اخبار کوتاه

مستند نیمه‌کاره اکبر عالمی تمام می‌شود

ادامه ساخت فیلمی که اکبر عالمی در حین فیلمبرداری آن درگیر کرونا شد و از دنیا رفت، تا یکی دو ماه دیگر از سر گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا، زنده یاد اکبر عالمی یک سال قبل مشغول ساخت مستندی بود که در هنگام فیلمبرداری به کرونا مبتلا شد و درگذشت. او بجز این فیلم، ساخت دو مستند دیگر را هم در دست داشت که در مراحل فنی بودند و اخیراً توسط دستیار او که نسبت خانوادگی هم با این مستندساز دارد تکمیل شده است. امیر سرایی مقدم درباره پیگیری مستندهای نیمه‌تمام اکبر عالمی می‌گوید: ایشان در حال ساخت دو مستند درباره پتروشیمی بودند که تقریبا به مراحل فنی رسیده بود و در این مدتی که از فوت آقای عالمی می‌گذرد، تدوین و کارهای نهایی آن‌ها انجام و به کارفرما تحویل داده شدند. او درباره مستندی که مرحوم عالمی در بیمارستان و در روزهای کروناییِ سال قبل مشغول ساخت آن بود هم توضیح می‌دهد: قرار بود این مستند در پنج شهر مختلف کشور ساخته شود که بخش‌های مربوط به تهران را خودشان فیلمبرداری کردند، اما چهار شهر دیگر باقی مانده که مسئولیت تکمیل مستند برعهده من است. برای ادامه فیلمبرداری باید صبر می‌کردیم تا واکسیناسیون در کشور کمی پیشرفت داشته باشد و برهمین اساس از آذرماه فیلمبرداری را شروع خواهم کرد. وی پیش‌تر درباره موضوع این مستند به ایسنا گفته بود: این فیلم درباره دستگاه‌های ماموگرافی است که شرکت فوجی ژاپن به ایران داده بود. همانطور که می‌دانیم سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌هاست و این دستگاه بسیار پیشرفته قدرت تشخیص زیاد و سریعی در این بیماری دارد. این دستگاه‌ها به ۵۰ نقطه ایران فرستاده شده‌اند که برای نمونه به چند شهر سفر خواهیم کرد. آقای عالمی نگاهی انسانی در این فیلم داشتند و از این جهت موضوع برایشان جالب بود که تشخیص سریع بیماری چطور به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند. علاوه براین رابطه دوستی کهن بین ملت‌های ایران و ژاپن هم موضوع دیگری است که در این مستند مورد توجه ایشان بود.

رونمایی از نسخه بریل رمان گلاره عباسی


همزمان با توزیع چاپ جدید رمان «مریلین مونرو سر جردن»، اولین رمان گلاره عباسی، در روز جهانی عصای سفید از نسخه بریل این کتاب رونمایی می‌شود و تعدادی از آن در اختیار بخش نابینایان کتابخانه‌های شهر تهران قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، در معرفی نشر نیماژ از این کتاب و نویسنده‌اش آمده است: «گلاره عباسی در «مریلین مونرو، سر جردن» به تنهایی‌های یک زن افسرده‌ خانه‌دار عینیت بخشیده است. روایت عباسی در ارائه‌ اطلاعات به مخاطب مقتصدانه و هوشیارانه عمل می‌کند. ما لابه‌لای روایتِ مملو از تلاطم‌های درونی زنی که میل داشته بازیگر سینما شود، زنی که زیبا بوده، زنی که در اجتماع فعال بوده و حال هیچ‌کدام این‌ها نیست و در عوض در دو قطب شیدایی و افسردگی دست‌وپا می‌زند به خطری که سلامتی این زن را تهدید می‌کند پی می‌بریم و دلمان می‌خواهد برای او کاری کنیم. ما می‌دانیم که این زن بدحال است اما آیا اطرافیان این زن به بدحالی او واقف خواهند شد؟ باید خواند و دید. گلاره عباسی که خود بازیگر سینماست در «مریلین مونرو، سر جردن» به‌خوبی توانسته از عناصر سینمایی بهره‌ روایی ببرد. نسخه‌ اولیه‌ این رمان کوتاه حاصل تلاش‌های نوشتاری او در انتهای دهه‌ ۸۰ شمسی است و در دهه‌ ۹۰ بارها بازنویسی شده است. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «زنانگی من گره‌ عجیبی خورده به لباس‌های چرکی که توی حمام تلنبار شده‌اند و به دکمه‌ ماشین لباس‌شویی آبی‌رنگ کنار آشپزخانه که نشان می‌دهد در سی‌وهشت دقیقه لباس‌ها را می‌شوید و به نگاه مضطرب من که دودو می‌زند به سمت دقیقه‌ ماشین لباس‌شویی که مثل روزشمار است برایم، روزشماری که سریع دارد می‌گذرد و من توان بلند شدن و پهن کردن لباس‌های شسته‌شده‌ دکتر و دوقلوها را ندارم و زنانگی من عجیب شبیه نوچی عسل‌هایی است که به کابینت چسبیده، وقتی برای بی‌بی معجون درست می‌کنم.» گلاره عباسی، فارغ‌التحصیل رشته‌ تئاتر و همچنین بازیگری سینماست اما او در دهه‌ ۸۰ شمسی، همزمان در کارگاه‌ داستان‌نویسی محمد محمدعلی در موسسه‌ کارنامه و کارگاه بازیگری امین تارخ مشق نویسندگی و بازیگری کرده است.» انتشار رمان برگزیده «کوچه»
رمان «من چیزهایی می‌بینم که دیگران نمی‌بینند» نوشته فرشته میرزائی به عنوان رمان برگزیده دومین دوره جایزه ادبی «کوچه» منتشر شد. به گزارش ایسنا، در معرفی انتشارات کتاب کوچه از این رمان عنوان شده است: این رمان ماجرای دختری به نام نگار است که وقتی همسرش از دنیا می‌رود، گمان می‌کند این مرگ طبیعی و عادی نیست، چون فردای همان شبی که دعوایشان می‌شود و همسرش خانه را ترک می‌کند به جای این‌که خودش برگردد، جنازه‌اش بازمی‌گردد و از طرفی، وقتی بر سر مزار دست بر خاک او می‌کشد، حس می‌کند خاک انگشتان او را می‌خواهد در خود فرو برد. از همین‌جاست که اتفاقات عجیبی برای نگار رخ می‌دهد و داستان پیش می‌رود.
در سال ۱۳۹۹ دومین دوره جایزه ادبی «کوچه» برگزار شد و رمان فرشته میرزائی توانست نظر هیات داوران را جلب کند. او در این رمان، درباره تاثیر سحر و جادو در زندگی انسان‌ها سخن می‌گوید. او در بخشی از رمانش نوشته است: «کفش‌هایم را درآوردم و چهارزانو بالای سر همسرم نشستم. تاج گل را کمی کنار زدم. دلم نمی‌خواست بینمان مانعی جز خاک باشد. کمی از خاک را برداشتم و بوییدم.
بوی گل مریم می‌داد. به‌زحمت تاج گل را کنارتر زدم. سنگین بود. مجبور شدم چند شاخه گل را بشکنم و برای خودم جایی باز کنم. انگشتان دست چپم را در خاک فرو بردم، بالای قبر، تقریبا همان‌جا که سرش قرار داشت. سرد بود؛ اما نه آن‌قدری که یاسر دوست نداشته باشد. به این نوع ارتباط عادت نداشتم. دلم می‌خواست بدانم در آن تصادف لعنتی، دست و پایش هم شکسته یا نه. گوش چپم را به خاک چسباندم. صدایی نیامد. روسری را از روی گوشم کنار زدم. همهمه مردمی که همان اطراف کنار رفتگانشان بودند، خلوتمان را به هم می‌زد. چشمانم را بستم و از عمق وجود نفس کشیدم. باید بوی یاسر را از زیر خروارها خاک بیرون می‌کشیدم. دست راستم را در پایین‌ترین قسمت بدنش روی خاک گذاشتم. پاهایش را رد کردم. به نظر سالم می‌رسید. عرق سردی بر تنم نشست. دستم را به سختی از زیر شاخه‌ها بالا کشیدم تا به سینه‌اش برسم. قلبش می‌تپید.»

آغاز «نمور» در بندر انزلی

فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بیدل در بندر انزلی کلید خورد. به گزارش ایسنا، پس از حدود یک ماه پیش تولید و انتخاب لوکیشن‌ها در شمال کشور، فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی سید یاسر جعفری کلید خورد و بازیگران مقابل دوربین رفتند. فیلمنامه این ملودرام اجتماعی را نوشین معراجی به نگارش درآورده است و «نمور» دومین فیلم بلند بیدل محسوب می‌شود که قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.
در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور. محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سید بنیامین شهیدزاده بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فهرست کامل عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده: یاسر جعفری، کارگردان: داوود بیدل، مجری طرح و سرپرست گروه کارگردانی: ایمان یزدی، نویسنده: نوشین معراجی، برنامه ریز: الناز کریمی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل بیگی، مدیر صدابرداری: امید عاشوری، طراح گریم: امید گل زاده، طراح صحنه:امین جهانی، طراح لباس: زهره سلطانی، منشی صحنه: سمیه شهرابی، مدیر تدارکات: محسن دیانت، عکاس: حسن شجاعی