۰
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵

دولتخانه صفوی کجاست؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی باهدف خواناسازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده این مجموعه به پایان رسید.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اعلام کرد: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی باهدف خواناسازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده این مجموعه به پایان رسید.
به گزارش ایسنا، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اظهار کرد: مجموعه نفیس و باشکوه دولتخانه صفوی یادگار تختگاهی حکومت صفویه در قزوین است که در دل بافت تاریخی این شهر واقع‌شده و به دلیل وجود آثار ارزشمندی چون سردر عالی‌قاپو، کاخ‌موزه چهلستون، گرند هتل، مدرسه امید، مرکز اسناد و کتابخانه که در این مجموعه مستقرشده، از برجسته‌ترین آثار تاریخی استان به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر ضرورت انجام فعالیت‌های تخصصی باستان‌شناسی پیش از اجرای طرح ساماندهی و احیای مجموعه دولتخانه تشریح کرد: دولتخانه صفوی به لحاظ پیشینه تاریخی، اهمیت معماری و نوع تزئیناتی که در آن به‌کاررفته از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین اضافه کرد: پیش از هرگونه اقدام برای ساماندهی و احیای این مجموعه عظیم تاریخی باید پژوهش‌های باستان‌شناسی جهت تجسم فضایی محوطه برای عموم مردم انجام شود و تعیین محور اصلی باغ‌ها و عمارت‌های معروف آن نیز بنابر اسناد و اطلاعات باستان‌شناختی به‌دست‌آمده در کاوش‌ها صورت پذیرد.

وی با اشاره به اجرای فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی در مجموعه دولتخانه صفوی افزود: فصل اول پژوهش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در مجموعه تاریخی دولتخانه صفوی باهدف خوانا سازی سازه‌های معماری و لایه‌های زمانی و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل‌دهنده این مجموعه به‌عنوان مرکز حکومت صفوی در تیرماه سال ۹۷ با ایجاد پنج گمانه در نقاط مختلف این محوطه به سرپرستی امان‌اللهی آغاز شد.

حضرتی اضافه کرد: در حیاط چوگان بخشی از سازه‌های معماری، پاشویه و حوض که احتمالاً مربوط به اواخر دوره صفوی و دوره قاجار بود کشف شد و امیدواریم بتوانیم ساختار کلی و کاربری دقیق این سازه را با پیگردی‌های آتی مشخص کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین مجموعه دولتخانه صفوی را بزرگ‌ترین سایت مطالعات باستان‌شناسی در دل بافت تاریخی قزوین خواند و خاطرنشان کرد: با انجام مطالعات باستان‌شناسی در مجموعه تاریخی دولتخانه و تبدیل آن به سایت موزه، این امکان برای مردم و گردشگران ایجاد می‌شود تا در طول مسیر خود با گذشتن از چندین حیاط و محوطه از آثار و بقایای به‌جامانده از دوره‌های مختلف (صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه) بازدید کنند.
کد مطلب: 97770
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *