۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۰

تکذیب مشارکت آمریکا در بازرسی هواپیماهای ایرانی

براساس این خبرها، دولت آمریکا علاوه بر این ، با اعزام کارشناسانی به عراق ، بر فعالیت بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران و سوریه نظارت می کند. عراق مشارکت نظامیان آمریکایی در بازرسی از هواپیماهای عبوری ایران به مقصد سوریه را تکذیب کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه خبری ایلاف، "کریم النوری" مشاور رسانه ای وزیر راه و ترابری عراق خبرهای منتشر شده در رسانه های این کشور درباره مشارکت نظامیان آمریکایی در بازرسی از هواپیماهای ایرانی در عراق را تکذیب کرد و گفت: این خبرها، نادرست هستند.

براساس این خبرها، دولت آمریکا علاوه بر این ، با اعزام کارشناسانی به عراق ، بر فعالیت بانک مرکزی این کشور برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران و سوریه نظارت می کند.

مشاور رسانه ای وزیر راه و ترابری عراق انتشار چنین خبرهایی در حال حاضر را سیاه نمایی علیه ایفای نقش سازمان هواپیمایی عراق اعلام کرد.

دولت عراق هفته گذشته از اجبار یک فروند هواپیمای باری ایران به مقصد سوریه در روز سه شنبه به فرود اضطراری در فرودگاه بین المللی بغداد و بازرسی آن خبر دادند. آنها گفتند که پس از بازرسی، به نشانه ای از قاچاق سلاح دست نیافتند.



النوری در بیانیه ای رسمی که در اختیار رسانه ها قرار گرفته اضافه کرد: ماموریت بازرسی هر هواپیمای عبوری از آسمان عراق ، تنها در حوزه اختیارات سازمان هواپیمایی عراق است.

روز یکشنبه گذشته برخی رسانه های عراق به نقل از یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گزارش دادند: شماری از نیروهای نظامی آمریکا با ورود به فرودگاه بین المللی بغداد، مسؤولیت بازرسی از هواپیماهای عبوری ایران از آسمان عراق به سمت سوریه را برعهده گرفته اند.

آمریکا ایران را به انتقال هوایی سلاح برای دولت سوریه با استفاده از آسمان عراق متهم می کند اتهامی که به شدت از سوی تهران تکذیب شده است.



نمای داخلی فرودگاه بین المللی بغداد



ایران هم با اعلام نارضایتی از این اقدامات تهدیده کرده است دست به اقدام متقابل و مقابله به مثل علیه هواپیماهای عراقی خواهد کرد.

مقامات عراقی گفته اند هواپیماهای ایرانی عبوری از آسمان عراق و مشکوک به حمل سلاح برای سوریه را مجبور به فرود و بازرسی خواهند کرد.

عراق این اقدام را تحت فشارهای آمریکا انجام می دهد. آمریکایی ها تهدید کرده بودند در صورت سکوت عراق در برابر ایران، مجازات هایی را علیه بغداد اعمال خواهند کرد.

بغداد قبل از این هم اعلام کرد از عبور یک فروند هواپیمای متعلق به کره شمالی به سمت سوریه به دلیل مشکوک بودن به حمل سلاح، جلوگیری کرده است.

سوریه از ۱۸ ماه پیش با موجی از ناآرامی ها و خشونت های داخلی روبه رو است که هم اکنون به جنگ داخلی شدیدی میان ارتش و مخالفان مسلح تبدیل شده است.

ترکیه هم قبل از این چند مرتبه هواپیماهای عبوری ایران از آسمان این کشور را به بهانه بازرسی ، مجبور به فرود اضطراری کرده بود.
کد مطلب: 9877
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *