۰
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۸

حشره‌ای که نیمی از مردم کرمان را تهدید می‌کند

بیش از نیمی از جمعیت استان کرمان در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند اما این روزها مگس مدیترانه ای در کنار تغییر اقلیم و خشکسالی بلای جان کشاورزی در استان شده است.
بیش از نیمی از جمعیت استان کرمان در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند اما این روزها مگس مدیترانه ای در کنار تغییر اقلیم و خشکسالی بلای جان کشاورزی در استان شده است.
به گزارش ایسنا، استان کرمان علیرغم دارا بودن معادن فراوان اما اشتغال و اقتصادش بر کشاورزی تکیه کرده است، این تصمیم اشتباه در استانی که ۲۰ سال با خشکسالی درگیر است باعث شده بعد از چندین دهه کرمان با مشکلات متعددی در بخش تامین آب و نهاده های تولید مواجه شود.
این مساله موجب آسیب پذیری بیشتر کشاورزی استان در مقابل آفت های مختلف شده است و هر از چند گاهی شاهد طغیان یکی از آفت های کشاورزی هستیم که می توان به پسیل پسته و یا زنجره خرما در شمال و شرق و کرم خراط در غرب استان اشاره کرد که میلیاردها تومان طی سالهای اخیر به کشاورزی بزرگترین استان کشور خسارت زده است.
طبق آمار در کشور میانگین اشتغال در بخش کشاورزی ۱۸ درصد است اما در شمال استان کرمان ۳۵ درصد و در جنوب کرمان ۴۵ درصد از مردم به صورت مستقیم در بخش کشاورزی شاغل هستند و تعداد قابل توجهی از مردم نیز در صنایع وابسته به کشاورزی مشغول به کار هستند که تقریبا نیمی از فرصتهای شغلی کرمان را تشکیل می دهند.
این روزها اما آفتی دیگر نیز کشاورزی استان کرمان را هدف گرفته و خسارتهای سنگینی به بار آورده و کارشناسان کشاورزی از آن به عنوان مهمترین تهدید کشاورزی استان در بخش آفتها یاد می کنند
این روزها اما آفتی دیگر نیز کشاورزی استان کرمان را هدف گرفته و خسارتهای سنگینی به بار آورده و کارشناسان کشاورزی از آن به عنوان مهمترین تهدید کشاورزی استان در بخش آفتها یاد می کنند که اگر کنترل نشود می تواند گریبان کشاورزان را بسیار محکمتر از قبل بگیرد.
رئیس جهاد مشاورزی شمال استان کرمان گفته است که استان کرمان در سطح زیرکشت و تولید پسته، خرما، آرتمیا، گردو، کرک و محصولات جالیزی رتبه اول کشور را دارد، ضمن اینکه رتبه سوم مرکبات، رتبه دوم کنجد و ذرت دانه‌ای و رتبه چهارم تولید بادام و زعفران را نیز به خود اختصاص داده است.
اما در جنوب کرمان تعداد محصولات استراتژیک بیشتر نیز می باشد و تولید محصولات خارج از فصل به خصوص محصولات جالیزی به جنوب کرمان موقعیتی استراتژیک داده بطوریکه در تمام فصل های سال در مزارع جنوب کرمان کار کشت انواع محصولات ادامه دارد.
این آفت مگس مدیترانیه ای نام دارد و به سادگی میتواند هکتارهای باغ میوه را در عرض چند روز در برگیرد و همه محصول را به میوه های گندیده تبدیل کند.

مگس مدیترانه ای یک تهدید بیوتروریسمی است
کار تهدید مگس مدیترانه ای در استان کرمان به جایی رسیده است که حمید ملانوری در خصوص این آفت اعتقاد دارد که مگس مدیترانه ای تهدید بیوتروریسمی و حتی امنیتی است.
حمید ملانوری می گوید که این آفت از خارج از کشور وارد شده و طبق بررسی ها، قدرت تخریب بالایی دارد و می تواند منابع را هدر دهد.
وی با اشاره به شیوع این آفت در شهرستان ها می گوید که برنامه ریزی علمی و منسجم برای کنترل کانونهای این آفت در دستور کار قرار گرفته است و اجازه نمی دهیم این تهدید خسارت های سنگین تری در کرمان ایجاد کند.
مگس مدیترانه ای به سادگی از بین نمی رود زیرا در هر سال می تواند ۲۱ دوره نسل را ایجاد کند و به شدت تکثیر می شود
سحر محمد تقی زاده، کارشناس گیاه پزشکی به خبرنگار مهر می گوید: مگس مدیترانیه ای مهمترین آفت آفت درختان میوه در جهان محسوب می شود و سابقه خسارتهای سنگین به صنعت کشاورزی دارد، این آفت به سادگی از بین نمی رود زیرا در هر سال می تواند ۲۱ دوره نسل را ایجاد کند و به شدت تکثیر می شود.
وی درختان سیاه ریشه را به عنوان مهمترین هدف این آفت برشمرد و بیان کرد: هر مگس ماده ۱۲ تخم در هر میوه می گذارد و لاروها از میوه ها تغذیه می کنند و به سرعت تبدیل به حشره بالغ می شوند و این روند را با سرعتی خارق العاده ادامه می دهند.
واردات میوه مهمترین عامل شیوع آفت/ میوه های آلوده باید سوزانده در عمق زمین دفن شوند
وی گفت: برای مقابله با این حشره به سرمای شدید نیاز داریم ضمن اینکه باید محل های آلوده قرنطینه شوند و از واردات بی رویه میوه از کشورهای مختلف هم برای مقابله با انتقال آفت جلوگیری شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز در این خصوص می گوید: این آفت در آخرین بررسی در گلباف به عنوان یکی از کانونهای درختان سیاه ریشه شهرستان کرمان دیده شده است مقابله با این آفت باید فوری انجام شود به همین دلیل کشاورزان باید در صورت مشاهده ریزش میوه و یا وجود کرم در میوه ها بلافاصله کارشناسان کشاورزی را در جریان قرار دهند.
میوه های آلوده به هیچ عنوان نباید انبار و یا به مکانی دیگر منتقل شوند بلکه باید بلافاصله جدا سازی و سوزانده شود و بقایای آن در عمق ۵۰ سانتیمتری زمین دفن شود
محمد مسعودی بیان کرد: میوه های آلوده به هیچ عنوان نباید انبار و یا به مکانی دیگر منتقل شوند بلکه باید بلافاصله جدا سازی و سوزانده شود و بقایای آن در عمق ۵۰ سانتیمتری زمین دفن شود.
وی همچنین از پاکسازی برخی از باغهای شهرستان کرمان از این آفت خبر داد و بیان کرد: اگر همکاری کشاورزان نباشد شاهد شیوع این آفت خواهیم بود و محصولات کشاورزان بیش از گذشته تهدید و تخریب می شود.
گفته می شود که کارت زرد و تله های فرمونی مهمترین روشهای مقابله با این آفت هستند اما با وجود همه اقدامات خبرها حاکی از شیوع این آفت در شرق و جنوب استان کرمان است.
مدیرجهاد کشاورزی بم از شیوع این آفت در این شهرستان خبر می دهد همچنین مدیرجهاد کشاوری جنوب کرمان نیز از مگس مدیترانه ای به عنوان مهمترین آفتی یاد می کند که کشاورزی ۷ شهرستان جنوب کرمان را تهدید می کند.
حالا به نظر می رسد برای مقابله با این تهدید روز افزون باید در کنار میوه های درختان سیاه ریشه شاهد نصب کارتهای زرد رنگ و تله های فرمونی باشیم که آفت را کنترل کنند همچنین سم پاشی مالاتیون و پروتئین هیدرولیزات می توان برای کنترل این آفت موثر باشد.
از سوی دیگر افزایش قیمت سموم و هزینه ای که مبارزه با آفت بر روی دست کشاورزان می گذارد به یکی از چالشهای کشاورزان تبدیل شده است.
کد مطلب: 97689
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *