۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۳

همه آنان که در پخش زنده قهر کردند

هرچند مسعود فراستی با رعایت آداب احترام به مخاطب، برنامه «من و شما» را ترک کرد، اما او نفر اولی نیست که یک برنامه زنده را ترک کرده و احتمال بسیار زیاد، آخرین نفر هم نخواهد بود.
هرچند مسعود فراستی با رعایت آداب احترام به مخاطب، برنامه «من و شما» را ترک کرد، اما او نفر اولی نیست که یک برنامه زنده را ترک کرده و احتمال بسیار زیاد، آخرین نفر هم نخواهد بود.
زنده بودن برنامه‌های تلویزیونی معمولاً به‌عنوان یک وجه مثبت برای تلویزیون به‌شمار می‌رود. از همان ابتدا که این رسانه، مخاطبان خود را داشته‌ است تا به امروز که گاه شاهد ریزش طرفداران تلویزیون هستیم، همواره برنامه‌های زنده صداوسیما پربیننده‌ترین این رسانه به‌شمار می‌روند. طبیعتاً این نوع برنامه‌ها مشکلات، جریان‌ها و حواشی‌ بسیاری دارند، کما اینکه مخاطبان تاکنون بارها شاهد این اتفاقات بوده‌اند. اما اینکه مهمان وسط برنامه به هر دلیلی بلند شود و آنتن را ترک کند، شاید خیلی نادر و انگشت‌شمار باشد.

**استاد جغرافی باید جای دیگر می‌رفت

پرویز کردوانی چهره ماندگار جغرافیا شاید جزو نخستین کسانی باشد که حدود دو سال پیش در یک برنامه زنده چالشی و گفت‌وگومحور که از شبکه خبر پخش می‌شد، آنتن زنده تلویزیون را ترک کرد. این جغرافیدان از عصبانیت و به نشان اعتراض به کنترل شده بودن برنامه و محدودیت زمان و شرایط برای بیان حقایق، پس از پرخاش، میکروفون یقه‌ای خود را کند و در میان اصرارهای پی‌درپی مجری برای حضور، از مقابل دوربین اصلی پخش زنده، برنامه را ترک کرد.

**می‌خوای اذیت کنی؟

درست است این اتفاق بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد و حاشیه‌اش به دلایل مختلف اعم از برنامه، مهمان، مجری و شاید هم شبکه، اندک بود و سریع به فراموشی سپرده شد، اما آخرین باری نبود که شاهد این اتفاق بودیم.

برنامه «سینما دو» که با رویکرد بررسی سینمای ایران و تا آخر اسفند سال گذشته با اجرا و سردبیری حامد عنقا روی آنتن شبکه دوم سیما ‌رفت، از حواشی چنین واکنشی از سمت مهمانش در امان نماند. مهدی فخیم‌زاده، کارگردان و بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون، تقریباً سال گذشته بود که با حضور در این برنامه گفت‌وگومحور به نشانه اعتراض برنامه را ترک کرد. داستان از اینجا آغاز شد که مهدی فخیم‌زاده، مهمان این برنامه در حال صحبت درباره بیانیه تهیه‌کنندگان پیرامون دستمزد بازیگران بود که لاله اسکندری به‌عنوان مهمان تلفنی برنامه روی خط رفت و صحبت‌هایی را ارائه کرد. فخیم‌زاده هم به دلیل معطل شدن در استودیو و با بیان اینکه چنین چیزی در برنامه نبوده است، پس از پخش آیتمی بدون خداحافظی برنامه را ترک کرد.

**چه کسی ادب ندارد؟

شاید هیچ‌کدام از این اتفاقات به‌اندازه حاشیه‌هایی که روز گذشته برای برنامه «من و شما» افتاد، دچار واکنش نشد. برنامه «من و شما» از اردیبهشت 96 تا الان ساعاتی از شبکه «شما» را به خود اختصاص داده و با تبلیغ‌های ریز و درشتی که در فضای مجازی داشته توانسته جایی در میان کنداکتور این شبکه برای خود داشته باشد. معمولاً عوامل این برنامه چهره‌هایی از سینما، تلویزیون، ورزش و حتی فضای مجازی دعوت کرده و با پرسش‌هایی به ظاهر جنجالی و خبرساز از مهمانانش، برنامه‌شان را نوعی هاردتاک می‌خوانند! اما این برنامه با کاری که روز گذشته در میزبانی و از همه مهم‌تر اجرا به نمایش گذاشت، واکنش همه از قشر منتقد تا خبرنگاران و مجریان را همراه داشت. آرش ظلی‌پور که با عمل روز گذشته‌اش نشان داد برای دیده شدن حاضر است به هر وسیله‌ای مثل بی‌احترامی یا غیرحرفه‌ای‌گری دست زند و با بی‌احترامی و عصبانی کردن مهمان برنامه بخواهد به‌نوعی توهم هاردتاک بودن برنامه‌اش را اثبات کند، باعث شد مهمان برنامه‌اش به نشانه اعتراض، برنامه را ترک کند.

درست است مهمان این برنامه، خود از منتقدان پرحاشیه و جنجالی سینما و پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی است، اما هر مجری نه، هر انسانی می‌داند که میهمان حرمت دارد؛ آن هم کسی که پیشکسوت باشد و سال‌ها به هر نحوی در سینما و حیطه نقد فعالیت پررنگی داشته است. چه مخالفان و چه موافقان مسعود فراستی همه بر باسواد بودنش اتفاق نظر دارند، پس اگر قرار است شخصی را به خاطر رفتار و نحوه نقدش زیر سؤال برد، چرا با استفاده از جملات پرتنش و به دور از اخلاق و با جبهه گرفتن علیه این شخص به او حمله شود.

در صورتی که می‌شد با اجرای برنامه چالشی و گفت‌وگومحور و با استفاده از استدلال و به کار بردن نظریه‌های علمی، ارائه سند و فکت‌های موجود در سینما یک برنامه چالشی جذاب و مخاطب‌پسند را شاهد بود. نه اینکه روی آنتن زنده بی‌احترامی و غرایض شخصی را در اولویت قرار داد و به مهمان برنامه تاخت.
کد مطلب: 98283
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *