند همچنین برخی قضات نیز به ماده قانونی ارتکاب فعل حرام که در قانون مجازات اسلامی آمده استناد می کنند البته مواردی در این قانون برای دور زدن آن وجود دارد زیرا یکی از ارکان این قانون این است که حیوان آزاری در منظر مردم باید انجام شود.
 
وی بر این باور است که قضات باید بر اساس قانون عاملان حیوان آزاری را محکوم و مجازات کنند اما در شرایط فعلی که حیوان آزاری جرم انگاری نشده و اینکه در ماده قانونی ارتکاب فعل حرام راه هایی برای دور زدن قانون وجود دارند بنابراین برخورد با متخلفان در برخی موارد مشکل است.
کوچکی نژاد همچنین معتقد است قوه قضائیه باید به موضوع حیوان‌آزاری‌ها ورود و با عاملان حیوان آزاری به شدت برخورد کند البته به دلیل خلاء قانونی متخلفان تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند و زیر سایه خلاء‌های قانونی همچنان به این عمل شنیع ادامه می دهند.
لایحه مقابله با حیوان آزاری پس از گذشت 3 سال در پیچ و خم تصمیم‌گیری دولت و قوه قضائیه بلاتکلیف مانده است
به دنبال شدت حیوان آزاری‌های پی در پی در کشور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سال  94 از تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری خبر داد اما متاسفانه این لایحه بعد از گذشت 3 سال در پیچ و خم تصمیم‌گیری دولت و قوه قضائیه بلاتکلیف مانده است.
محیط زیست سال‌ها از تدوین لایحه مقابله با حیوان‌آزاری غفلت کرده و حالا که به فکر تدوین آن افتاده در ارائه آن به مجلس تعلل می‌کند
محیط زیست سال ها از تدوین لایحه مقابله با حیوان آزاری غفلت کرده و حال که به فکر تدوین آن افتاده در تعیین تکلیف و ارائه آن به مجلس تعلل می کند
ابراهیمی با انتقاد از تعلل سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه لایحه مقابله با حیوان آزاری به مجلس تاکید می کند که محیط زیست سال ها از تدوین این لایحه غفلت کرده و حال که به فکر تدوین آن افتاده در تعیین تکلیف و ارائه آن به مجلس تعلل می کند.
لایحه باید جامع و کامل باشد تا بررسی آن در مجلس زمان بر نباشد
ابراهیمی می افزاید: این لایحه باید جامع و کامل باشد تا بررسی آن در مجلس در زمان مناسب انجام شده و زمان بر نباشد بی شک اگر این لایحه به مجلس ارائه شود روند بررسی آن را تسهیل می کنیم.
کوچکی نژاد نایب رییس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس نیز با بیان اینکه حیوان آزاری در دنیا منسوخ شده و امری مذموم است، تصریح می کند: قوانین مناسبی در زمینه حیوان آزاری نداریم و با توجه به روند افزایشی حیوان‌آزاری قرار بود که محیط زیست لایحه مقابله با حیوان‌آزاری را به مجلس ارائه کند اما متاسفانه این لایحه سال ها بلاتکلیف مانده است.
اگر محیط زیست در ارائه لایحه مقابله با حیوان آزاری به مجلس بیش از این تعلل کند مجلس طرح تدوین می کند
کوچکی نژاد می افزاید: بی شک اگر محیط زیست زمینه بررسی و ارائه لایحه مقابله با حیوان آزاری را تسریع بخشد با تبدیل آن به قانون می توان به کاهش حیوان آزاری ها امیدوار بود در این رابطه نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست و قوه قضائیه با رفع مشکلات سد راه این لایحه آن را سریع تر به مجلس ارائه کنند و اگر تعلل کنند مجلس نسبت به تدوین طرح اقدام خواهد کرد.
قانونگذار تاکنون قانون جامع و مانعی که تمامی مصادیق حیوان آزاری را احصا و جرم انگاری کرده باشد را تصویب نکرده است
دبیر کل کمیته حقوقی شورای هماهنگی تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی خوزستان نیز بر وجود خلاء‌های قانونی در رابطه با حیوان‌آزاری تاکید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه قانونگذار تاکنون قانون جامع و مانعی که تمامی مصادیق حیوان آزاری را احصا و جرم انگاری کرده باشد تصویب نکرده بنابراین با توجه به افزایش حیوان آزاری ها می طلبد دولت لایحه مقابله با حیوان آزاری را سریع تر تعیین تکلیف کند.
تداوم سگ‌کشی‌ها، کشتار حیوانات بیگناه و بی دفاع تعرض به حقوق حیوانات و زنگ خطری جدی است که باید سریع تر برای رفع خلاء های قانونی و جرم تلقی شدن آن گام برداشت تا در زیر سایه خلاء قوانین شاهد کشتار حیوانات بیگناه توسط افراد سودجو و تکرار این فجایع در کشور و جریحه دار شدن افکار عمومی نباشیم؛ انتظار می رود دولت و قوه قضائیه به انتظار 3 ساله دوستداران محیط زیست برای تعیین تکلیف لایحه مقابله با حیوان آزاری پایان دهند و بیش از این در تعیین تکلیف این لایحه تعلل و مقاومت کنند.
کد مطلب: 97339
برچسب ها: حقوق حیوانات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *