۰
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۵

حق طلاق موجب دلگرمی زنان میشود

یک حقوقدان با بیان این که در مهریه باید به سنت های اصیل خودمان برگردیم گفت: به جای مهریه های نجومی، حق طلاق و حق حضانت فرزند را برای زن به رسمیت بشناسیم چرا که موجب دلگرمی زنان می شود.
یک حقوقدان با بیان این که در مهریه باید به سنت های اصیل خودمان برگردیم گفت: به جای مهریه های نجومی، حق طلاق و حق حضانت فرزند را برای زن به رسمیت بشناسیم چرا که موجب دلگرمی زنان می شود.
خدیجه توفیقیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا در خصوص بحث های مطرح شده در مورد مهریه در ماه های اخیر با توجه به افزایش نجومی قیمت سکه گفت: مهریه نباید به عنوان اهرمی برای حمایت و فشار بر مرد مورد استفاده قرار بگیرد.
وی با ابراز تاسف از این که در جامعه ایرانی اهرم های قانونی کافی و مناسبی برای حمایت و پشتیبانی از زنان در زمانی که دچار خشونت خانگی و ظلم از طرف همسرشان می شود وجود ندارد، افزود: نبود اهرم های قانونی دلیل نمی شود که مهریه را از حالت اصیل خودش خارج کنیم.

به گفته وی باید اهرم هایی برای حمایت از زنان قرار داد تا بتوانند از حقوق خودشان صیانت کنند.
این حقوقدان با بیان این که این اهرم ها باید ضمانت اجرایی هم داشته باشند. تصریح کرد: ند مهریه خیلی ضمانت اجرایی ندارند چرا که وقتی بحث به دادگاه کشیده می شود مرد با ادعای عدم تمکن مالی مهریه را در مسیری می اندازد که شاید سال ها طول بکشد تا زن آن را دریافت کند.
توفیقیان راهکار های جایگزین در این زمینه را دادن حقوقی مثل حق طلاق و حضانت فرزند به زنان عنوان کرد و افزود: این حقوق می تواند موجب دلگرمی زن و تهدید مرد شود و ضمانت اجرایی کافی هم برای صیانت از حقوق زنان داشته باشد. این حقوق مثل مهریه نیستند که ریش سفید ها خیلی در آن دخیل باشند و تدبیر شخصی را لحاظ کنند.
وی طرح بحث دادن حق طلاق و حق حضانت فرزند به مادران هنگام جدا شدن زن و مرد از یکدیگر را یک تهدید برای مرد و تنها یک دلگرمی برای زن است.
این حقوقداند معتقد است که دادن حق طلاق به زن برای وی امنیت خاطر به وجود می آورد چرا که زن می داند اگر با همسرش مشکل داشته باشد حداقل می تواند فرزندش را در نزد خود نگهدارد. بنابر این حق طلاق می تواند برای زنان امید بخش باشد.

این پژوهشگر مسائل حقوقی در خصوص دلایل افزایش میزان مهریه ها در بین خانواده های ایرانی در سال های اخیر نیز گفت: بحث تعیین میزان مهریه بیشتر به سنت، عرف و به فرهنگ خانواده ها برمی گردد.
وی ادامه داد: اینکه قانون به زعم خود وارد میدان شده و می خواهد سنت و عرف را در حاشیه قرار بدهد اقدامی که در بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه مشاهده کردیم به نظرم چندان کار ساز نخواهد بود. چرا که بخش زیادی از ازدواج ها با گفتمانی صورت می گیرد که از گفتمان مورد نظر قوه قضاییه دور است و در واقع آن چیزی که دستگاه قضایی به دنبال آن است با واقعیت های بسیاری از خانواده های ایرانی همخوانی ندارد.

متقیان با بیان اینکه میزان مهریه ها بستگی به شرایط خانواده ها و عرف رایج دارد، گفت: نمی توان صرفا با اقدام قهری و گذراندن قانون بحث مقدار مهریه ها را اصلاح کرد چرا که این امر ریشه در باور های فرهنگی دارد و برای اصلاح این رویه تنها راه ممکن برگشتن به سنت ها و فضای ارزشی اجتماعی و دینی است که بر ازدواج های ایرانیان حاکم است.
این استاد دانشگاه در ادامه با تاکید بر این که اگر خانواده ها بخواهند استحکام خویش را حفظ کنند نه قانون مجلس و حاکمیت قوه قضاییه تصریح کرد: هیچ بخشنامه ای نمی تواند اقتدار زن را از بین ببرد و نمی توان به بهانه های واهی حقوق زن را نادیده گرفت به جای بخشنامه باید حمایت های قانونی از زنان را افزایش بدهیم و در بحث مهریه هم تلاش کنیم بدعت هایی را که ایجاد شده است را کنار بگذاریم.
این حقوقدان رقابت برخی خانواده ها در افزایش مقدار مهریه را بدعتی در زمینه مهریه دانست و تنه راهکار مبارزه با این بدعت را بستر سازی فرهنگی دانست تا خانواده ها بپذیرند که در کنار هم بود با مهریه بالا امکان نیست بلکه با تفاهم و درک متقابل امکان پذیر خواهد بود افتاد.
کد مطلب: 97562
برچسب ها: زنان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *