۰
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۳

نظر سازمان محیط‌زیست درباره صادرات خاک

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صادرات خاک نباید اصلاً صورت بگیرد، البته خاک داخل گلدان شرایط متفاوتی دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صادرات خاک نباید اصلاً صورت بگیرد، البته خاک داخل گلدان شرایط متفاوتی دارد.
به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در یک برنامه رادیویی گفت: گزارشی به من دادند که از جزیره هرمز خاک صادر می‌کنند. برخی دست‌اندرکاران بخش غیر خصوصی در این کار فعالیت می‌کنند. ما به دنبال این هستیم که اگر این اتفاق می‌افتد، جلوی آن گرفته شود.
وی درباره لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: لایحه حمایت از محیط بانان در دستور کار مجلس است و منتظریم به صحن علنی بیاید.
او خاطرنشان کرد: اولین معضل محیط‌زیست طبیعی، کمبود آب است. مراتع، حیوانات و جانداران در معرض تهدید هستند و زنجیره زیستی در مواردی قطع شده است. نسل برخی حیوانات به دلیل کم‌آبی در خطر است. تخریب محیط‌زیست گیاهی که به دلیل چرای بیش از حد دام انجام شده، معضل دیگر است. خشکیدگی جنگل‌ها به دلیل کم‌آبی که در اثر غالب شدن قارچ‌ها و باکتری‌ها است، بیشتر اتفاق می‌افتد.
کلانتری تصریح کرد: خشک شدن تالاب‌ها در اثر بی‌آبی و کم‌آبی باعث شده تا این‌ها به محلی برای ریزگردها تبدیل‌ شود. شکار غیرمجاز در شرایط بحرانی که حیات‌وحش به دلیل نبود آب‌وعلف با آن درگیر است، مشکل دیگر است. شکارچیان و قاچاقچیان حیات‌وحش را به خطر انداختند.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: در کلان‌شهرها موضوع آلودگی هوا را داریم. وسایل نقلیه، سوخت را کامل نمی‌سوزانند و کیفیت پایین سوخت‌های فسیلی مشکلات ایجاد می‌کند.
او با بیان این که خودروسازها خودشان را اصلاح‌کرده و پالایشگاه‌ها دستگاه‌های جدید وارد کنند، اظهار کرد: پالایشگاه‌های ما نفت کوره یا مازوت تولید می‌کنند. سازمان محیط‌زیست اجازه سوزاندن این محصول را نمی‌دهد. امکان صادرات هم وجود ندارد و روزانه یک میلیون بشکه انباشته می‌شود.
کلانتری گفت: در معاهده پاریس تعهد دادیم که در شرایط تحریم چهار درصد و اگر تحریم برداشته شود، ۱۲ درصد کاهش کربن داشته باشیم. در قانون برنامه ششم اشاره‌شده که باید نزدیک ۲۰ درصد تولید کربن را کم کنیم. اگر دستورات رهبری در سال ۸۹ اجرایی شود، ۴۱ درصد باید کاهش تولید کربن داشته باشیم. همه این‌ها در حالی است که تعهد دولت برای اجلاس پاریس تنها چهار درصد است. او اضافه کرد: این موارد، نکات انحرافی است که با طرح آن ها برخی سعی می‌کنند ارتباطات جمهوری اسلامی را قطع کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: حدود ۱۵ درصد اراضی کشور تحت پوشش مناطق چهارگانه است. جاهایی هست که از مناطق چهارگانه کم کردیم و اصلاحاتی انجام دادیم. هرساله این موضوع را در شورای عالی محیط‌زیست بررسی می‌کنیم و اگر میزان اراضی در اختیار کم شده، از محل منابع طبیعی اضافه می‌کنیم.
به گزارش کانال اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کلانتری در پایان با اشاره به کنوانسیون تنوع زیستی گفت: از سال ۷۷ کنوانسیون تنوع زیستی در اختیار وزارت امور خارجه بوده است. چرا آن زمان کسی چیزی نگفت؟ ۸۰ درصد تنوع زیستی در اختیار منابع طبیعی در سازمان جنگل‌هاست. در وزارت جهاد کشاورزی سه بانک ژن بزرگ هست. در محیط‌زیست اصلاً بانک ژن نداریم و حتی متخصصی در این زمینه نداریم. در وزارت کشاورزی ۱۵۰ نفر متخصص در این حوزه دارند. وزارت جهاد کشاورزی، ۸۰ درصد منابع طبیعی کشور را در اختیار دارد. نمی‌خواهیم دوباره خرجی ایجاد کنیم.
کد مطلب: 99690
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *