۰
پنجشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷

سیاست بدون اغماض درکابینه ترامپ

عدرحالی که دولت ترامپ درطول دوسال در کابینه تغییرات زیادی به خود دیده است، به نظر می رسد که سیر این تغییرات در فضای پسا انتخابات کنگره با تمرکز بر شکل دهی سیاست های داخلی سرعت و گستره بیشتری خواهد داشت.
درحالی که دولت ترامپ درطول دوسال در کابینه تغییرات زیادی به خود دیده است، به نظر می رسد که سیر این تغییرات در فضای پسا انتخابات کنگره با تمرکز بر شکل دهی سیاست های داخلی سرعت و گستره بیشتری خواهد داشت.
به گزارش ايرنا، شخصیت و دولت 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا را می توان یکی از خاص ترین دوران های ریاست جمهوری این کشور دانست؛ پرونده ای قطور از لفاظی ها و اقدامات از دوران کارزارهای انتخاباتی تا ورود به کاخ سفید و اقدامات عملی در حوزه داخلی و سیاست خارجی را در برمی گیرد.
یکی از این اقدامات در حوزه داخلی را می توان اجرای تغییرات پی در پی در کابینه و کاخ سفید است. پس ازپایان انتخابات کنگره و ناکامی دونالد ترامپ در جلب حمایت رای دهندگان به حزب جمهوریخواه ؛ رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش «جف سشنز» وزیر دادگستری را برکنار کرد و اکنون رسانه های آمریکایی از تصمیم وی برای برکناری وزیر امنیت داخلی خبر می دهند.
ترامپ قصد دارد به زودی 'نیلسن کریستین' وزیر امنیت داخلی آمریکا را از سمت خود برکنار کند.'جان کلی' رئیس کارکنان کاخ سفید به شدت درحال رایزنی برای حفظ سمت نیلسن در این جایگاه است. 
دفتر «ملانیا ترامپ» همسر رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه شب اعلام کرد که وی خواستار اخراج معاون جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از سمتش شده است.
استفانی گریشام» سخنگوی ملانیا ترامپ درباره «میرا ریکاردیل» معاون جان بولتون گفت: موضع بانوی اول کاخ سفید این است که رکاردیل دیگر شایستگی خدمت در کاخ سفید را ندارد.
'رکس تیلرسون' وزیر وقت امور خارجه، 'جیمز کومی' رئیس وقت اف بی آی، 'اچ آر مک مستر' و 'مایک فلین' مشاوران وقت امنیت ملی، 'تام پرایس' وزیر وقت بهداشت و خدمات انسانی و 'دیوید شالکین' وزیر وقت امور کهنه سربازان از جمله مقام های ارشدی هستند که به دلایل گوناگون از کابینه دو ساله ترامپ کنار گذاشته شده اند.
بسیاری از کارشناسان برکناری برخی از مقامات در دولت ترامپ پس از پایان انتخابات کنگره آمریکا از جمله برکناری 'جیمز متیس' وزیر دفاع را نیز محتمل می دانند.
انچه درون کاخ سفید در حال رخ دادن است، تصمیم گیری های سیاسی کلان پیشا انتخاباتی بوده که اکنون پس از انتخابات کنگره مقام ها و شخص ترامپ به دنبال تسریع آن هستند. البته هریک از مقام های در معرض اخراج یا استعفا از کابینه هریک به دلایل مختلف و به دلیل اختلافات فردی با ترامپ یا اطرافیان وی در این روند قرار گرفته اند 
با نگاهی مختصر به سیر تحولات داخلی و کابینه ترامپ می توان متوجه شد که اگردر این دوسال نقطه اصلی تغییرات به ویژه اخراج وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید، توافق برجام وموضوع خروج آمریکا ازاین توافق بود اکنون با تحولات داخلی نظیر پرونده مداخله احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی و تحولات سیاسی پسا انتخابات کنگره به نظر می رسد که فضای تحولات داخلی بر سیاست خارجی در تغییر کابینه غلبه کرده است.
اکنون جنگ بر سر محدودسازی قدرت ترامپ در کنگره و حتی خود کاخ سفید آغاز شده و بوی جنگ از راه روهای کنگره و کاخ سفید به مشام می رسد. 
برخی تحلیلگران بر این باورند که کابینه آمریکا تغییرات بیشتری خواهد داشت و حتی احتمال دارد که با وجود تکذیب، 'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا نیز تغییر کند. شبکه خبری سی ان بی سی نیز مدعی شده که ترامپ به دنبال آن است که پیش از پایان سال جاری میلادی، 'ویلبر راس' وزیر بازرگانی را نیز عزل کند.
اما آنچه در حال رخ دادن است، اکنون آتش زیر خاکستری است و به نظر می آید سیاست 'بدون اغماض' ترامپ در قبال مهاجران اکنون به سیاست بدون اغماض در قبال اعضای کابینه تبدیل شده است و باید متظر ماند که این سیاست چه سطح و گسترده ای از تغییرات را در برخواهد گرفت اما آنچه به نظر می رسد، ترامپ این بار برای مقابله با کنگره خیز برداشته است و تلاش خواهد کرد تا نیروهای افراطی بیشتری را در حوزه سیاست داخلی برای پیشبرد سیاس های خود در کاخ سفید گردهم آورد.
 
کد مطلب: 97453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *