۰
جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۲

ثروتمندترین نویسندگان جهان

بررسی اجمالی ثروتمندترین‌های هر شاخه‌ای؛ به‌ویژه در هنر، یکی‌از جاذبه‌های ژورنالیستی‌ست که هرسال تکرار می‌شود و منابع مختلف به فهرست‌کردن اسامی و بررسی میزان دارایی آنها می‌پردازند.
ثروتمندترین نویسندگان جهان
بررسی اجمالی ثروتمندترین‌های هر شاخه‌ای؛ به‌ویژه در هنر، یکی‌از جاذبه‌های ژورنالیستی‌ست که هرسال تکرار می‌شود و منابع مختلف به فهرست‌کردن اسامی و بررسی میزان دارایی آنها می‌پردازند. سایت Wealthy Gorilla را باید یکی‌از همین منابع نامید که در گزارش‌های به‌روزشده خود از داراترین نویسندگان 2018، نام شخصی‌ را به‌عنوانِ مقام اول آورده که رمان نمی‌نویسد و آثارش بسیار جدی و علمی هستند؛ خانمی به‌نامِ الیزابت بدنتر که در‌حالِ‌حاضر، بزرگ‌ترین سهام‌دار شرکت Publicis است. 10 عنوان اول این گزارش را با هم مرور می‌کنیم.
الیزابت بدنتر؛ فیلسوف، نویسنده و تاریخ‌نگار فرانسوی توانسته با 1.3میلیارددلار، عنوان ثروتمندترین نویسنده حال حاضر جهان را به‌خود اختصاص دهد. او که به‌خاطرِ مقالات جنجالی‌اش درحوزه فمینیزم و فعالیت‌های مدنی‌اش درجهتِ احیای حقوق زنان، شهرتی بین‌المللی یافته؛ در سال 2010 ازسویِ نشریه Marianna به‌عنوانِ «تأثیرگذارترین زن روشنفکر فرانسه» معرفی شد. نفر بعدی در این فهرست، خالق بریتانیایی «هری پاتر» است که اگرچه سال‌هاست رتبه‌اش در این رده‌بندی بالا و پائین می‌شود اما نامش، از این بازی خارج نمی‌شود. جی.کی. رولینگ با یک‌میلیارددلار در مقام دوم نویسندگان ثروتمند 2018 قرار گرفته و بااینکه کارهای نوشتاری دیگری نیز انجام داده اما همچنان عمده ثروت و شهرت خود را مدیون جادوگر کم‌سن‌وسالِ عینکی و باهوشش است که چندسال پشتِ‌سرِ‌هم سینما را هم تسخیر کرد.
بعدازآنها، اُفتی محسوس در میزان ثروت نویسندگان این فهرست دیده می‌شود و دارایی آنها به زیر یک‌میلیون‌دلار کاهش می‌یابد. سومین جایگاه دراختیارِ یک نویسنده مطرح به‌نامِ جیمز پترسون است که با نوول‌های سبک تریلرش شناخته می‌شود. از روی آثار او نیز فیلم‌ها و مجموعه‌هایی ساخته شده که «دختران را ببوس» و «باغ‌وحش» ازآن‌جمله هستند. کارهای وی از سال 2010 به‌عنوانِ پای ثابت لیست 20 اثر پرفروش جهان قرار داشته‌اند و ازاین‌رو، حالا به ثروتی حدود 560میلیون‌دلار دست پیدا کرده. استفن کینگ 71ساله نیز همچنان جزو نام‌هایی‌ست که کتاب‌خوان‌ها برای خرید آثارش صف می‌بندند. او که به‌اصطلاح از ابتدای کارش، با همین فرمان جلو آمده؛ تاکنون بیش‌از 400میلیون‌دلار ثروت اندوخته است. باید اعتراف کرد که کینگ را به‌درستی درقالبِ بهترین خالق سوسپانس در ادبیاتِ عصر حاضر، ستایش کرده‌اند؛ کسی‌که رمان‌هایش در ژانرهای وحشت و علمی‌،تخیلی عموماً با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌اند. تحسین بالایی که متوجه فیلم‌های اقتباس‌شده از روی آثار مکتوب او شده است؛ همچون «درخشش»، «میزری»، «مسیر سبز» و «کری» نشان می‌دهد که باید او را یکی‌از موردِپسندترین نویسنده‌های جهان قلمداد کرد.
نورا رابرتز را می‌شناسید؟ باید چند نکته مهم را درباره او بدانید؛ مثلاً اینکه او اولین نویسنده‌ای‌ست که وارد سرسرای شهرت RWA شده یا اینکه کتاب‌هایش درمجموع 861هفته در فهرست پرفروش‌های نشریه «نیویورک تایمز» جا خوش کردند. او که با عناوینی مستعار همچون «جیل مارچ» یا «سارا هاردستی» نیز فعالیت‌های ادبی داشته؛ با رمان‌هایی نظیر «سقوط فرشتگان» و «نورهای شمالی» بسیار مطرح شد و حالا‌هم با داستان جدیدش «سال یک» غوغایی به‌راه انداخته است. رابرتز که نویسنده بیش‌از 200 رمان است؛ نوشتن را از دهه 70 آغاز کرده و حالا ثروتی معادل 390میلیون‌دلار دارد. بعداز او می‌رسیم به دانیل استیلِ همچنان سربلند که در ایران نیز نامی شناخته‌شده برای علاقه‌مندان به نوشته‌های عاشقانه است. او مرز 70سالگی را رد کرده اما از نوشتن دل نمی‌کند و امسال، «سالن بوشامپ» را روانه بازار کرد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد؛ تاجایی‌که کاربرانِ مجموعه‌های فروش کتاب Barnes & Noble، iTunes و DescriptionGoodreads به‌طورِمتوسط بیش‌از چهار ستاره از پنج ستاره را به این اثر تقدیم کرده‌اند. دانیل استیل به‌ادعایِ نشریه «فوربز»؛ شاهد فروش بیش‌از 800میلیون‌نسخه از کتاب‌هایش در جهان بوده که یک‌جور رکورد به‌حساب می‌آید. او حالا صاحب اندوخته‌ای 310میلیون‌دلاری‌ست.
رتبه هفتم متعلق به نویسنده‌ای از انگلستان است که اگرچه مانند گذشته پرکار نیست اما آثارش همچنان خوب می‌فروشد و همین روال، ضامن دارایی 300میلیون‌دلاری او شده. از باربارا تیلور برادفورد صحبت می‌کنیم که با اولین رمانش تحتِ‌عنوانِ A Woman of Substance در سال 1979 به‌شهرت رسید و این قصه پرکشش را آن‌قدر ادامه داد که تبدیل به روایتی هفت‌جلدی شد و سرانجام، به‌عنوانِ یک سریال جذاب، سر از قاب تلویزیون درآورد. او که مجموع فروش کتاب‌هایش در 90 کشور، از مرز 80میلیون‌نسخه گذشته؛ در سال 2007 ازسویِ ملکه الیزابت دوم، مفتخر به دریافت نشان عالی‌ترین رتبه امپراتوری بریتانیا نیز شد. مگر می‌شود فهرست ثروتمندترین نویسندگان جهان را مرور کنیم و نامی از جان گریشام در آن نباشد؟ وکیلی که در سابقه‌ فعالیت‌هایش، سِمت دولتی نیز داشت و برای مدتی نماینده مجلس در پارلمان ایالتی بود. او البته در کار نوشتن شهرت بیشتری به‌هم زد و توانست با کارهایی که تم حقوقی دارند؛ به یک نویسنده پرطرفدار در عرصه بین‌الملل تبدیل شود. حتی تعدادی از داستان‌هایش نیز دست‌مایه کارگردان‌هایی همچون سیدنی پولاک و آلن جی پاکولا برای ساخت تریلرهای پرفروش قرار گرفت. او حالا سرمایه‌ای 220میلیون‌دلاری‌ از این راه اندوخته و جزو 10 نام اول نویسندگان ثروتمند 2018 است.
جفری آرچر هم سابقه فعالیت حرفه‌ای سیاسی دارد و درحدِ‌فاصل سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴، عضو پارلمان بریتانیا بود. او البته نویسنده آثاری مانند Heads You Win و Kane and Abel نیز هست که کتاب‌هایش فروش جهانی بیش‌از 330میلیون‌نسخه را تجربه کرده‌اند؛ پس، بی‌سبب نیست که ثروتی 195میلیون‌دلاری داشته باشد. ایرانی‌ها دن براون را با سه‌گانه هیجان‌انگیز و رازآلود «کد دواینچی»، «فرشتگان و شیاطین» و «دوزخ» می‌شناسند؛ البته نه‌اینکه او آنها را ساخته باشد؛ بلکه ازاین‌رو که هر سه این فیلم‌ها براساسِ کتاب‌های وی به همین عناوین ساخته شده‌اند. بی‌سبب نیست که او دهمین نامِ این فهرست باشد؛ آن‌هم با اندوخته‌ای 178میلیون‌دلاری. بعضی منابع ادعا می‌کنند که براون، گران‌ترین نویسنده حال حاضر جهان نیز هست.  
برمبنای این گزارش؛ دیوید اویدیپو (با 150میلیون‌دلار)، دین کونتز (با 145میلیون‌دلار)، استفانی مه‌یِر (با 125میلیون‌دلار)، پل مک‌کنا (با 100میلیون‌دلار)، جک هیگینز (با 86میلیون‌دلار)، دیپاک چوپرا (با 80میلیون‌دلار)، جانت ایوانویچ (با 80میلیون‌دلار) و سوزان کالینز (با 80میلیو»‌دلار)؛ سایر نویسندگان ثروتمند سال 2018 هستند.
منبع: سایه/مصطفی رفعت
کد مطلب: 99530
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *