۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۵

چند روستا روشن شد؟

طی چهار سال گذشته پروژه برق‌رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد اما هنوز این پروژه ادامه دارد و دولت به‌دنبال روشن کردن تمام نقاط ایران است.
طی چهار سال گذشته پروژه برق‌رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد اما هنوز این پروژه ادامه دارد و دولت به‌دنبال روشن کردن تمام نقاط ایران است.
به‌ گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۲ و بعد از گذشت ۱۳۰ سال از ورود نخستین مولد برق به ایران، هنوز هزاران روستای ایران از این نعمت برخوردار نشده بودند، نعمتی که فقط تامین‌کننده رفاه نبود و علاوه بر آن با گسترش خدمات‌رسانی برق، شاخص‌های تولید و اشتغال را تغییر می‌داد.
بنا بر اعلام وزارت نیرو، برق‌رسانی به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار در دستور کار قرار گرفت و تا پایان دولت به بیش از ۲۱۵۰ روستای کشور برق‌رسانی شد. در دولت گذشته، در طرح‌های برق‌رسانی به این روستاها، ۲۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و در جریان این طرح‌ها، ۱۷۶۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۴۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و هم‌چنین ۷۹۰ دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.
از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا انتهای آن، ۲۰۰ روستا با جمعیت ۳۵۶۲ خانوار به جمع خانوده برق پیوستند که برای برق‌رسانی این روستاها، ۳۱۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۱۱۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و ۲۲۸ ترانسفورماتور با ظرفیت ۹ مگاولت آمپر نصب شده است. از بین ۲۰۰ روستای مذکور، هفت روستا از طریق انرژی خورشیدی برق‌رسانی شده است که با این برق رسانی، ۵۵ خانوار از نعمت برق برخوردار شدند و برای این روستاها هزینه‌ای بالغ بر ۶۸۶ میلیون تومان صرف شد.
اما در پایان سال گذشته، مصلحتی شربیانی - مجری برق روستایی کشور - در این باره گفته بود: در سال ۱۳۸۸ برق‌رسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اتمام رسید و در پایان سال ۱۳۹۵ جشن برق‌رسانی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار برگزار شد. این را باید گفت که هنوز در برخی نقاط، روستاهایی بدون برق وجود دارد که به دلایلی مثل نداشتن کد روستا، معارض و مشکل منابع طبیعی هنوز برق‌دار نشده‌اند و در حال حاضر با شناسایی این روستاها حدود ۳۸۵ روستا هستند که در برنامه برق‌دار شدن قرار دارند.
هم‌چنین طبق آمار اردیبهشت سال قبل، طی سه سال گذشته، پروژه برق‌رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار تکمیل شد و به بیش از ۲۱۵۲ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد که حدود ۱۲۸ میلیارد تومان هزینه داشت و با تکمیل این طرح تعداد روستاهای برق‌دار شده کشور به ۵۶ هزار و ۷۹۳ روستا با جمعیتی نزدیک به ۴.۳ میلیون خانوار رسیده است.
از سوی دیگر  پس از دو سال ارزیابی درباره برق‌رسانی به عشایر، برآورد شد که حدود ۳۴ هزار خانوار عشایری بی‌برق هستند؛ لذا قرار شد وزارت نیرو برای آن‌ها نیروگاه‌های سبک ۳۰۰ واحد ساعتی با قابلیت حمل طراحی کند. در ابتدا این طرح به‌صورت پایلوت برای ۵۰ دسته عشایر در چهارمحال و بختیاری اجرا شد.
بر اساس آخرین آمار نیز از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه تعداد ۶۵ روستا با ۷۵۸ خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند که برای برق‌رسانی به این روستاها ۱۰۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۴۲ کیلومتر شبکه فشار ضعیف روستایی احداث و تعداد ۹۷ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۳.۱ مگاولت آمپر نصب شده است.
بدین ترتیب تعداد روستاهای برق‌دار شده تا پایان مهرماه به ۵۷ هزار و ۹۵ روستا با تعداد چهار میلیون و ۴۹۷ هزار خانوار رسیده که از این تعداد برق ۲۲۹ روستا با ۲۵۳۶ خانوار از طریق سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است.
هم‌چنین طی سال‌های اخیر تعداد ۳۲۶۰ خانوار عشایری و کوچ‌نشین در برخی از مناطق کشور از طریق دستگاه‌های تولید برق خورشیدی قابل‌حمل برق‌رسانی شده است .براین اساس تاکنون ۹۸ درصد روستاهای کشور و ۹۹ درصد خانوارهای مناطق روستایی از نعمت برق برخوردار شده‌اند.
روستاهای برق‌دار شده تا پایان مهرماه به ۵۷ هزار و ۹۵ روستا با تعداد چهار میلیون و ۴۹۷ هزار خانوار رسیده که از این تعداد برق ۲۲۹ روستا با ۲۵۳۶ خانوار از طریق سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شده است.
برق‌رسانی به روستاهای کشور جزو یکی از وظایف وزارت نیرو تعریف شده که در این حوزه نسبتا گام‌هایی از سوی وزارت نیرو باوجود چالش‌ها و مشکلاتی که وجود داشت، برداشته شد اما باتوجه به پتانسیل بالای تجدیدپذیرها در ایران می‌توان از این ظرفیت بسیار بیش‌تر و بهتر استفاده کرد که نیازمند نگاه ویژه دولت است.
کد مطلب: 97558
برچسب ها: برق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *