سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
روزنامه کیهان باز هم برای سیاست خارجی ایران مساله آفرید

توجیه «آزاد نشدن 7 میلیارد دلار» با بحران‌سازی!

گروه سیاسی - خاطره میرزا: نزدیک به یک هفته پس از این که اعلام شد 7 میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در خارج از کشور آزاد می‌شود، به نظر می‌آید که این خبر دقیق نبوده و خبری از این پول نیست. در همان زمان با توجه به اینکه بدهی نفتی کره جنوبی به ایران 7 میلیارد دلار است بارها تلاش شده تا این مبلغ آزاد شود، این احتمال شکل گرفت که مبلغ آزاد شده مربوط به کره جنوبی باشد؛ با این همه بعد از چند روز با تکذیب موضوع توسط آمریکا این شائبه پیش آمد که داستان، تنها نوعی فضا سازی برای تاثیرگذاری روی بازار بوده است. جالب اینجا است که در روزی که خبرگزاری دولت این موضوع را به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد و مدعی شد که فردای آن روز (سه شنبه 23 فروردین) یک مقام عالی رتبه منطقه برای این کار به تهران سفر می‌کند، در مرحله اول سخنگوی وزارت امور خارجه دراین باره اظهار بی اطلاعی کرد ول یبعدا آن را تائید کرد!
حالا دقیقا یک هفته پس از انتشار آن خبر، گویی قرار است به نوعی دیگر افکار عمومی سرگرم شوند؛ و در همین راستا، روزنامه کیهان روز شنبه گذشته با ادعای اینکه «قرار است طلب ۷ میلیارد دلاری ما از کره جنوبی در مقابل آزادی سه تن از جاسوسان کهنه‌کار که به طور مشترک در خدمت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بوده‌اند، به ایران پرداخت شود» ظاهرا به مخالفت با این موضوع پرداخت و نوشت: «چرا باید کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عملیاتی و اجرا می‌کنند، از عواقب این اقدام غیرقانونی و پلشت خود در امان باشند؟! مثلاً چرا باید کشوری مانند کره جنوبی ۷ میلیارد دلار دارایی ایران را مسدود کرده و از پرداخت آن تنها به این علت که آمریکا موافق نیست، خودداری کند؟! این کار کره جنوبی با راهزنی دریایی چه فرقی دارد؟! و در حالی که ایران اسلامی از اهرم‌های قدرتمندی برای مقابله برخوردار است، چرا باید به این زورگویی‌ها تن بدهیم؟!
ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری کرده‌اند ببندیم و مادام که ۷ میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند به آنها اجازه تردد از تنگه هرمز را ندهیم.»
این نوشته احتمالا برای توجیه پوچ درآمدن خبر آزادی 7 میلیارد دلار ایران تهیه شده بود.
این خبر سه شنبه 23 فروردین در صفحه اول کیهان هم با تیتر «بخشی از منابع ارزی ایران به زودی آزاد می‌شود» خودنمایی می‌کرد اما حالا نیاز به توجیه داشت. با این حال فرار به جلو به سبک حسین شریعتمداری نویسنده این مطلب و مدیر مسئول کیهان، کمی ناشیانه و فاقد رعایت مصالح بین المللی و اصول دیپلماتیک بود. برای همین روز دوشنبه وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: معاون وزیر امور خارجه این کشور سفیر ایران در سئول را به خاطر گزارش روزنامه کیهان فراخوانده است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، یو سونگ به، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه، سعید بادامچی شبستری، سفیر ایران در سئول را به خاطر گزارش اخیر روزنامه کیهان مبنی بر این که ایران باید به دلیل [عدم آزادسازی] پول‌های بلوکه شده تهران در بانک‌های کره جنوبی، مانع کشتی‌های این کشور در تنگه هرمز شود، فراخواند. بنا بر اعلام وزارت امور خارجه کره جنوبی، بادامچی در این دیدار گفت که مطلب این روزنامه در راستای موضع رسمی تهران نیست و موضع ایران را درباره این موضوع تشریح کرد. این اولین بار نیست که کیهان چنین گافی می‌دهد. بارها کیهان مواضعی ضد مصالح ملی گرفته است. در اوج مذاکرات هسته ای بارها نوشته‌هایی داشته که مذاکره کنندگان را تضعیف کرده ست؛ بارها علنا به مخالفت با توافق برجام پرداخته و حتی پیش از آنکه ترامپ از برجام خارج شود، ادعا کرد که این تصمیم ترامپ کار درستی است اما برجام آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که از آن خارج نمی‌شوند!
کیهان در 15 آبان 1396 تیتر اول خود را چنین انتخاب کرد: «شلیک موشک انصارالله به ریاض. هدف بعدی: دوبی» . همچنین در آذرماه 1396 مدیر مسئول روزنامه کیهان پیشنهاد کرد که «راه مقابله با حملات جنگنده‌های ائتلاف عربستان هدف قراردادن نفتکش‌های این کشورها در خلیج عدن توسط انصارالله است»، این مواضع باعث شد که در دی ماه آن سال سفیر عربستان در قاهره با استناد به همین حرفهای کیهان و شریعتمداری ، حمله حوثی‌ها به تانکرهای نفتی ائتلاف عربی را با تحریک ایران بداند و به جوسازی منطقه ای علیه ایران بپردازد.
در آن زمان ایسنا به نقل از روزنامه سعودی عکاظ گزارش داد: «احمد عبدالعزیز قطان که همزمان نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب نیز هست مدعی شد: رئیس یک روزنامه ایرانی به حوثی‌های یمن پیشنهاد داد تا تانکرهای نفتی وابسته به ائتلاف عربی و به خصوص عربستان که از خلیج عدن می‌گذرند را مورد هدف قرار دهند. وی، با تکرار ادعای خود افزود: این اظهارات کارنامه سیاه ایران در حمایت از تروریسم را نشان می‌دهد. ایران تروریسم را در تمام کشورهای منطقه منتشر می‌کند و نمی‌تواند روزی را سپری کند مگر اینکه در آن تروریسم و افراط‌گرایی را به کشورهای منطقه صادر کند.»
مواضع کیهان باعث شد که در آن زمان سخنگوی وقت وزارت خارجه توضیح دهد : ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند.
یکبار دیگر هم در تیرماه 1386 روزنامه کیهان با عنوان اینکه بحرن بخشی از خاک ایران است، باعث تنش در روابط دو کشور شد ، به گونهای که منوچهر متکی وزیر امور خاجه وقت مجبور شد برای ادای توضیحات به منامه برود. انتشار اين مقاله همچنین موجب واکنش اعتراض آميز مقام‌های کشورهای جنوب خليج فارس شد و سرانجام شريعتمداری اعلام کرد که سرمقاله کيهان در خصوص اينکه بحرين بخشی از خاک ايران است، تنها نظر شخصی من بوده است.
اینها فقط نمونه‌هایی بوده از تنش آفرینی این روزنامه، ولی حالا با توجه به نوشته جدید این روزنامه، جای دارد که یکبار دیگر این سوال پرسیده شود که چگونه یک روزنامه می‌تواند این قدر به مسائل دیپلماتیک و مصالح ملی بی اعتنا باشد و برای کشور و دولت حاشیه سازی کند؟!