۰
چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۲
در نشست فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با وزیر ارتباطات مطرح شد:

مقابله با تکنولوژی بی‌فایده و وقت تلف کردن است

طرح ساماندهی پیام رسان‌ها اگر تغییر جدی نکند حلال مشکلات نیست
نشست اعضای فراکسیون دپیلماسی و منافع ملی مجلس با وزیر ارتباطات با محوریت منافع ملی در فضای مجازی؛ آزادی کامل و فیلترینگ یا محدودیت فنی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
مقابله با تکنولوژی بی‌فایده و وقت تلف کردن است
نشست اعضای فراکسیون دپیلماسی و منافع ملی مجلس با وزیر ارتباطات با محوریت منافع ملی در فضای مجازی؛ آزادی کامل و فیلترینگ یا محدودیت فنی در محل این وزارتخانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ مصطفی کواکبیان در این نشست با بیان اینکه در اوایل انقلاب برخی به سبب حمل ویدئو دستگیر می‌شدند، گفت: مقابله با تکنولوژی بی‌فایده بوده و وقت تلف کردن است اما می‌توان محدودیت‌هایی که به دین و فرهنگ مردم خدشه ای وارد نشود ایجاد کرد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طلاگرام و‌ هاتگرام ابتکار خوبی بود، ادامه داد: وزارت اطلاعات وارد شد برای اینکه جلوی موضوع را بگیرد. در مورد اینستاگرام نیز می‌توان چاره اندیشی کرد اما در عین حال مشکل اساسی بحث رسانه است. در جلسه‌ای که با اتحادیه خبرنگاران افغانستان داشتم مطرح شد که افغانستان 95 کانال تلویزیونی خصوصی دارد اما این ظرفیت در کشور ما وجود ندارد.

طرح  ساماندهی پیام رسان‌ها اگر تغییر جدی نکند به صلاح نبوده و حلال مشکلات نیست
رئیس فراکسیون  دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه طرح مطرح شده در کمیسیون فرهنگی در مورد ساماندهی پیام رسان‌ها به صلاح نبوده و حلال مشکلات نیست، ادامه داد: البته اگر اصلاحات و تغییرات جدی در آن ایجاد شود مناسب است؛ جلسات مجلس باید علنی باشد مگر آنکه شرایط کشور ایجاب کند؛ نهادهای سیاسی باید مراقب کار خود باشند و نباید به فضای مجازی حمله کرد زیرا فضای مجازی دنبال خبر است و خودمان نیز برای آنها سوژه ایجاد می‌کنیم.

آذری جهرمی: در جامعه جهانی سازمانی برای مقررات‌گذاری حوزه IT وجود دارد
آذری جهرمی با بیان اینکه در جامعه جهانی سازمانی برای مقررات‌گذاری حوزه IT وجود دارد، گفت: طبق مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل شده و کشورهای مختلفی عضو آن هستند و سیاست‌گذاری آن با اجماع بین‌المللی صورت می‌گیرد و این به معنای آن است که توسعه فضای ارتباطات با احترام به حاکمیت و مقررات کشورها صورت می‌گیرد یعنی چندجانبه‌گرایی در آن جاری است.
وی افزود: اگر در اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) کشوری مخالف موضوعی باشد، تا نظر آن جلب نشود مقررات به تأیید و ابلاغ نمی‌رسد بنابراین سیاست آنها در اجماع است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از اینکه دنیا از مخابرات سنتی عبور کرد و به فضای اینترنت در مسیر پیشرفت قرار گرفت و همچنین حوزه‌های فناوری دنیا شکل گرفت شرکت‌های آمریکایی مجموعه‌ای را برای هماهنگی سیاست‌گذاری عرصه اینترنت به نام آی کن راه‌اندازی کردند که تبدیل به سازمانی برای مقررات گذاری حوزه اینترنت شد.
آذری جهرمی یادآور شد: آمریکا برای اینکه از موضوع چندجانبه‌گرایی پرهیز کند آی‌کن چالش کلانی در کشورهای دنیا را به گونه‌ای طراحی کرد که مبتنی بر فعالیت شرکت‌های حوزه فناوری باشد یعنی حاکمیت  کشورها را به حاکمیت شرکت‌ها تغییر داد؛ شرکت‌ها در عمل آمریکایی بوده و سیاست‌گذاری این عرصه در بین‌الملل ظاهر خوبی دارد و ظاهر خوب آن به سبب آن است که مقررات‌گذاری به وسیله بازی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در عرصه بین‌الملل در توسعه فضای مجازی با فضای سیاسی با یکجانبه‌گرایی ایالات متحده مواجه هستیم که در این فضا ما را قرار می‌دهد و تحریم را بی‌نصیب نمی‌کند.

فضای مجازی تنها رسانه‌ نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فضای مجازی تنها رسانه‌ نیست، تصریح کرد: ایراد اصلی ما در تعامل با عرصه فضای مجازی به معنای عام در حوزه رسانه است، در بخش‌های اقتصادی صنعت نرم‌افزاری و فناوری هیچ‌کس اختلاف نظر نداشته و همه متفق‌القول هستیم. اگر سیاست در ارتباط با رسانه مشخص نباشد برخوردها چندگانه می‌شود و در کلام می‌گوییم پیام رسان‌های بومی ضروری است اما در عمل انکار می‌کنیم که در این رابطه شبکه‌ای فیلتر شده اما همه در آن حضور دارند.
وی با انتقاد از اینکه سیاست ما در حوزه رسانه مشخص نیست، گفت: سیاست‌ رسانه نداریم و سیاست رسانه ربطی به فضای مجازی ندارد، فضای مجازی آینه فضای حقیقی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی مطرح می‌کنند وزارت ارتباطات اعتقادی به حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی ندارد، ادامه داد: آیا در مورد سیاست رسانه‌ای اقدام مناسبی انجام داده‌ایم؛ تهدیدهای حوزه فضای مجازی همواره وجود داشته و چالش‌ها مربوط به دوره جدید نیست بلکه از زمان  فعالیت فیس‌بوک و شبکه‌های مختلف و حتی کلوب شروع شده است.

کلوب زمانی به عنوان سومین شبکه اجتماعی دنیا مطرح بوده است
آذری جهرمی افزود: کلوب زمانی به عنوان سومین شبکه اجتماعی دنیا مطرح بوده و بدون هیچ حمایت دولتی و تخصیص بودجه به فعالیت خود ادامه داد اما متأسفانه با بروز مشکلاتی فعالیتش با مشکل مواجه شد.
وی یادآور شد: فضای کارشناسی موضوع مشخص است، مهمترین نکته اقناع عمومی است، زمان را باید واقعی دید، چالش‌ها ریشه در جای مشخص دارد زیرا سیاستمان در حوزه رسانه تبیین نشده و رسانه نوین را به رسمیت نمی‌شناسیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه فضای مجازی سیاسی است و مهندسی و تخصصی نبوده و کسی به حوزه تخصصی آن فکر نمی‌کند، تصریح کرد: فرمانده نیروی انتظامی اخیراً در مصاحبه‌ای مطرح کرده 70 درصد جرائم کشور در حوزه فضای مجازی است؛ آیا فیلتر تلگرام باعث کاهش یا افزایش جرائم شده است؛ گروهی پشت مسئله مسدود کردن بودند اما متأسفانه دولت را مقصر جلوه دادند؛ مشخص است که انگیزه سیاسی پشت این موضوع وجود دارد.
موضوع فضای مجازی فراتر از رسانه‌ها و در خارج از کشور با دیدگاه سیاست بین‌المللی پیگیری می‌شود
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه موضوع فضای مجازی فراتر از رسانه‌ها و در خارج از کشور با دیدگاه سیاست بین‌المللی پیگیری می‌شود، افزود: اینکه تصمیم‌گیری ما چگونه باشد بسیار حائز اهمیت است. دو راهکار در این رابطه وجود دارد، یعنی در تعارضات تبدیل به دو گروه شویم؛ گروهی مخالف مسدود کردن فضای مجازی و عده‌ای موافق آن و فضای دوقطبی در کشور ایجاد شود که در این رابطه منافع ملی قربانی می‌شود، باید به اصل و ریشه مطلب پرداخته شود.
وی با بیان اینکه عدم تبیین سیاست‌های مواجهه ما با فضای رسانه‌ای نوین است، یادآور شد: در حال حاضر طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها در مجلس در حال بررسی است؛ چرا باید طرح جدید تدوین شود، متأسفانه در رابطه با قانون دو گروه ایجاد کردیم، برخی مخالف فیلتر و برخی موافق، برخی نیز مقاوم و غیر مقاوم در برابر فیلتر؛ متأسفانه کارگروه تعیین مصادیق هرگز تشکیل جلسه نداده و این قانون نیاز به شفاف‌سازی دارد. ما یک بار گفتیم مجلس ورود و قضیه را حل کند اما مجلس طرح ساماندهی و بحث فیلترینگ را مطرح کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به نمایندگان با بیان اینکه شما مطرح می‌کنید که قوانین ویژه‌ای در حوزه فضای مجازی نداریم، ادامه داد: رسانه در کشور متولی دارد و باید از متولی آن بخواهیم این کار را انجام دهد، وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی متولی نیست بلکه متولی آن وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شما باید آنها را ملزم کنید که بحث تکلیف رسانه‌های نوین را به عنوان چارچوب ارائه کند.

با وجود گذشت 40 سال از انقلاب برای اداره صدا و سیما قانون نداریم
آذری جهرمی با انتقاد از اینکه با وجود گذشت 40 سال از انقلاب برای اداره صدا و سیما قانون نداریم، گفت: اگر در فضای رسانه‌ای مجازی جرم اتفاق بیفتد مسئول برخورد و پیگیری آن، منِ توسعه دهنده نیستم بلکه برای پیگیری آن متولی وجود داشته و باید آن را پیگیری کند.
آذری جهرمی یادآور شد: سواد رسانه‌ای مشخص می‌کند چه خبری درست و چه خبری نادرست است؛ نیاز به تعامل مجلس داریم، در رابطه با موانع پیش رو مانند تحریم، برنامه‌ تحریم را تدوین کردیم که بنا بر ادعای ستاد اقتصاد مقاومتی جامع‌ترین و کامل‌ترین برنامه برای مقابله با تحریم‌ها بوده است.
در مورد امنیت سایبری 5 لایحه با همکاری قوه قضائیه و مرکز پژوهش‌های مجلس برای زیرساخت فضای مجازی تدوین کرده‌ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اینکه در مورد امنیت سایبری 5 لایحه با همکاری قوه قضائیه و مرکز پژوهش‌های مجلس برای زیرساخت فضای مجازی تدوین کرده‌ایم، گفت: یک لایحه تحت عنوان صیانت از حریم خصوصی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری را تدوین و به دولت ارائه کردیم. اینکه شما مطرح می‌کنید فضای مجازی مردم را سطحی کرده، مورد تأیید است و باید سواد رسانه‌ای را توسعه داد. البته سواد رسانه تنها تشریح کردن نیست بلکه باید مرجعیت رسانه را اصلاح کرد.
سیدمهدی مقدسی با بیان اینکه اقدامات اخیر وزارت ارتباطات به ویژه در حوزه دولت هوشمند بسیار مطلوب بوده است، گفت: منافع مردم در این رابطه مطرح است و به هر اندازه ما بخواهیم به شفافیت کمک کنیم باید شرایط را برای نظارت عمومی فراهم کنیم.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای جلوگیری از تشکیل پرونده‌های متعدد قضایی و کاهش فساد توجه به این حوزه مهم است، ادامه داد: باید در حوزه فناوری اطلاعات فعالانه ورود کرد و وزارت ارتباطات را نه به عنوان بخشی از دولت بلکه به عنوان حرکتی که پیشتاز است باید حمایت کرد.
وی افزود: باید فضایی را در مجلس فراهم کرد که به جای برخورد با معلول و ایجاد هزاران و میلیون‌ها پرونده در قوه قضائیه با فرآیند منطقی با گسترش شبکه دولت هوشمند از فساد و تخلفات پیشگیری کنیم.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه فضای مجازی شمشیر دو لبه است، گفت: اما ضرورتی انکارناپذیر است که باید به آن توجه شود، متأسفانه شبکه‌های داخلی نتوانسته‌اند اثربخش باشند و همچنین عدم نظارت و افسارگسیختگی در فضای مجازی جامعه را در معرض تهدید قرار داده است.
سیدکاظم دلخوش اباتری با انتقاد از اینکه طی 3 الی 4 سال اخیر از تلگرام و کانال‌ها آسیب زیادی دیدیم، بر ضرورت مدیریت این آسیب‌ها تأکید کرد و گفت: بی‌شک با نزدیک شدن به انتخابات چنین آسیب‌هایی افزایش می‌یابد. متأسفانه در فضای مجازی به ما توهین زیادی می‌شود البته نقد و حرف تند زدن طبیعی است اما باید به گونه‌ای اقدام کرد که به کسی توهین نشود.
 جلیل رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی از عملکرد وزیر ارتباطات قدردانی کرد و گفت: شما در حوزه کاری خود موفق هستید اما متأسفانه در برخی موارد قدرت تصمیم‌گیری ندارید. در واقع تکنولوژی و توانایی دارید اما مشکل در جای دیگر است. تقاضا داریم تعامل خود را با مجلس افزایش دهید تا به مشکلات شما بیشتر واقف شویم زیرا بر این باوریم که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اگر شما کوتاه بیایید مشکلات به سایر بخش‌ها نیز سرایت می‌کند.
بهروز بنیادی خطاب به وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای مبارزه با حملات سایبری در زمان تحریم چه تدابیری اتخاذ کرده‌اید، گفت: بیشترین سن جمعیتی کشور بین 19 تا 35 سال است و کسب و کار و اشتغال فضای مجازی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود، متأسفانه ما در این زمینه مشکل داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود. در واقع گره کار به دست شما باز می‌شود.
سعید باستانی با بیان اینکه حوزه فضای سایبری در ایران جوان و نوپا است، گفت: اما متأسفانه وضع قوانین در حوزه سایبری ضعف دارد و در این رابطه باید لایحه‌ای قوی به مجلس ارائه شود.
 همایون یوسفی با بیان اینکه به واسطه رشد علم دنیا در آستانه انقلاب صنعتی جدید است که در آینده نزدیک دیپلماسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: به واسطه فضای مجازی فهم سیاسی مردم از مسئولان پیشی گرفته که این می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد، متأسفانه بر تبلیغات در فضای مجازی نظارت خوبی صورت نمی‌گیرد که در این رابطه می‌طلبد اقدام مناسب انجام شود.
عبدالرضا‌هاشم زایی با تأکید بر اینکه نباید به جنگ تکنولوژی برویم، گفت: بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های داخلی و تلویزیون ملی نشانه این است که بلندگوی جناح‌های سیاسی خاصی هستند. ریشه مشکلات باید شناسایی شود و دولت الکترونیک راه‌اندازی شود.
اصغر مسعودی با انتقاد از اینکه مرجع تعریف اصطلاحات مشخص نیست، ادامه داد: در مورد صوت و تصویر فراگیر تعاریف زیادی می‌شود که در این رابطه نیاز است تعریف واحدی از آن مشخص شود. همچنین از وزیر تقاضا داریم اقدامات انجام شده در حوزه اینترنت کودکان را تشریح کند.
پروانه مافی خطاب به آذری جهرمی با بیان اینکه همان طور که جوانان به شما اعتماد و امید دارند مجلس نیز به شما امیدوار است، گفت: شما به سرعت توانستید اعتماد ما را جبران کنید به ویژه در میان جوانانی که نگاهشان به شما منفی بود. باید از این رسالت پاسداری شود، متأسفانه مهمترین مشکل فضای مجازی نبود قانون است، مجلس در کنار شماست، شما در وزارتخانه می‌توانید لوایحی را تنظیم کنید زیرا در نبود قانون مشکلاتی در فضای مجازی به وجود خواهد آمد. باید قوانین محکم و بر اساس چارچوب باشد تا شما رسالت خود را عملیاتی کنید.
علی اکبری با انتقاد از بروز مشکلاتی در حوزه سایبری و فضای مجازی بر ضرورت رفع این مشکلات تأکید کرد.
رسانه آزاد در کشور نداریم
رامین نورقلی‌پور با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی تصمیم‌سازانی مانند ما با مسئله درگیر هستند اما سطح درگیری‌ها متفاوت است، ادامه داد: تفاوت در نوع نگاهی است که در حوزه وجود دارد، متأسفانه رسانه آزاد در کشور نداریم و عدم وجود رسانه آزاد مشکلاتی را به همراه داشته که باعث شده برخی بتوانند به راحتی مطالبی را در فضای مجازی نشر دهند.
عبدالرضا عزیزی  با بیان اینکه آذری جهرمی فراتر از سنشان درخشیده است، گفت: از اینکه وزیر با فساد و رانت مبارزه کردند، سپاسگزاری می‌کنم.
شهاب‌الدین بی‌مقدار با بیان اینکه آیا با مسدود کردن فضای مجازی مشکلات حل خواهد شد، گفت: نمی‌توان دور خودمان دیوار بکشیم، در اغلب منازل ماهواره وجود دارد و مردم استفاده می‌کنند و در جریان امور قرار می‌گیرند، متأسفانه در شبکه ملی به مجلس توهین می‌شود اما کسی برخورد نمی‌کند؛ در رابطه با فضای مجازی نباید برخورد سلبی داشته باشیم.
علی گلمرادی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جلساتی برای کشور ضروری است، افزود: فضای مجازی باعث تضعیف برخی سیاسیون شده است .

 
کد مطلب: 99924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *