رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره واردات اتوبوسهای دست دوم به کشور ارائه کرد.به گزارش ایسنا، سردار سید کمال هادیانفر در حاشیه همایش کودکان را از تصادفات نجات دهیم با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت ایمنی و کیفیت خودروها و اراده خودروسازان در خصوص تغییر، گفت: مدتی قبل از شرکت ایران خودرو پیش ما آمدند و گفتند که اقدامات و بحثهای اصلاحی را در مورد خودروها انجام داده اند که من به آنها گفتم این موضوعات داخلی است و نتیجه برای ما مهم است. آنچه که جزو مطالبات پلیس راهور، مردم و مقام معظم رهبری است افزایش ایمنی و کیفیت خودروهاست و من به خودروسازان گفتم که برنامه زمانی تان را به ما اعلام کنید تا ما بدانیم که چه زمانی خودروی ایمن خواهیم داشت.وی افزود: تصادف یک امر اجتناب ناپذیر است؛ اما این مهم است که کیفیت ایمنی خودرو به گونه ای باشد که جان راننده و سرنشین را حفظ کند نه اینکه بدتر آن را به خطر بیندازد. هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو نیز به ایسنا، گفت: ما پیش از این هم چه در رسانهها و چه به دولت اعلام کردیم که ما موافق واردات خودرو هستیم. اتفاقا یکی از مواردی که منجربه کاهش ۱۰ هزار نفری جانباختگان حوادث رانندگی از سال ۸۵ تا سالهای اخیر شد همین واردات خودرو بود و در واقع خودروهایی که وارد شدند سبب شدند تا خودروسازان داخلی نیز به ایمنی توجه بیشتری داشته و در فضای رقابتی و به مرور امکاناتی که ترمز ABS کیسه هوا و ... را نیز به تولیدات خود اضافه کنند. در واقع واردات سهم زیادی در افزایش ایمنی و ارتقای کیفیت خودروسازان یا به عبارتی مونتاژکاران داخلی دارد و موجب ایجاد احساس رقابت میشود.هادیانفر با قدردانی از مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و ... که شرایط واردات خودرو را تسهیل کردند، افزود: البته این بسیار مهم است که حتما خودروی ایمن وارد شود. متاسفانه برخی خبرها را شنیده ام که میخواهند خودرو ۶۰۰۰ دلاری از هند بیاورند که ما قطعا مخالف چنین اقدامی هستیم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تاکید بر اینکه امروز در هیچ جای دنیا خودروی ایمن کمتر از ۱۰ هزار دلار نداریم، گفت: یک خودروی ایمنی که تمام امکانات را داشته باشد دستکم بالای ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. اینکه میگویند میخواهند از هند خودروی ۶۰۰۰ دلاری بیاورند کار دستی نیست. صرفا اسم خودروی خارجی که ایمنی ایجاد نمیکند وگرنه همین پراید و تیبا را داشتیم و دیگر نیازی به واردات نبود. من شنیده ام چندین خودرو در هند دپو شده و قصد دارند که آنها را بیاورند. از این رو تاکید میکنم که دستورالعمل وزارت صمت برای واردات باید مناسب و متناسب باشد و شامل واردات چنین خودروهایی نشود. لازم است که حتما خودروهای ایمن وارد کشور شود.وی ادامه داد: یک موضوع دیگر این است که شرطهایی برای واردات خودرو میگذارند که عملا شدنی نیست. مثلا میگویند که واردات خودرو باید در ازای صادرات خودرو یا قطعه انجام شود. خب ما میخواهیم قطعات پراید را صادر کنیم؟ این شرط یعنی واردات خودرو هم انجام نشود. ما نباید شروطی بگذاریم که واردات را محدود کنیم و در این صورت قطعا اتفاق معناداری رخ نخواهد داد.هادیانفر تاکید کرد: بار دیگر تاکید میکنم که برای واردات خودرو باید به سراغ خودروهای با کیفیت و ایمن برویم.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره واردات اتوبوسهای دست دوم نیز گفت: در دولت قبل مصوبه ای مبنی بر واردات اتوبوسهای پایین سه سال از مدل وجود داشت مثلا اتوبوسهای سال ۲۰۱۹، ۲۰۱۸ و ... در حال حاضر نیز حدود ۲۰۰۰ اتوبوس وارد و پلاک شده است. این اتوبوسها دست دوم و کار کرده به آن معنایی که در ذهن ایجاد میشود نیستند. در واقع اتوبوسهای استوکی هستند که کیفیت خوبی هم دارند.هادیانفر افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز در سراسر کشور منتظر شماره گذاری هستند اما شرط آن اسقاط اتوبوس یا کامیون است و همین موضوع سبب عدم شماره گذاری اینها شده است. اینها باید این مشکلات را رفع بکنند که البته رایزنیهایی با وزارت راه، وزارت صمت و ... انجام شده است. با توجه به اینکه با حکم دیوان سن فرسودگی از خودروهای سنگین برداشته شد در حال حاضر مالکان بسیاری از خودروهای سنگین فرسوده دیگر تمایلی به اسقاط وسیله نقلیه خود ندارند.وی درباره اتوبوسهایی که از سوی شهرداری مجوز بازسازی یا اصطلاحا اورحال را گرفتند نیز گفت: این اتوبوسها نیز پس از بازسازی باید معاینه فنی دریافت کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور همچنین اعلام کرد که پس از وقفه دو سالهای که درپی شیوع کرونا ایجاد شد، پلیس راهور با آغاز سالتحصیلی جدید طرح همیاران پلیس را با قوت در سراسر کشور اجرا خواهیم کرد.به گزارش ایسنا، سردار سیدکمال هادیانفر گفت: در دو سال گذشته دنیا درگیر کرونا شده و محدودیتهای کرونا بر کشور ما نیز تاثیر گذاشت.وی با بیان اینکه معتقدیم که به جای اقدامات سلبی و بیاثر باید به سمت اقدامات ایجابی حرکت کنیم، گفت: اقدامات ایجابی بسیار اثربخش است و البته نیازمند فرهنگسازی است، برای فرهنگسازی نیز نیازمند آموزش هستیم. آموزشی که از خانواده و والدین آغاز شده و در مدارس و دانشگاهها ادامه پیدا میکند.هادیانفر با بیان اینکه ۱۱ میلیون دانشآموز در کشور داریم، گفت: آینده کشور به دست این دانشآموزان است و آموزشی که امروز ببینند در آینده خود را نشان خواهد داد.رئیس پلیس راهور ادامه داد: نتیجه اقداماتی که ۱۰ سال پیش با کمک همیاران پلیس انجام شد، امروز سبب شد تا تعداد کشتهشدگان حوادث رانندگی در کشورمان از ۲۷ هزارنفر در سال ۸۵ به ۱۷ هزارنفر در سالهای اخیر برسد. تعداد مصدومان هم از ۵۰۵ هزار نفر به ۳۰۰ هزار نفر رسید که اینها تاثیر همیاران پلیس است.هادیانفر با اشاره به وقفه دوسالهای که به دلیل شیوع کرونا در اجرای طرحهای همیار پلیس ایجاد شد، گفت: با آغاز سالتحصیلی جدید و در مهرماه، پلیس راهور همایش طلایه داران ترافیک را در ورزشگاه آزادی و دیگر استانها برگزار خواهد کرد و طرح همیاران پلیس با قوت اجرا خواهد شد.وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرحهایی نظیر همیار پلیس و فرهنگسازی ترافیکی شاهد کاهش تصادفات رانندگی باشیم.