اخبار کوتاه

۴ برنامه دولت برای بهبود تولید و صادرات

وزیر صمت گفت: برای توسعه و حمایت از بخش خصوصی باید ۴ اقدام اولویت گذاری، قاعده گذاری، تسهیل امور کسب و کارها و نظارت را در دستور کار قرار دهیم.به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا فاطمی امین در نشست با تشکل‌ها و فعالان صنعت سیمان اظهار داشت: در وزارت صمت رویکردمان این است که برای تمام فعالیت‌ها به یک برنامه مشترک بین وزارتخانه و فعالان آن حوزه برسیم و اولویت‌ها و اهداف را در کوتاه مدت و میان مدت تنظیم کنیم.وی افزود: برنامه‌های تدوین شده را باید با ذینفعان نیز به اشتراک بگذاریم.وزیر صمت با بیان اینکه برای حمایت از بخش خصوصی باید ۴ اقدام را انجام دهیم گفت: اولویت گذاری به عنوان اقدام نخست باید در دستور کار دولت قرار گیرد. به این معنا که در مورد منابع و فرصت‌ها باید اولویت‌هایی را تعیین کنیم. به عنوان مثال در حوزه فولاد و خودرو باید میزان تیراژ تولید را تعیین کنیم و یا در حوزه صادرات، صادرات به کشورهای همسایه در اولویت قرار گیرد.

۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه وارد می‌شود

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از واردات ۱۵۰ هزار تن یونجه از روسیه تا پایان ۱۴۰۰ برای جبران کمبود باتوجه به خشکسالی در کشور خبر داد.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، مجتبی عالی گفت: باتوجه به خشکسالی در کشور برای جبران کمبود یونجه طی تفاهم نامه‌ای با کشور روسیه مقرر گشت ۱۵۰ هزار تن یونجه توسط اتحادیه دامداران تا پایان سال وارد کشور شود.مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر ثبت سفارش ۱۲ هزار تن یونجه به انجام رسیده و تا ۱۰ روز آینده این میزان وارد کشور می‌شود و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۵۰ هزار تن یونجه از طریق واردات تأمین خواهد شد.وی افزود: در حال حاضر دلالان با سوءاستفاده از شرایط خشکسالی و کمبود یونجه در داخل کشور به احتکار یونجه پرداختند که این واردات می‌تواند موجبات عرضه مقادیر احتکار شده یونجه به بازار را در پی داشته باشد.مدیر عامل اتحادیه دامداران گفت: این یونجه با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و هم از طریق زمینی و هم ریلی و دریایی این اقدام صورت خواهد پذیرفت در این راستا امیدواریم گمرک کشور نیز همکاری‌های لازم را با ما برای سرعت بخشی به این واردات انجام دهد.

نیمی از ناوگان هوایی زمین‌گیر است

رئیس کمیسیون عمران مجلس از برنامه خرید هواپیماهای جدید با استفاده از تسهیلات بانکی خبر داد.
محمد رضا رضایی کوچی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره خرید هواپیمای جدید گفت: ۵۰ درصد هواپیماهای کشور زمین گیر شده‌اند در حالی که تقاضا برای سفرهای هوایی بالاست.وی با اشاره به وجود فاصله زیاد عرضه و تقاضا در صنعت هوانوردی و محدود بودن تعداد صندلی‌های پروازی نسبت به تقاضای سفر گفت: همین موضوع سبب بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما شده است.نماینده مردم جهرم در مجلس هزینه هر یک ساعت-صندلی هواپیما را ۹۰۰ هزار تومان دانست و یادآور شد: این نرخی است که سازمان هواپیمایی کشوری مصوب کرده است بنابراین باید به سمت خرید و وارد کردن هواپیماهای جدید حرکت کنیم.وی با بیان اینکه با کشورهای مختلفی برای واردات هواپیما مذاکره شده، تصریح کرد: شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی هواپیما خریداری کنند و ما برای خرید و واردات هواپیما مشکلی نداریم.رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: نباید هواپیماهای سن بالا خریداری کرد؛ در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی کشور بالای ۲۰ سال است که مناسب نیست. بنابراین باید هواپیماهای زیر ۱۰ سال خریداری کرد و اگر با عمر بالای ۱۰ سال باشند، در زمان محدودی کارآیی دارند.

قیمت بلیت‌ پروازهای اربعین در بلاتکلیفی

در حالی که روز گذشته سهمیه زائران ایرانی و پروازهای اربعین دو برابر افزایش یافت و شرایط این سفر در پی توافق دو کشور ایران و عراق اعلام شد همچنان قیمت بلیت هواپیما در بلاتکلیفی به سر می‌برد و از حدود شش میلیون تومان تا حدود ۱۰ میلیون تومان متفاوت است.
به گزارش ایسنا، روز دوشنبه و در شرایطی که جزییات سفر اربعین و پروازهای آن اعلام شد، به نظر می‌رسد هنوز توافقی بین ایرلاین‌های داخلی و سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین دامنه قیمتی مشخص بلیت هواپیما صورت نگرفته است و در این میان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به هر قیمتی که دلشان بخواهد بلیت‌های خود را عرضه می‌کنند.البته هفته گذشته خبرهایی مبنی بر توافق برای تعیین قیمت پنج میلیون تومانی بلیت رفت و برگشت هواپیما در پروازهای اربعین اعلام شد اما از همان روز تا کنون خبری از اجرای این توافق نیست و همه شرکت‌های هواپیمایی بلیت این پروازها را (البته به صورت یکطرفه) از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا حدود پنج میلیون تومان عرضه کرده‌اند.

تشریح سه استراتژی شهرنمایشگاهی آفتاب

به گزارش پایگاه خبری معاونت مالی و اقتصاد شهری نشست بررسی وضعیت مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب با حضور ابوالفضل فلاح سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری و محمد رئوف قادری مدیرعامل نمایشگاه شهرآفتاب، معاونین و مدیران این مجموعه برگزار شد.
در ابتدای این نشست قادری، با ارائه گزارش عملکرد ۵ ساله نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب، به چگونگی کم و کیف برگزاری نمایشگاه‌ها در شهرآفتاب پرداخته، چالش‌ها و راهکارهای پیش روی این مجموعه در جهت رونق آن را نیز بیان داشت.وی در ادامه ضمن اشاره به استراتژی‌های سه گانه این مجموعه، تصریح کرد: انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب از تهران به شهرآفتاب، تبدیل شهرآفتاب به شهر نمایشگاهی و ایجاد منطقه آزاد اقتصادی سه استراتژی هستند که قلب تپنده مجموعه محسوب می‌شود و تنها راه رونق بخشی به نمایشگاه شهرآفتاب، اجرایی کردن این سه استراتژی است.در ادامه این نشست معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ضمن استقبال از استراتژی‌های تعیین شده برای شهرآفتاب گفت: برای تبدیل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب به قطب منطقه ای نمایشگاه‌ها برنامه مفصلی داریم و با تمام قوا در جهت اجرایی شدن این برنامه‌ها پیش خواهیم رفت.