اخبار کوتاه

فیلم‌های ایرانی جشنواره وزول فرانسه معرفی شدند

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آسیایی در وزول فرانسه میزبان چند فیلم بلند، مستند و انیمیشن از سینمای ایران خواهد بود. به گزارش ایسنا، بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آسیایی در وزول فرانسه از تاریخ ۱ تا ۸ فوریه (۱۲ تا ۱۹ بهمن) برگزار خواهد شد و «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان در بخش رقابتی فیلم‌های بلند، «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی در بخش پیش‌نمایش، «آشو» ساخته جعفر نجفی در بخش رقابتی مستند، «موج سبز» به کارگردانی علی صمدی احدی در بخش تاریخ در پس‌زمینه به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین در بخش تمرکز بر سینمای جاده ابریشم نیز فیلم‌های «سفر قندهار» ساخته محسن مخملباف، «جزیره آهنی» به کارگردانی محمد رسول‌اُف و «۳ رُخ» از جعفر پناهی به نمایش گذاشته می‌شوند. «یک روز، یک کلاغ» ساخته عبدالله علیمراد، «کلاغی که می‌خواست قوی‌ترین باشد» به کارگردانی محمدعلی سلیمان‌زاده و «گنجشک و پنبه دانه» ساخته مرتضی احدی سرکانی هم انیمیشن‌های ایرانی در بخش مخاطبان جشنواره وزول فرانسه هستند. امسال لیلا حاتمی بازیگر ایرانی در راس هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های بلند بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آسیایی وزول در کشور فرانسه حضور دارد و در کنار «سوها عارف» فیلمنامه‌نویس فلسطینی، «زیگ دولای» کارگردان اهل کشور فیلیپین و «یرلان نورموخامبتوف» کارگردان قزاقستانی فیلم‌های جشنواره را داوری خواهند کرد.

احیاء خانه فروغ فرخزاد آغاز شد

با هدف حفاظت از میراث فرهنگی کشور خانه فروغ فرخزاد که مهر ماه امسال به تملک شهرداری منطقه ۱۱در آمده است؛ با حفظ اصالت بنا احیاء و به روی مردم گشوده خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید محمد موسوی شهردار منطقه ۱۱، تملک خانه فروغ فرخزاد را فرصتی برای حفاظت از میراث ادبی و فرهنگی کشور بیان کرد و گفت: این ملک در مهر ماه امسال توسط شهرداری از مالک خریداری شده است و طبق نظرات مرتضی امیری اسفندفه، مشاور امور شعر و ادبیات شهردار تهران، بنای خانه با همان اصالت و هویت به جا مانده بدون تغییر، مرمت و حفظ خواهد شد. شهردار منطقه ۱۱ افزود: قرار است با همکاری مشاور ادبی شهردار تهران فرایند احیای خانه فروغ فرخزاد بررسی و اقدامات مرمت با رعایت حفظ هویت و اصالت بنا انجام شود. موسوی با بیان این که خانه فروغ فرخزاد در انتهای کوچه خادم آزاد واقع در محله امیریه با شماره ۳۲۱۰۸ در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است، ادامه داد: مرمت ملک بر اساس نقشه اولیه انجام می‌شود و پس از احیاء با کاربری موزه برای بازدید علاقمندان و برگزاری نشست های ادبی بهره برداری خواهد شد.

رونمایی از «تنها در قاب» درباره کامران شیردل

مراسم رونمایی از چاپ جدید کتاب «تنها در قاب» درباره کامران شیردل مترجم، کارگردان و مستندساز نوشته علیرضا ارواحی برگزار می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم رونمایی از کتاب «تنها در قاب» درباره سینمای کامران شیردل و نوشته علیرضا ارواحی روز پنجشنبه، ۲۳ دی از ساعت ۱۸ در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. این رویداد همزمان با تجدید چاپ این کتاب به منظور گرامی‌داشت و قدردانی از زحمات کامران شیردل برای سینما میزبان جمعی از هنرمندان، مدیران و چهره‌های فرهنگی و هنری خواهد بود. کتاب «تنها در قاب» در ۳۹۲ صفحه به همت انتشارات خوب به بازار نشر عرضه شده است. در بخشی از این کتاب درباره کامران شیردل آمده است: «شاید اگر او فقط یکی از این‌ها یعنی «آئینه‌ها»، «قلعه»، «اون شب که بارون اومد» یا «صبح روز چهارم» را ساخته بود، برای اعتبار یک عمر فیلم ساختن کفایت می‌کرد، اما او همه‌ این‌ها را ساخت و بیشتر از این‌ها هم، همگی هم درخشان، زنده و نو...».

نمایش تازه محمد حاتمی با بازی آشا محرابی

محمد حاتمی که به زودی نمایش «رادیکال هفت ممیز هفت» را با بازی خودش و آشا محرابی اجرا می‌کند، می‌گوید: عادت کنیم که به هر چیزی عادت نکنیم. محمد حاتمی با وجود برنامه‌های زیادی که برای اجرای تئاتر داشت، در دو سال کرونایی اخیر، دست نگه داشت ولی حالا با بهتر شدن شرایط و انجام واکسیناسیون عمومی، تصمیم دارد جدیدترین نمایش خود را در سالنی تازه تاسیس روی صحنه بیاورد. حاتمی در گفتگو با ایسنا توضیحاتی درباره اجرای این اثر نمایشی ارایه می‌کند و تاکید دارد که نباید به عادت‌های گذشته بچسبیم بلکه باید جسارت تجربه‌های تازه را داشته باشیم. او می گوید: من و آشا محرابی طرحی داشتیم با موضوع مهاجرت‌های اجباری و به پیشنهاد خانم محرابی متن این نمایش را یکی از دوستان ایشان نوشت که خیلی هم زود به سرانجام رسید و بنا داریم آن را از ۲۶ دی ماه روی صحنه بیاوریم. این کارگردان درباره درون‌مایه نمایش خود توضیح می‌دهد: نمایش ما قصه‌ای جهانی و اجتماعی دارد و درباره مهاجرت‌های اجباری است. در این نمایش موضوعاتی مانند نابرابری‌های اجتماعی و ظلمی که به بعضی جوامع می‌رود، مورد توجه قرار گرفته است.