۰
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰

هیچ جا با زور درست نمی‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور درست نمی‌شود، تصریح کرد: اگر نیت نباشد، نماز که درست نمی‌شود. نماز با خم شدن، درست نیست. امام می‌گوید نماز معراج مومن است. نماز باعث تقرب است و منتهی باید تقوا باید بیاید تا قرب را ایجاد کند. پس برای دنیا و آخرت، توان و ایستادگی در برابر فشارها، هجمه‌ها و... پناه‌مان باید نماز باشد. نماز عمود دین است. اگر در چادری، عمود نباشد، چادر و طناب و... معنایی ندارد. وقتی نماز آمد، عبادت‌های دیگر معنا پیدا می‌کند. نماز روح است.
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور درست نمی‌شود، تصریح کرد: اگر نیت نباشد، نماز که درست نمی‌شود. نماز با خم شدن، درست نیست. امام می‌گوید نماز معراج مومن است. نماز باعث تقرب است و منتهی باید تقوا باید بیاید تا قرب را ایجاد کند. پس برای دنیا و آخرت، توان و ایستادگی در برابر فشارها، هجمه‌ها و... پناه‌مان باید نماز باشد. نماز عمود دین است. اگر در چادری، عمود نباشد، چادر و طناب و... معنایی ندارد. وقتی نماز آمد، عبادت‌های دیگر معنا پیدا می‌کند. نماز روح است.
به گزارش ایلنا، وی افزود: اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور درست نمی‌شود، تصریح کرد: اگر نیت نباشد، نماز که درست نمی‌شود. نماز با خم شدن، درست نیست. امام می‌گوید نماز معراج مومن است. نماز باعث تقرب است و منتهی باید تقوا باید بیاید تا قرب را ایجاد کند. پس برای دنیا و آخرت، توان و ایستادگی در برابر فشارها، هجمه‌ها و... پناه‌مان باید نماز باشد. نماز عمود دین است. اگر در چادری، عمود نباشد، چادر و طناب و... معنایی ندارد. وقتی نماز آمد، عبادت‌های دیگر معنا پیدا می‌کند. نماز روح است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در بیست وهفتمین اجلاس سراسری نماز گفت: جلسه بسیار مبارک و معطری است به عطر بالاترین عمل یک مومن و یک مسلمان که آن یک عطر نماز است. شاید بتوان دین را دو کلمه پرستش و نیایش خلاصه کرد. پرستش حقیقت دین است و نیایش صورت زیبای آن پرستش است. نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مانند سایر فروع دین نیست. نماز همه چهره اسلام است. صورت اسلام نماز است. جوهر دین ایمان به خدا است. پرچم دین نماز است. دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست.

نماز برای آن نیست که سر خدا و دین، منتی بگذاریم
وی با بیان اینکه نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است، اظهار داشت: عبودیت بی توحید معنا ندارد و توحید بی عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. تعابیرات قرآن مجید نه نسبت به نماز در اسلام، بلکه در همه ادیان الهی. خدا به موسی لطف خاصی داشته و ۱۳۷ بار نام او در قرآن آماده و اولین دستورش برپایی نماز است. آن کودک هم که سخن می‌گوید و طهارت مادر و حقانیت خود را بیان می‌کند، امر به نماز می‌کند. پس نماز امر اسلام نیست بلکه امر دین است. حقیقت دین اتصال به خدا است. آنجا که هاجر را می‌گذارد و فرزندش را در بیابان خشک رها می‌کند، از نماز سخن می‌گوید.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نماز برای آن نیست که سر خدا و دین، منتی بگذاریم، تصریح کرد: حیات و سکون و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید. امام صادق (ع) می‌گوید امیرالمومنین (ع) با مشکلی روبه‌رو می‌شد، به نماز می‌ایستد و آیه استعینو بالصبر و الصلاه را می‌خواند. نماز افتخار بشریت و انسانیت است. اینکه خداوند به ما اجازه داده و دعوت کرده است. شاید تعبیر رضا سخت باشد.

اگر اخلاق ما با نماز نمی‌خواند، یک جایی مشکل داریم
روحانی ادامه داد: تعابیر سخت ما را آقای قرائتی بلد است و با مثال‌های ساده‌ای، مسائل سخت عقیدتی را تبیین می‌کند. دوستی و رفاقت ما از سال ۴۰ است و آن مدرسه پربرکتی که باهم بودیم، شخصیت‌های ذی‌قیمتی در آن تربیت شدند و باید از شهید بهشتی یاد کنم که برای آن مدرسه، مدارس دیگر و طلاب و دانش‌آموزان و ساختن انسان‌های ارزشمند و مدیر چقدر زحمت کشید و جزو شخصیت‌هایی است که جایش برای همیشه خالی ماند. مدیر انسان‌شناسی که می‌دانست مدیریت یعنی چه و سرمایه‌گذاری می‌کرد و وقت می‌گذاشت.
وی با بیان اینکه این فخر ماست که خداوند به ما اجازه داده و از ما خواسته با او حرف بزنیم، تصریح کرد: این چه عبادتی است که از وقت‌شناسی، مکان‌شناسی‌، از نظم و تربیت و پاکی جسم و جان و از خدای رحمان و رحیم آغاز می‌شود. حداقل ۱۷ رکعت نماز و حداقل ۱۰ بار بسم الله الرحمن الرحیم می‌گوییم. نماز وسیله هدایت ماست و راه را به ما نشان می‌دهد.
رئیس‌جمهور با باین اینکه آن دینی که در ۲۴ ساعت، حداقل باید ۱۰ بار خداوند را با رحمانیت بخوانند، بداخلاقی، تهمت و خشونت درنمی‌آید، خاطرنشان کرد: اگر اخلاق ما با نماز نمی‌خواند، یک جایی مشکل داریم. اولین نکته‌ای که خداوند در قرآن برای ما می‌گوید این است که در راحتی‌ها و دستاوردها حرص ما را نگیرد. چه کسی می‌تواند ملت بزرگی را در برابر ابرقدرت‌ها حفظ کند جز نماز؟ جز تکیه به لطف و رحمت خداوند؟ در انقلاب اسلامی نماز دسته‌جمعی و جماعت چهره‌های گوناگونی داشت.
روحانی افزود: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، نماز دسته‌جمعی در میان جوانان دو معنا داشت: یکی انقلابی بود و یکی مذهبی بود. هم‌اکنون شرایط به گونه دیگری است. موقع ظهر که به مسجد دانشگاه تهران می‌رفتیم، جو دانشگاه آن زمان، همانند جو دانشگاه این زمان نبود. در دانشگاه تهران یک دختر خانم با روسری داشتیم که متعلق به دانشکده فنی بود و سال آخر یکی هم از دانشکده ادبیات آمد اما در هنگام نماز ظهر، خیلی‌ها می‌‌آمدند و چادر و مقعنه می‌گرفتند.

کسانی که پای انقلاب ماندند، کسانی بودند که اهل نماز و عبادت بودند
وی با بیان اینکه نماز علامت ایمان و مذهبی بودن و ایستادگی بود، ابراز داشت: خیلی‌ها آمدند که در اروپا درس خوانده بودند ولی احساس می‌کردند که باید ظهور و بروز اجتماعی داشته باشد. نمایش شعائر گاهی ضروری است و باید گاهی اعلام کنیم. امر به معروف و نهی از منکر را که نمی‌شود در دل انجام داد و حج که خصوصی نمی‌شود ولی نماز یک امر خصوصی می‌تواند باشد ولی حقیقتش یک امر اجتماعی و دسته‌جمعی است. امثال مهندس بازرگان و دکتر سحابی، آدم‌های متدینی بودند که نماز شب‌شان ترک نمی‌شد. گاهی رهبری در دیدارهای هفتگی که خدمت‌شان می‌رسم داستان‌هایی به مناسبت می‌گویند. می‌گفتند که با شخصیت‌های دانشگاهی به سفر رفتیم و می‌دیدم چه کسانی نماز شب می‌خواندند.

خاطره رئیس جمهور از دوران سربازی
رئیس دولت تدبیر و امید با ذکر خاطره‌ای از دوران سربازی خود بیان کرد: در آن دوران اسلام داشتن و نماز خواندن سخت بود. در آن پادگان عددشان زیاد نبود و سی، چهل نفر بیشتر نبودند. من به آنها پیشنهاد نماز جماعت دادم. نماز مغرب و عشا را با پتو انداختن، اقامه کردیم. ملحدین و چپ‌ها وسط نماز تنبک آوردند و تنبک زدند. احساس غرور و عظمتی برای بچه‌ مسلمانان بودند و احساس می‌کردند قدرت دینی‌شان را به رخ دیگران می‌کشند. البته دو شب ادامه پیدا نکرد و ما را گرفتند و گفتند چرا نماز دسته جمعی می‌خوانید.
روحانی با بیان اینکه امروز در سطح دنیا، آن ظهور و بروز دین کجاست؟ یکی حجاب و دیگری نماز است، یادآور شد: در اروپا و کشورهای دیگر، زنانی که حجاب اسلامی دارد، علامت دین است. وقتی جمعی باهم می‌ایستند، نماز می‌خوانند، این علامت دین است. نماز علامت فوق‌العاده دارد. وقتی فشار اقتصادی دنیا و امریکایی‌ها و صیهونیست‌ها بر ما است، باید تکیه بر خداوند بایستیم. در انقلاب آدم‌های زیادی داشتیم. در انقلاب، کسانی که پای انقلاب ماندند، کسانی بودند که اهل نماز و عبادت بودند. مخلصانی که در دفاع مقدس بودند، اهل نماز بودند. من اگر شهید بابایی را ندیده بودم، باور نمی‌کردم. کسی که نیمی از حقوقش را در ابتدای ماه به دیگران کمک می‌کرد. چه قدرتی بود که ما را نگه می‌داشت.

نکند نماز ابزاری برای درجه، پست و گزینش شود
وی اضافه کرد: کدام جنگ اخلاقی سراغ دارید و انسانیت و مروت حتی نسبت به دشمن وجود داشت؟ امام آنچنان روح مطمئنی داشت. من در نوفل لوشاتو سراغ امام می‌رفتم و می‌گفتم موفق می‌شویم؟ امام مطمئن به پیروزی انقلاب بود. اعتماد به حق، حسن ظن به خداوند از جمله ویژگی‌های خداوند بود.
رئیس شورای انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه نماز باید از خانواده و در داخل خانه باید شروع شود، بیان کرد: اساس تربیت نماز، خانواده، تحکیم خانواده و رفتار مادر است. بچه‌ای که مشاهده کند پدر و نماز نماز می‌خواند، نمازخوان می‌شود. نیاز به گفتن ندارد. با عمل، دیگران را به نماز خواندن دعوت کنیم. چه جاذبه‌ای موجب می‌شد تا زنان بی‌حجاب نمازخوان شوند و با حجاب شوند. خودشان می‌دیدند این دین عامل استقلال، عزت و پایداری است.
روحانی ادامه داد: چگونه در سال ۴۳ که امام از زندان آزاد شد، دانشجویان و استادان به مدرسه فیضیه آمدند و آن جشن بزرگ را در کنار طلاب برگزار کردند. همه فکر کردند هدف مشترک داریم. در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگر، نیاز به استعانت از خداوند داریم.
وی با بیان اینکه نکند نماز ابزاری برای درجه، پست و گزینش شود، گفت: من ناراحت هستم در گزینش‌ها سوالاتی از جوانان می‌کنند که آنها را گاهی به دورویی مجبور می‌کنند. طرف گفت من به گزینش رفتم ۸۰ درصد دروغ گفتم تا استخدام شوم. اشکال از ما و بنده است. دین را به صورت واقعی معرفی کنیم. نماز به عنوان وظیفه، فخر و عظمت انسان، نیایش و استعانت از خداوند است و به برای مسائل جزیی. اگر می‌خواهیم نماز را ترویج کنیم و این ستاد که می‌خواهد نماز را ترویج کند که کار بسیار بزرگی است، نماز باید از خانه و خانواده و بعد از مدرسه شروع شود.

اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور درست نمی‌شود
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین وظیفه را برعهده دارد، اظهار داشت: در شورای انقلاب فرهنگی گفته‌ام بجای مباحثی که انجام می‌دهیم همه پول‌ها را به دبستان بدهیم زیرا همه شاکله‌ها در دبستان ساخته می‌شود. در دانشگاه کسانی که وارد می‌شوند، کسانی که مذهبی هستند ساخته شده خانواده و دبستان هستند. دانشگاه تحول چندانی ایجاد نمی‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساس دین ما انتخاب است و هیچ جا با زور درست نمی‌شود، تصریح کرد: اگر نیت نباشد، نماز که درست نمی‌شود. نماز با خم شدن، درست نیست. امام می‌گوید نماز معراج مومن است. نماز باعث تقرب است و منتهی باید تقوا باید بیاید تا قرب را ایجاد کند. پس برای دنیا و آخرت، توان و ایستادگی در برابر فشارها، هجمه‌ها و... پناه‌مان باید نماز باشد. نماز عمود دین است. اگر در چادری، عمود نباشد، چادر و طناب و... معنایی ندارد. وقتی نماز آمد، عبادت‌های دیگر معنا پیدا می‌کند. نماز روح است.
گفتنی است؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح چهارشنبه در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز که با عنوان «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» در دانشگاه سمنان برگزار شد، از ۱۵ فرد و دستگاه برگزیده در این اجلاس با اهداء لوح تقدیر، تجلیل کرد.
بر این اساس از وزارت کشور به دلیل تدوین و ابلاغ بخشنامه ۱۲ ماده‌ای کمک به برگزاری اجلاس‌های استانی و شهرستانی با موضوعیت نماز، علیرضا بیرانوند به عنوان ورزشکار نمونه نمازی، سازمان بهزیستی به خاطر آموزش و توانمند سازی مدیران و مربیان مهدهای کودک و تهیه محتوا برای نابینایان و ناشنوایان، سید محمد مهدی موسوی محب به عنوان نوجوان نمونه نمازی، وزارت آموزش و پرورش به لحاظ آموزش و توانمندسازی آموزش‌یاران نهضت سواد آموزی و مدیران مدارس و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری با موضوع نماز، سید موسی بلادیان رئیس ستاد اقامه نماز خوزستان به خاطر ۲۸ سال خدمت داوطلبانه و افتخاری در ستاد اقامه نماز، وزارت راه و شهرسازی برای ارتقا سطح کیفی و کمی نمازخانه فرودگاهها و ایستگاه‌های ریلی، خانم معصومه بهرامی به لحاظ تجربه موفق در جذب دانش آموزان به نماز، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر اقدامات ویژه نمازی در فضای مجازی و قاسم شریفی به خاطر اقدام ویژه در آموزش نماز در مدارس استان سمنان و نیز از کمیته امداد امام خمینی(ره)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت نیرو، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سازمان زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور تجلیل به عمل آمد.
کد مطلب: 98558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *