روزنامه اطلاعات- 2 آذر 1354

اطلاعات با تیتر اول «پیش نویس قرارداد مترو امضا شد» برای اولین بار جزئیات طرح متروی تهران را منتشر کرد. به نوشته این روزنامه، شمال شرق میدان شهناز (میدان امام حسین فعلی) به عنوان ستاد سازندگان مترو انتخاب شده بود. اطلاعات همچنین خبر داد که، آسانسورهای عظیم مسافران را به ایستگاه‌های زیرزمینی می‌فرستد و هر خط مترو در هر 5 دقیقه ، 12 هزار مسافر را جابجا می‌کند. دو سال بعد از این تیتر، شرکت‌های فرانسوی از سال ۱۳۵۶ عملیات اجرایی احداث خط یک مترو را در اراضی شمال تهران (بزرگراه شهید حقانی کنونی) آغاز کردند. عملیات اجرایی مترو تا آذر سال ۵۹ اجرای ۲۳۰۰ متر تونل و بخشی از سازه ۳ ایستگاه ادامه یافت ولی در این زمان و در پی جریان‌های جنگ ایران و عراق، نمایندگان شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و در اواخر سال ۶۰ هیئت وزیران توقف کامل طرح توسط مشاوران خارجی را اعلام کرد. چند سال پس از آن، در دوره ریاست جمهوری‌هاشمی رفسنجانی دوباره ساخت مترو از سر گرفته شدو نهایتا از سال ۱۳۷۷ شروع به کار کرد. نخستین مسیر فعال، خط ۵ مترو بود که میان تهران و کرج مسافر جابه‌جا می‌کرد و در ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد.