۰
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲

چین، حلقه وصل آمریکا و کره شمالی

'ری یونگ هو' وزیر خارجه کره شمالی در حالی سفر غیرمنتظره خود به چین را پایان داد که پیشتر هیچ اطلاع رسانی درباره این سفر نشده بود سفری که به نظر می رسد هدف پیونگ یانگ «جلب کمک های چین برای کاستن از فشار تحریم های آمریکا» است.
'ری یونگ هو' وزیر خارجه کره شمالی در حالی سفر غیرمنتظره خود به چین را پایان داد که پیشتر هیچ اطلاع رسانی درباره این سفر نشده بود سفری که به نظر می رسد هدف پیونگ یانگ «جلب کمک های چین برای کاستن از فشار تحریم های آمریکا» است.
به گزارش ایرنا وزیر خارجه کره شمالی قبل از اینکه وارد چین شود به سوریه سفر کرد و رسانه های این کشور اعلام کرده بودند او دیداری هم از ویتنام خواهد داشت این سفر محرمانه نشان می دهد که این دو کشور تا چه اندازه در زمینه های دیپلماتیک و سیاسی با یکدیگر دارای ارتباطات فشرده هستند.
از سوی دیگر نباید فراموش کرد که کره شمالی در راستای کاستن از فشارهای اقتصادی و برون رفت از تحریم های آمریکا به کمک های چین نیاز دارد برای همین این سفر برای دو کشور بسیار با اهمیت است.
این دیدار اما پس از آن انجام می شود که چین و آمریکا برای کاهش تنش های تجاری به توافق سه ماهه در حاشیه اجلاس سران جی 20 دست یافتند این توافق می تواند یک فرصت ایده آل برای پیونگ یانگ باشد تا از چین بخواهد برای کاهش تحریم ها از آن استفاده کند.
برای چین هم این سفر مهم است زیرا پکن در این شرایط می تواند به آمریکا نشان دهد که همچنان برای پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره در تلاش است.
دیدار وزیر خارجه کره شمالی از چین و ملاقاتش با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری و 'وانگ یی' وزیر خارجه این کشور عمدتا مبتنی بر محورهای فوق بود هرچند البته پکن حاضر به ارایه جزییات زیادی درباره آن نشد ولی وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد پکن برای غیراتمی سازی شبه جزیره کره از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
'ری یونگ هو' وزیر امور خارجه کره شمالی روز گذشته (جمعه) در پکن به 'وانگ یی' همتای چینی اش و همچنین رییس جمهوری این کشور اطمینان داد که «پیونگ یانگ همچنان متعهد به خلع سلاح هسته ای است».
'جاینگ بوآخویی' از استادان دانشگاه لینگنان در هنگ کنگ می گوید‌: چین برای خلع سلاح اتمی تلاش می کند زیرا می خواهد نشان دهد در این زمینه یک بازیگر مهم است.
او می افزاید که البته این یک فرصت بسیار مناسب هم برای دو کشور است تا در جریان دیدار اخیر سران آمریکا و چین قرار گیرند و احتمالا در این زمینه هم رایزنی هایی صورت خواهد گرفت.
این کارشناس امور شبه جزیره کره بر این باور است که احتمالا پیامی هم از سوی آمریکا برای کره شمالی ارسال شده است که از طریق چین در اختیار این کشور قرار گرفته است.
اما اصلی ترین هدف سفر وزیر خارجه کره شمالی این است که از چین بخواهد برای پایان دادن و یا کاستن از تحریم های آمریکا و سازمان ملل کمک کند.
تاکید کره شمالی این است که اگر قرار باشد این کشور در برنامه خلع سلاح اتمی کاری صورت دهد و یا درها را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باز کند باید تضمین هایی هم دریافت کند و بخشی از آن هم کاهش تحریم ها باید باشد.
'جی چانگ سو' از موسسه 'سیجونگ' کره جنوبی می گوید که سفر وزیر خارجه کره شمالی به چین نشان می دهد که روابط میان کره شمالی و آمریکا مملو از تنش ها است و مناسبات آنها به خوبی پیش نمی رود.
وی گفت: کره شمالی امیدوار است اگر مذاکراتش با آمریکا شکست بخورد بتواند همچنان از حمایت های سیاسی و اقتصادی چین برخوردار شود.
وی تصریح کرد که اصلا وضعیت خوشبینانه نیست روابط میان آمریکا و کره شمالی تیره شده است و نشانه ای از پیشرفت در خلع سلاح هسته ای دیده نمی شود و تحریم ها نیز همچنان ادامه خواهد یافت.
بخصوص حالا که تصاویر ماهواره ای که شبکه های رسانه ای آمریکا منتشر کرده اند نشان می دهد کره شمالی در حال به روز کردن و توسعه پایگاه موشکی 'یونگ جیونگری' است که این هم از دیدگاه واشنگتن نقض دیگری در برنامه غیراتمی شدن به حساب می آید.
به هر صورت تدابیر سال 2018 میلادی برای خلع سلاح شبه جزیره کره نتیجه بخش نبود این سال رو به پایان است اما کره شمالی هم هیچ گام ملموسی برای غیراتمی شدن بر نداشت و لغو تحریم ها هم هنوز در دستور کار دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نیست.
کره شمالی حتی یکی از تسلیحات هسته ای اتمی خود را تسلیم نکرده و براساس این حقیقت، تهدید اتمی این کشور برای آمریکا پایان نیافته است امروز بیش از هر زمان دیگری نشانه های شکست مذاکرات آمریکا و کره شمالی مشهود است.
کد مطلب: 98755
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *