۰
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۵

هیچ نیروی رسمی ایرانی در عراق حضور ندارد

یکی از اعضای حزب دموکراتیک کردستان عراق با اشاره به گفتگوی وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر عراق و همچنین تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه گفت:هیچگونه نیروی رسمی ایرانی در عراق حضور ندارد.
یکی از اعضای حزب دموکراتیک کردستان عراق با اشاره به گفتگوی وزیر خارجه آمریکا و نخست وزیر عراق و همچنین تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه گفت:هیچگونه نیروی رسمی ایرانی در عراق حضور ندارد.
به گزارش ایسنا، ماجد شنکالی، عضو حزب دموکراتیک کردستان عراق در گفت وگو با شبکه ماهواره ای دجله در رابطه با ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق گفت: برخی افراد داوطلب ایرانی عضو الحشدالشعبی عراق هستند اما هیچگونه نیروی رسمی ایرانی حضوری مانند حضور نیروهای آمریکایی و یا برخی مجموعه های عراقی در سوریه که بدون موافقت دولت است، در عراق ندارند.
وی در رابطه با گفت گوی تلفنی پمپئو و عادل عبدالمهدی گفت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در رابطه با مساله خروج آمریکا از سوریه و تعهد آمریکا یه حفظ امنیت و ثبات عراق بحث و تبادل نظر کردند.
شنکالی افزود: وجود آمریکا در سوریه علیرغم تاثیر منفی بر وضعیت منطقه بهتر از وجود دیگر نیروها است، همچنین با توجه به عدم ثبات سیاسی و امنیتی و تنش های منطقه و تهدیدات ترکیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق در این مرحله مهم است. زیرا نیروهای عراقی به تنهایی نمی توانند جای نیروهای آمریکایی را پر کنند.
عضو حزب دموکراتیک کردستان عراق در پایان گفت: با توجه به حضور روسیه و ایران و همچنین تهدیدات ترکیه برای کردها، خروج آمریکا از سوریه مساله آسانی نخواهد بود.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز محمود الربیعی، عضو حزب عصائب اهل الحق عراق در رابطه با حضور نیروهای ایرانی در عراق گفت: نیروهای ایرانی در عراق حضور ندارند اما نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند و هیچ کس تعداد دقیق آنها و پایگاه هایشان را نمی داند. مستشاران ایرانی با آگاهی و خواسته دولت عراق در این کشور حضور دارند و سردار قاسم سلیمانی بطور رسمی و از طریق فرودگاه به عراق می آید و به مناطق مختلفی می‌رود و آنها را بررسی می کند.
الربیعی در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی نیروهایی عراقی و الحشد الشعبی را مورد هدف قرار دادند و گروهک تروریستی داعش ساخته آمریکا برای انجام برنامه‌ها و طرح‌های آن است گفت: هرکس براین باور است که آمریکا با خروج از سوریه می خواهد منطقه را ترک کند متوهم است زیرا این تاکتیک جدید آمریکا است و جزئی از طرح های آن به شمار می رود.
براساس این گزارش، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا اخیرا در صفحه توییتر خود در رابطه با مساله سوریه نوشت: درباره سوریه، ما در ابتدا قرار بود به مدت سه ماه در آنجا باشیم و این به هفت سال پیش برمی‌گردد-ما هرگز از سوریه خارج نشدیم.
وی نوشت: وقتی من رئیس‌جمهور شدم، داعش متوحش شده بود. اکنون داعش عمدتا شکست خورده و سایر کشورهای منطقه‌ای از جمله ترکیه باید بتوانند به راحتی از پس آنچه باقی مانده برآیند. ما به خانه برمی‌گردیم.
رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد، تنها دلیل برای ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه در دوره ریاست‌جمهوری‌ او، شکست داعش بوده و پس از تحقق این هدف، اکنون زمان بازگشت سربازان آمریکایی از این کشور فرارسیده است.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اعلام خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه اظهار داشت: اصولا ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیر منطقی، تنش زا و التهاب آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به شمار می‌رود.
قاسمی افزود: بررسی دقیق تاریخ  تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر و تا امروز نیز نشان می‌دهد حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.
کد مطلب: 99663
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *