۰
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰

تلاش شورای گذشته برای شهرداری هاشمی

تمام تلاش شورای شهر گذشته برای شهردار شدن آقای هاشمی بود اما متاسفانه با توجه به اتفاقاتی که افتاد این موضوع انجام نشد.
تمام تلاش شورای شهر گذشته برای شهردار شدن آقای هاشمی بود اما متاسفانه با توجه به اتفاقاتی که افتاد این موضوع انجام نشد.
به گزارش ایسنا، روزنامه «آرمان» گفت‌وگویی با محمدمهدی تندگویان، عضو شورای سابق تهران داشته است. او معتقد است که «محسن هاشمی جزو گزینه‌های بسیار خوب شهرداری است و توضیحاتی که شورای شهر درباره میثاق‌نامه ارائه داده، قانع‌کننده نیست؛ چرا که مدیریت شهری بسیار مهم‌تر از موضوعات حزبی است و با ورود یک نفر از اصولگرایان به شورا حتی می‌توان گفت انگیزه و مدل فعالیت تغییر می‌کند و شاید برخی از موضوعات مورد نقد و بررسی قرار گیرند و همین باعث پویایی می‌شود.»
گزیده این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
- تهران به جهت پایتخت بودنش حتی می‌توان گفت از کلانشهر هم گذشته و در حال حاضر تبدیل به ابرشهر شده است. موضوعات عمرانی و سرفصل‌های بودجه‌اش تقریبا با ۳-۴ استان در کشور برابری می‌کند.
- در مجموعه شهر تهران بانک شهر وجود دارد که سهامدار آن شهرداری تهران است. نمی‌دانم چه میزان بهره‌برداری مناسب از این شبکه گسترده بانک شهری می‌شود و چقدر نفع این شبکه به شهروندان تهرانی می‌رسد. هیچ شخصی تاکنون یک گزارش مناسبی از بودجه بانک شهر و نحوه تعاملش با شهرداری تهران ارائه نداده است.
- بخش عمده‌ای از بدهی‌های شهرداری تهران مربوط به بانک شهر است و شهرداران تاکنون نتوانستند این موضوع را به یک تفاهم خوبی با بانک شهر برسانند.
- در شورای گذشته این موضوعات را دائما از آقای قالیباف درخواست می‌کردیم و هیچ زمانی هم گزارش مالی درستی از شهردار و معاون مالی اداری دریافت نکردیم. حتی در سال ۹۰ اعلام کردم که شهرداری تهران ۶۵ هزار میلیارد تومان بدهی دارد چه به بانک‌ها، چه به اشخاص و چه پیمانکاران اما هیچ زمانی گزارش درستی از شهردار وقت دریافت نکردیم و دائما ایشان منکر این موضوع می‌شدند.
- امروز شاهد آن هستیم که شورا و شهرداری تهران دوباره همان اعداد و ارقام را مطرح می‌کنند اما متاسفانه این حجم بالای بدهی باقی مانده است. گزارش‌دهی این گونه مسائل با شهردار و معاون اداری مالی شهرداری است اما باید توجه داشت که عمده این بدهی‌ها مربوط به شهرداری قبل است.
- نهاد مشخصی برای برخورد با متخلف یا ساماندهی موضوع حسابرسی شهرداری‌ها در کشور وجود ندارد.
- تقریبا در کشورهای توسعه‌یافته تمام منابع درآمدی مربوط به یک شهر در اختیار شهرداری است یعنی مالیات‌ها و موضوعاتی مانند ثبت ازدواج‌ها، اقامت‌ها، تابعیت‌ها همگی در زیرمجموعه شهرداری‌های کشورهای توسعه‌یافته انجام می‌شود اما در ایران متاسفانه این گونه نیست یعنی درآمدهای زیادی در شهر تهران وجود دارد که هیچکدام وارد شهرداری نمی‌شود و شهرداری هم نظارتی بر آن ندارد.
- چالش‌ها در دوران ما بسیار بود ما هر هفته یک چالش اساسی، درگیری سنگین در سطح شورا در روابطمان با شهرداری و آقای قالیباف بود از جمله موضوعاتی مانند پلاسکو وجود داشت که تقریبا چندین ماه در شورا درگیری ایجاد کرده بود. در حال حاضر آن گونه تنش‌ها وجود ندارد و بیشتر موضوع عملکرد است که ان‌شاءالله اعضای شورا پاسخگو هستند.
- تمام تلاش شورای شهر گذشته برای شهردار شدن آقای هاشمی بود اما متاسفانه با توجه به اتفاقاتی که افتاد این موضوع انجام نشد.
- بحث ما اصلاح‌طلبان آن بود که آقای هاشمی در لیست اعضای شورای شهر قرار نگیرد و از ابتدا با عنوان شهردار این لیست معرفی شود تا مردم بدانند لیستی که به آن رأی می‌دهند شهردارش آقای هاشمی است. تصور من آن است که آقای هاشمی جزو گزینه‌های بسیار خوب شهرداری است.
- توضیحاتی که شورای شهر درباره یک میثاق‌نامه‌ای و توافقشان داده‌اند به نظر اصلا قانع‌کننده نیست؛ چرا که مدیریت شهری بسیار مهم‌تر از موضوعات حزبی است و با ورود یک نفر از اصولگرایان به شورا حتی می‌توان گفت انگیزه و مدل فعالیت در شورا تغییر پیدا می‌کند و مقداری شورا از تک‌صدایی بیرون می‌آید و شاید برخی از موضوعات نقد درستی شود تا باعث پویایی شود.
- سه مشکل اصلی که شهر تهران با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، آلودگی هوا، درآمد پایدار شهری و ساماندهی منابع شهرداری تهران است.
کد مطلب: 97651
برچسب ها: محسن هاشمی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *