۰
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۴

معضلات ساحل بندرعباس، از شرق تا غرب

‌هشتاد و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار جلسه "ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های جاری شهرداری بندرعباس در حوزه خدمات شهری در خصوص ساماندهی ساحل بندرعباس اعم از پاک‌سازی و جمع‌آوری قلیان فروشان در ساحل‌، نحوه ‌جمع‌آوری زباله‌ها و همچنین سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر" برگزار شد.
‌هشتاد و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار جلسه "ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های جاری شهرداری بندرعباس در حوزه خدمات شهری در خصوص ساماندهی ساحل بندرعباس اعم از پاک‌سازی و جمع‌آوری قلیان فروشان در ساحل‌، نحوه ‌جمع‌آوری زباله‌ها و همچنین سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر" برگزار شد.
‌به گزارش ایسنا، ‌هشتاد و نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با دستور کار جلسه "ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های جاری شهرداری بندرعباس در حوزه خدمات شهری در خصوص ساماندهی ساحل بندرعباس اعم از پاک‌سازی و جمع‌آوری قلیان فروشان در ساحل ،نحوه  جمع‌آوری زباله‌ها و همچنین سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر" با حضور معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس، نماینده تام‌الاختیار مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان، نماینده تام‌الاختیار فرمانده شهرستان بندرعباس، نماینده تام‌الاختیار‌ ریاست مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس و مشاوران حوزه ساحل و محیط‌زیست شهردار بندرعباس برگزار شد.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: حرکات ناخوشایندی در شهر در حال اتفاق است، متأسفانه در چند روز گذشته المانی در محله سورو و گلدان‌های سنگی در بلوار دانشگاه تخریب شده‌اند.
اسماعیل بواشه با بیان اینکه این هزینه‌ها از جیب مردم است و وظیفه همه ما حفاظت از اموال عمومی است، افزود: امیدوارم شهرداری آموزش‌های لازم د ر خصوص حقوق شهروندی را به مردم بدهد تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس تصریح کرد: یک سال و 12 روز است در این حوزه خدمت می‌کنم، کارهای انجام شده نواقص دارد اما حاصل تلاش بنده و همه همکارانم در این معاونت و مجموعه شهرداری است.
اسماعیل موحدی نژاد افزود: دغدغه اصلی شهروندان مسئله زباله، فضای سبز و سگ‌های بلاصاحب بوده که منتج به تهیه طرح‌های مختلف شده و در دستور کار این جلسه هم هست.
وی با بیان اینکه تدوین طرح جمع‌آوری قلیان فروشان، نورپردازی ساحل، اجرای طرح بوم گردی ساحلی در سورو، دریافت ایده‌های شهری، جمع‌آوری سگ‌ها و ... از کارهای صورت گرفته در معاونت خدمات شهری شهرداری بندرعباس است، عنوان کرد: در خصوص مسئله سگ‌های بلاصاحب مکاتبات زیادی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست و سایر ادارات ذی‌ربط انجام شده است، در حال حاضر سه فنس جداگانه برای سگ‌های نر، ماده و توله‌ها در این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: برای اینکه وضعیت را از حالت بحرانی درآوردیم، نقشه‌ای طراحی کردیم که در آن کلینیک دامپزشکی هم دیده شده بود اما نتوانستیم سازه ثابتی ایجاد کنیم و در نهایت یک کانکس برای اتاق جراحی، عقیم‌سازی و ... تعبیه شد.
موحدی نژاد با اشاره به اینکه مکاتباتی با استانداری داشتیم تا از شرکت‌های غرب بندرعباس خواسته شود در این طرح به ما کمک کنند، بیان کرد: برای اینکه هر 5 فرآیند، جمع‌آوری، غربال‌گری، معدوم‌سازی سگ‌های بیمار، عقیم‌سازی سگ‌های سالم و رهاسازی آن‌ها صورت بگیرد، نیاز به‌پای‌کار آمدن همه ادارات مربوطه داریم، کار هرکس مشخص است و ما در وسط قرارگرفته‌ام، یک طرف انجمن و یک طرف مردم را داریم و از یک دی‌ماه وارد مرحله اجرایی 4 فرایند خواهیم شد.
وی با بیان اینکه در خصوص مسئله قلیان فروشان 6 ماه است سه ماشین مقابله با تخلفات در این خصوص از ساعت 5 تا 10 شب فعالیت جدی آغاز کرده‌اند، افزود: در نظرخواهی که از مردم داشتیم 70 درصد مردم از عرضه قلیان در ساحل بندرعباس ابراز نارضایتی می‌کردند و خواستار جمع‌آوری قلیان فروشی‌ها بودند.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ادامه داد: درزمینه آموزش کارهای خوبی در قالب طرح تپش انجام می‌گیرد، این طرح توسط 18 نیرو در 3 منطقه با اهداف شناسایی آسیب‌ها، آموزش و خودارزیابی و ارزیابی توسط معاونت خدمات شهری اجرا می‌شود؛ در این خصوص سه محله را به‌عنوان پایلوت انتخاب کردیم، در محله عوضی‌ها، محله نایبند شمالی و گلشهر جنوبی  کار را شروع کردیم تا در پایان به شهری با جمع‌آوری یک روز در میان زباله، تفکیک از مبدأ و کاهش زباله برسیم.
موحدی نژاد با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌هایمان ساحل سورو است، اضافه کرد: طرحی توسط خود ما بدون استفاده از مشاور و بدون پرداخت ریالی جهت حفظ محیط‌زیست، معیشت مردم و توسعه گردشگری در محله سورو اجرایی می‌شود، با کارشناسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم بستن کلی ساحل سورو آسیب‌های دیگر ازجمله حذف گردشگر را در پی خواهد داشت و به این منظور بستن مسیر ‌و ایجاد یک مسیر ورود و خروج با سنگ مالن در عرض 6 تا 7 متر را در دستور کار قرار دادیم، همچنین طرح بوم گردی را در محله سورو انجام داده‌ایم.
وی اظهار کرد: از کارهای خوب دیگر انجام شده طرح جمع‌آوری معتادان بوده است، در مدت یک هفته 586 نفر جمع‌آوری‌شده و رها نشدند با همکاری بهزیستی و استانداری 200 نفر را وارد کمپ ماده 15 و 16 کردیم و 400 نفر از معتادین برون‌استانی را با کمک شهرداری‌ها و داستانی‌ها، با اتوبوس با وضعیت مناسب به شهرهای خود بازگرداندیم؛ برای رسیدگی به این افراد با پزشکی قرارداد بستیم، در صورتی‌که دانشگاه علوم پزشکی می‌توانست در این زمینه با ما همکار کند.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ادامه داد: در خصوص سگ‌های بلاصاحب نیز دانشگاه علوم پزشکی می‌توانست درزمینهٔ تأمین داروی بیهوشی برای پیشگیری از هزینه‌های درمان گزش همکاری کند، اداره آب و فاضلاب و دامپزشکی نیز کمکی به ما نکردند.
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: بندرعباس دارای جمعیت ثابتی نیست و روزانه به حاشیه شهر اضافه می‌شود و این سکونت مسئولیت مضاعفی را متوجه شهرداری می‌کند.
آبتین امیری افزود: باید سیاست حل مشکلات، دیدگاه شهرداری و هماهنگی دستگاه‌ها عوض شود، حل مشکلات باید نقشه راه مشخصی داشته باشد، شورا و شهرداری باید ببینند اولویت چیست، در حال حاضر اولویت‌ها بیشتر عمرانی است اما مردم شهرداری و شورا را در خصوص خدمات شهرداری قضاوت می‌کنند؛ مردم شاید نبود پل را تحمل کنند اما حضور سگ‌های بلاصاحب و فاضلاب و ... را تحمل نمی‌کنند، این موضوع تنها مربوط به خدمات شهرداری نبوده و بحث‌های سخت‌افزاری بسیاری دارد.
وی اضافه کرد: برای آراستگی شهر و رفع مشکلات خدمات شهری باید هزینه کنیم، دیدگاه خود را عوض کنیم، برای یک سال هم شده بودجه رویکرد خدمات شهری داشته باشد تا زیرساخت‌ها را در این خصوص درست کنیم، بسیاری طرح‌ها مشکلات حقوقی دارد و تصمیمات احساسی که گرفته می‌شود فشار مضاعفی می‌آورد.
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس ادامه داد: هزینه اداره شهر سه برابر شده اما آیا اعتبارات خدمات شهری هم سه برابر شده است؟ با این پیمانکاران هم همکاری نمی‌کنند و روزبه‌روز به مشکلات اضافه می‌شود.
امیری با اشاره به اینکه در خصوص وضعیت قلیان‌ها هر دستگاهی دیدگاه خود را دارد و نمی‌توان به امید جلب رضایت همه دیدگاه‌ها نشست، تصریح کرد: ازنظر بنده باید چند نقطه برای عرضه قلیان مشخص و قلیان فروش‌ها ساماندهی شوند.
وی با بیان اینکه مشکل سگ‌های بلاصاحب مشکل کل ایران است، عنوان کرد: روزبه‌روز به تعداد سگ‌های بلاصاحب اضافه می‌شود و هر علتی داشته باشد باید به آن رسیدگی شود، انجمن‌های غیردولتی وارد شوند و در روندهای صورت گرفته حقوق حیوانات نیز رعایت شود.
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر بندرعباس خاطرنشان کرد: سایت پرورش میگویی که در شرق بندرعباس در حال ایجاداست، فاجعه‌ای زیست‌محیطی است که اگر راه بیفتد بزرگ‌ترین فاجعه زیست‌محیطی در تاریخ هرمزگان اتفاق می‌افتد؛ دلیل ندارد ثروت عمومی و آینده شهر را به یک کار اقتصادی واگذار کنیم.
مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا نیز‌ در این جلسه بیان کرد: در ساحل بندرعباس انواع آلودگی‌ها را داریم، ورود مواد آلاینده که وضعیت خاصی را ایجاد کرده نیاز به این دارد که اقدامات عملی در زمینهٔ پایش و اندازه‌گیری انجام دهیم.
صمد حمزه‌ای با اشاره به اینکه بسیاری از کارهایی که در ساحل بندرعباس انجام شده مکان‌یابی مناسبی نداشته است، ابراز کرد: در خصوص سیگار و قلیان مواد آلاینده‌ای که از طریق آب قلیان و فیلتر سیگار وارد ساحل می‌شود به محیط‌زیست آسیب می‌زند، ورود ماشین به ساحل نیز زیستگاه بسیاری موجودات را خراب می‌کند.
وی ادامه داد: در خصوص آلایندگی مزارع پرورش ماهی و میگو گزارشی به استاندار ارائه داده‌ام ، پساب مزارع، موادی مثل آمونیاک و .. که بیماری‌زا هستند ساحل بندرعباس را دچار مشکل می‌کند؛ متأسفانه ساحل شرق بندرعباس دارد به سمت ساحل گلی پیش می‌رود که ایجاد مشکل می‌کند، ریزدانه‌ها زیاد می‌شود.
مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا اضافه کرد: در غرب بندرعباس آلودگی‌ها زیاد است، آلودگی ناشی از کشتی‌های لنگرگاه‌ها، پساب آب‌شیرین‌کن‌های زیادی که ایجاد شده و پساب‌ها صنعتی، شهر بندرعباس بین این دو معضل غرب و شرق قرار گرفته و با این روند نباید انتظار داشته باشیم که در آینده بتوان از ساحل شهر بندرعباس استفاده کرد.
مشاور شهردار بندرعباس در امور محیط‌زیست نیز در این جلسه اظهار کرد: مسئله زباله‌ها در ساحل و ماکرو پلاستیک‌ها و میکرو پلاستیک‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با زندگی مردم دارد، طرح پایشی روی زباله‌های ساحلی انجام شده و  آن‌قدر وضعیت بحرانی است که کاری ضربتی می‌خواهد و شهرداری می‌تواند این کار را انجام دهد.
احسان کامرانی ادامه داد: در این خصوص همه دستگاه‌های استان باید پای‌ کار بیایند، کار تحقیقاتی در خور سورو، پارک دولت، فرودگاه و ... انجام شده و به این نتیجه رسیدیم 80 درصد زباله‌ها پلاستیک هستند و بیشتر این پلاستیک‌ها کیسه هستند، این مشکل را خیلی از کشورها دارند؛ این پلاستیک‌ها توسط موجودات دریایی خورده و تبدیل به میکرو پلاستیک شده و وارد چرخه غذایی مردم می‌شوند و با سلامت آدم‌ها سروکار دارد و در این مسئله باید جدی‌تر وارد شد.
وی افزود: یا باید مصرف پلاستیک را کاهش داد، یا استفاده چندباره یا بازیافت را به‌عنوان راه‌حل اعمال کرد، از میان پنج منطقه‌ای که مورد پایش قرار گرفتند منطقه سورو و ترمینال بحرانی‌ترین وضعیت را دارند، به‌خصوص مردم سورو که زندگی‌شان با دریا گره خورده است.
مشاور شهردار بندرعباس در امور محیط‌زیست تصریح کرد: باید درزمینهٔ فرهنگ‌سازی کار شود، همان‌طور که خیلی کشوها کار می‌کنند ما باید در مدارس، مساجد، نماز جمعه و ... این‌ها را به مردم بگوییم.
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس نیز در این جلسه عنوان کرد: در خصوص بحث سامان سرا برای معتادین مقرر شد اورژانس 115 اعزامات را انجام دهد، حضور ثابت پزشک توجیه منطقی در این سامان سراها ندارد.
مسعود دادرس خاطرنشان کرد: در خصوص قلیان فروش‌ها طبق ماده قانون منع استعمال دخانیات عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و نمی‌توان به ساماندهی این قلیان فروشی‌ها پرداخت البته برخورد قهری یکی از کارهایی است که در این زمینه انجام می‌شود، در جلساتی که در کارگروه سلامت امنیت غذایی داشتیم، عنوان شد که افزایش ساعت گشت زنی صورت بگیرد.
وی افزود: در موردبحث ساماندهی سواحل مشکلات زیادی داریم، سرویس‌های بهداشتی وضعیت مناسبی ندارند که باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود؛ در خصوص واگذاری کانکس‌هایی درزمینهٔ مواد غذایی که شهرداری انجام می‌دهد حتماً باید استعلام از مرکز بهداشت را انجام دهند.
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به اینکهدر خصوص سگ‌های بلاصاحب، اقدامات خوبی انجام شده اما نیاز است پیگیری‌های بیشتری شود، بیان کرد: سایت تل سیاه اقداماتی انجام می‌دهد ولی کافی نیست، متأسفانه یک مورد مثبت هاری در بخش قلعه قاضی داشتیم که زنگ خطری بوده و تهدیدی علیه سلامتی است چراکه ابتلا به هاری منجر به مرگ حتمی ‌خواهد شد، قطعاً مدیریت پسماند می‌تواند در کاهش جمعیت این سگ‌ها کمک کند.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز افزود:یکی از ایرادهایی که وجود دارد این است که خیلی چیزها را می‌دانیم وجود دارد اما می‌خواهیم حذفش کنیم، این مشکلی را حل نمی‌کند؛ حذف قلیان فروش‌ها، قلیان را به محفل خصوصی می‌برد، نمی‌گویم مصرف قلیان بهداشتی است اما به‌هرحال استفاده می‌شود.
فیصل دانش با اشاره به اینکه سگ‌های بلاصاحب کم نمی‌شوند و زیاد نیز می‌شوند اما تلاش معاونت خدمات شهری برای ساماندهی خوب بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر روی سایت‌های نگهداری زوم شده، درصورتی‌که در دنیا سگ‌های بلاصاحب در یکجا نگهداری نمی‌شوند، بلکه عقیم‌سازی و بعد رهاسازی می‌شوند، سگی که عقیم شده نه بیماری دارد و نه تعدادش اضافه می‌شود.
کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز در این جلسه اظهار کرد: در خصوص سگ‌های بلاصاحب چیزی که ما را نگران می‌کند انتقال بیماری‌ها به حیات‌وحش است چون اگر این بیماری‌ها وارد حیات‌وحش شود کنترل آن خیلی سخت است، برای مثال انتقال به روباه‌ها، به‌خصوص در روستاها اگر صورت بگیرد هیچ کاری نمی‌شود.
فهیمه گودرزی ادامه داد: تنها کاری که در این زمینه می‌شود انجام داد، هم‌زمانی این‌ها با مدیریت پسماند است، نمی‌شود گفت سگ‌ها جمع‌آوری می‌شود اما زباله‌ها مغفول می‌ماند، برای سگ‌ها یک ساعت بیرون ماندن زباله‌ها هم کافی است، این سر ساعت جمع نکردن زباله‌ها مشکل‌ساز است.
وی تصریح کرد: ساحل شرق بندرعباس یکی از مهم‌ترین مناطق سرشماری پرندگان ما است، 60 گونه پرنده در این حوزه وجود دارد ، پرندگان شاخص زیستی منطقه هستند چیز فانتزی نیستند که بگوییم مراقبشان باشیم که فقط زنده بمانند، اگر تعداد گونه‌ها حفظ شود یقین بدانید زیستگاه هم حفظ می‌شود، ورود و خروج ماشین‌ها خیلی در این زمینه تأثیرگذار است.
کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه در خصوص بحث‌های آموزشی در طول سال مناسبت‌های زیست‌محیطی مختلفی داریم اما نمادین و مقطعی بوده و جدی نیست، عنوان کرد: سازمان محیط‌زیست خیلی بودجه آموزشی برای انجام کارهای آموزشی مدون ندارد، باید در این زمینه بیلبوردهای ثابت داشته باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز خاطرنشان کرد: متأسفانه در کشور ما به‌ویژه در هرمزگان در نظام مدیریتی محیط‌زیست مدیریت واحدی وجود ندارد، دستگاه‌های مختلف در زمین هم توپ می‌اندازند، حفاظت محیط‌زیست، شهرداری، مرکز بهداشت، منابع طبیعی آب و فاضلاب و ... در این زمینه دخالت دارند، و در رأس آن مدیریت فرماندار است که ما باید یک مدیریت واحدی ایجاد کنیم یا مدیریت‌ها را هم سو کنیم.
پرویز سالاری با بیان اینکه باید در حوزه محیط‌زیست به‌ویژه در بافت تاریخی و طبیعی شهر از سمن‌ها استفاده بیشتری کنیم، ابراز کرد: یکی از نکات مهم موضوع نورپردازی ساحل بود، در سال 95 یک میلیارد تومان برای نورپردازی گذاشته‌ایم، اگر ساحل زیبا باشد، فضا برای آسیب‌های اجتماعی ناامن می‌شود.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز از ظرفیت بسیج درزمینهٔ امنیت ساحل استفاده‌ای نمی‌شود، بیان کرد: چند سال پیش 600 هکتار زمین پشت دانشگاه هرمزگان واگذار به اداره کل میراث فرهنگی شد که آن‌قدر تعلل کردند که برای ساخت سایت میگو به سرمایه‌گذار خصوصی واگذار شد، نمی‌شود در حومه شهر بندرعباس چنین کاری صورت بگیرد، با توجه به انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی از استاندار مجدداً درخواست دارم این 600 هکتار را دوباره به این اداره کل بازگرداند.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: تعداد سگ‌های ولگرد هرروز اضافه می‌شود، سگ‌ها جمع‌آوری و رها می‌شود بدون اینکه کد و پلاک گذاری شوند.
اسماعیل بواشه با بیان اینکه باید دکه‌های موجود را آسیب‌شناسی کنیم تا برای سال‌های بعد جمع‌آوری یا جابجا شوند، افزود: بر روی دکه‌هایی که قرار است احداث شود سختگیری‌های بیشتری باید صورت بگیرد، همچنین قرار بود همه دکه‌ها متحدالشکل شوند و‌ دکه‌هایی که بدون مجوز هستند جمع‌آوری شوند که این اتفاق هم هنوز نیفتاده است.
وی همچنین خطاب به کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست هیچ‌گاه دیدگاه مستقیم خود در خصوص ساحل را صراحتاً اعلام نکرده است، سؤالی که دارم این است که آیا دریا آلوده هست یا خیر؟
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با بیان اینکه با حضور آقایان حمزه‌ای و کامرانی به‌عنوان مشاور در شهرداری باید تا کانون بسیاری از مشکلات ساحل حل شده بود، عنوان کرد: متأسفانه از ظرفیت این افراد متخصص در شهرداری استفاده نمی‌شود، شهردار باید تاکنون حداقل 100 جلسه با مشاورانش برگزار و ازنظرهایشان در جهت بهبود وضعیت ساحل شهر بندرعباس استفاده می‌کرد، اگر این اتفاق افتاده بود، الآن بسیاری مشکلات نیز حل شده بود!
بواشه با تأکید بر اینکه وضعیت مالی شهرداری خوب بوده و پول‌دارترین نهاد درآمدزاست، خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش اعظم این درآمدها در بخش نیروی انسانی هزینه می‌شود، برخی نقاط شهر را می‌بینیم که جداول سالم دارند اما این جداول را برمی‌دارند و جداول سالم دیگر می‌گذارند، شهرداری اگر خیلی پول دارد در مناطقی که اصلاً جدول نداریم به نصب جدول بپردازد.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس بیان کرد: سگ‌ها آسیب‌های روحی روانی زیادی برای مردم بخصوص کودکان به دنبال دارند و روزبه‌روز نیز زیاد می‌شوند، سگ‌ها برای مردم ترس ایجاد کرده‌اند.
فرزانه آرامش ابراز کرد: باید مشخص شود جمع‌آوری سگ‌ها به چه صورت است و هزینه نگهداری هر سگ چقدر رقم می‌خورد.
عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما فرهنگ‌سازی و آموزش است، متولیان امر آیا در این زمینه موفق بوده‌اند؟ آیا آموزش‌های لازم انجام می‌شود؟ متأسفانه توقعی که داریم اتفاق نمی‌افتد که بازمی‌گردد به آموزش‌ها، آیا زیرساخت‌های لازم در مورد تفکیک زباله از مبدأ انجام شده است؟
فاطمه جراره افزود: موضوع دوم ساحل است، یکی از مشکلات مردم قلیان فروشان است، فعالیت این افراد دلیلش چیست؟ غیر از این است که مشکل اشتغال دارند؟ ظرفیت شهر بندرعباس ساحلش است و هرچه در این زمینه کار کنیم کم است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌هایی که در خصوص آموز و فرهنگ‌سازی وظایفی دارد صداوسیما است که در این زمینه کار زیادی را انجام نداده است.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه تصریح کرد: مشکلات خدمات شهری وجود دارد، هرچند خدمات شهری کم کار نیست، اما موضوع اینجاست که همه منتظر هستند شهرداری کاری کند و دیواری کوتاه‌تر از اعضای شورا هم پیدا نمی‌کنند.
دانش با بیان اینکه ما شهروندان چقدر خواستیم کمک کنیم تا مشکلات خدمات شهری وجود نداشته باشد، عنوان کرد: چند نفر از ما در پنهان قلیان می‌کشیم؟ این مشکل، مشکلی فرهنگی است که در جامعه وجود دارد و هرچه پنهان شود بیشتر می‌شود؛ باید روی عرضه این مواد کنترل شود، این موضوعات مهم است.
وی بیان کرد: دستگاه‌هایی برای نظافت ساحل هست که قیمت زیادی هم ندارد، این دستگاه‌ها می‌چرخد روی ساحل می‌چرخند و مخصوصاً پلاستیک‌ها را بیرون می‌آورد، بد نیست درزمینهٔ خرید این دستگاه‌ها نیز اقداماتی صورت بگیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: هیچ شهری در دنیا بدون خواست و همراهی مردم تمیز نمی‌شود و هیچ شهرداری نمی‌تواند به‌تنهایی شهر را تمیز کند.
دانش خاطرنشان کرد: اپراتور ساحل روب باید آموزش ببیند، چون می‌تواند به ساحل آسیب برساند، جوری نشود که بخواهیم نایلون را جمع‌آوری کنیم، اما آسیب بیشتری به محیط‌زیست وارد کنیم.
وی با بیان اینکه زباله مغذی ما بسیار سنگین است، که این موضوع سگ‌های ولگرد را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: سگ‌ها غذا می‌خورند و کسی هم مانع نیست و تعدادشان زیاد می‌شود، همه این موضوعات نیاز به توجه همه دستگاه‌ها دارد و هرکدام باید به‌صورت جداگانه پرداخته شود.
رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس با مسئله سایت پرورش آسیب بزرگی به ساحل بندرعباس وارد می‌شود، عنوان کرد: قراردادی بسته می‌شود بدون اینکه استعلامی بشود مگر متولی محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط‌زیست نیست؟ باید شکایت کند و فریاد بزند و بگوید در فلان جا مشکل داریم، مشکل اینجاست که همه ادارات زیرمجموعه دولت هستند و شورا نیز اختیارات قانونی زیادی ندارد.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در ادامه اظهار کرد: در مورد سگ‌های بلاصاحب بسیار مطالعه و کار شده است، تعداد سگ‌ها زیاد است که دلیل دارد، تا سال 91 دستورالعمل معدوم‌سازی سگ‌ها را داشتیم که با اعتراض فعالین حقوق حیوانات تغییر پیدا کرد، دیگر نمی‌توان سگ‌ها را معدوم کرد، در روستاها به‌مراتب وضعیت از شهر بندرعباس بدتر است و همه گلایه‌مند‌است.
موحدی نژاد ادامه داد:  دستورالعمل به این شکل است که سگ در طول سال دو بار زادوولد  می‌کند و هربار 10 تا 12 توله به دنیا می‌آورد و این مشکل، مشکلی کشوری است، باید 4 مرحله  را انجام دهیم و به پلاک گذاری و رهاسازی برسیم، عقیم‌سازی، هاری و پرخاشگری سگ را می‌گیرد.
وی با بیان اینکه تعداد سرویس بهداشتی‌ها در ساحل کافی است، اگر نبود این‌همه اسکان گردشگران را به دنبال نداشت، افزود: متأسفانه مردم خود با ما همراهی لازم را ندارند، امروز روشنایی نصب می‌شود فردا لامپ را باز می‌کنند، سرویس بهداشتی را خراب می‌کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس با بیان اینکه خرید دستگاه ساحل روب در دستور کار است، تصریح کرد: عقیم‌سازی هر سگ حدود 400 هزار تومان هزینه دارد و حدود 25 روز زمان نیاز است.
کارشناس مسئول نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در ادامه عنوان کرد: در خصوص سگ‌ها دستورالعمل‌های مشخصی برای هر دستگاه وجود دارد، شرح وظایف هر دستگاه نیز مشخص است، و در این میان به عهده حفاظت محیط‌زیست است، در مورد رهاسازی سگ‌ها نیز مطالعاتی در کشورهای دیگر انجام شده که به دلیل زیاد بودن زادوولدها پناهگاه‌ها جوابگو نیست، اما این سگ‌ها بعد از رهاسازی مرتباً پایش می‌شوند، این می‌تواند راهکار کمک‌کننده‌ای باشد، البته دستورالعمل این موضوع را ندیده است و ما می‌توانیم به‌عنوان استان پیشنهاد دهنده باشیم.
گودرزی در پاسخ به بواشه بیان کرد: کمیته بهداشت دستگاه‌های مختلف و مرکز بهداشت مدام به کارگروه سواحل استانداری گزارش‌هایی را ارائه می‌دهند، سواحل بندرعباس نمونه‌برداری شده و به‌صورت هفتگی پایش می‌شوند، پارک غدیر و دولت قرار است پرچم گذاری شون و سواحل ولایت و غدیر وضعیت بهتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: اداره کل حفاظت محیط‌زیست همیشه در خصوص پلاژ بانوان اظهار کرده که این پلاژ مجوزی از جانب این اداره کل ندارد.
مشاور شهردار بندرعباس در امور محیط‌زیست نیز گفت: محدوده شناگاهی سالم سواحل دولت، ورزش و غدیر، و سواحل ناسالم سورو، پلاژ بانوان، پارک، کپیشکن و ولایت شناسایی شده‌اند.
کامرانی خاطرنشان کرد: متأسفانه با آلودگی‌های موجود در ساحل بندرعباس ماهی‌ها نیز آلوده هستند، ماهی‌ها اکثراً کرانه‌ای و آلوده هستند اداره کل حفاظت محیط‌زیست هم این موضوع را بیان کرده است، نمی‌دانم منتظر چه هستیم، وظیفه ما این است که این‌ها را به مسئولین استان و شهر بگوییم و سازمان حفاظت محیط‌زیست و دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم می‌توانند در این زمینه ورود کنند.
مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا نیز اظهار کرد: در ساحل شرق بندرعباس اختلاط آب عمیق و ساحل کم است و اگر آلودگی وارد شود می‌ماند، به همین دلیل مزارع پرورش میگو که کدورت آب و مواد معلق و عالی و میزان آمونیاک در آن‌ها بالا است،  مشکلاتی را ایجاد می‌کند.
حمزه‌ای ادامه داد: گاهی مزارع دچار بیماری می‌شوند، دچار انگل و بیماری می‌شوند، کوددهی و غذادهی بار معلقی اضافه می‌کند،  جریان شرقی غربی نیز در طول سواحل داریم، که عمده بار آلودگی را وارد ساحل بندرعباس می‌کند؛ در ساحل تعدد کانال‌های آب و خورها است که حجم زیادی آلودگی وارد می‌کند.
کد مطلب: 99299
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *