درآمد ۱۲۹ میلیارد تومانی سینما در بهار

گیشه سینما هنوز گرم نشده است

سینماهای کشور در فصل بهار، ۲۰ فیلم نمایش دادند که اقتصاد ۱۲۹ میلیارد تومانی را برای سینمای ملی رقم زدند.
به گزارش ایرنا، سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱، فراز و فرودهای بسیاری را به خود دید. ابتدا یک اکران نوروزی متلاطم را پشت‌سر گذاشت که به‌واسطه حذف ۲ فیلم از این اکران و جایگزینی ۲ فیلم دیگر، موجی از حواشی را تجربه کرد. اکران بهار در ۱۴ فروردین، با ماه رمضان مقارن شد و فروش خوب نوروز به یک‌باره، افت قابل‌توجهی را به چشم دید.
در اکران فطر، ۲ فیلم جدید به روی پرده رفتند و توانستند تاحدودی، رونق را به سینماها بازگردانند. پس از تعطیلات میانه‌های خرداد نیز ۵ فیلم به چرخه اکران افزوده شدند تا تعداد فیلم‌های نمایش‌داده‌شده در فصل بهار سینماهای کشور به ۲۰ فیلم برسد.
البته که به جز ۲ فیلم اکران عیدفطر، دو بسته نوروز و اکران خرداد، واکنش‌های متفاوتی را به خود دید. منتقدان بر این باور بودند که می‌شد با انتخاب‌هایی بهتر برای این دو بازه طلایی، رونق بیشتری را متوجه سینماهای کشور کرد.
از سوی دیگر، در این فصل، یک‌بار شورای صنفی نمایش به شکلی غیررسمی منحل شد و شورای راهبردی اکران به جای آن، فیلم‌های سینماها را انتخاب کرد. در آخرین روزهای خردادماه نیز شورای صنفی جدید با افرادی دیگر شکل گرفت تا تمامی توجهات، به انتخاب‌های این شورا برای اکران تابستان باشد.
با این حال اما قطعا می‌توان نتیجه گرفت که اکران طلایی بهار ۱۴۰۱، می‌توانست در صورت نداشتن حواشی میان سینماگران و دولت‌مردان سینمایی، به انتخاب‌های بهتری بر روی پرده و نتیجه طلایی‌تری در گیشه سینماها دست یابد.
در فصل بهار، ۱۰ فیلم اجتماعی، ۶ کمدی، ۳ فیلم کودک و نوجوان و ۱ فیلم دفاع مقدس به روی پرده رفت. البته که این ترکیب خود نشان‌دهنده انتخاب‌هایی غیرتخصصی برای ۳ ماه خوب اکران است. در این فصل، اکران نوروز، اکران عیدفطر و اکران بعد از تعطیلات نیمه‌خرداد، فرصت‌های مناسبی برای نمایش فیلم‌های کمدی بود اما در کمال تعجب، طی ۳ ماه، تنها ۶ فیلم کمدی نمایش داده شد تا گیشه سینماها، از آن رونق اصیل چنین فصلی عقب بماند. ضمن آن‌که نیمی از این کمدی‌ها، صلاحیت نمایش در اکران طلایی بهار را نداشتند و می‌شد با انتخاب آثار کمدی شایسته‌تر، گیشه بهاری سینماها را با رونق بیشتری مواجه کرد.
با این حال، سینماهای کشور در بهار ۱۴۰۱، ۱۲۹ میلیارد تومان فروش داشتند. ۳ میلیون و ۹۲۰ هزار نفر در ۱۷۷ هزار سانس به تماشای فیلم‌ها نشستند. در فروردین‌ماه، ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار به تماشای فیلم نشستند و گیشه ۵۳ میلیارد تومانی را رقم زدند. تعداد مخاطبان سینما در اردیبهشت‌ماه، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که گیشه ۴۰ میلیاردی را محقق کردند و در خردادماه نیز ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به تماشای فیلم نشستند و گیشه سینماها نیز برای این ماه، ۳۶ میلیارد تومان بود.
گیشه ۱۲۹ میلیاردی فصل بهار که با مخاطب حدودا ۴ میلیون نفری محقق شده، می‌توانست در بهترین حالت، تنها در فروردین‌ماه محقق شود. تعدد فیلم‌های آماده اکران، این بستر را فراهم کرده تا دست شورای صنفی نمایش در انتخاب فیلم‌های شایسته و متناسب با فضای اکران، به خوبی باز باشد اما برخی سیاسی‌کارها که به متلاطم شدن فضا میان هنرمندان و دولت‌مردان سینمایی کشور انجامید، سبب بروز حواشی در این زمینه و تاثیرات این حواشی بر مقوله اکران شد. فیلم‌های نه‌چندان مطلوبی به پرده راه یافتند و چنین اقتصادی را برای بهار سینماهای کشور رقم زدند.
حالا و با استقرار شورای صنفی نمایش جدید، این امید وجود دارد که فیلم‌های خوبی طی حدود ۴۰ روز باقی‌مانده تا آغاز محرم به روی پرده رفته و در دوماه محرم و صفر که مقارن با دوماه پایانی تابستان امسال است نیز فیلم‌های خوبی مهندسی شود تا اکران تابستان، با تجربه از اکران بهار، یک اکران سوخته لقب نگیرد. اتفاقی که در صورت یک مدیریت درست و بدون حاشیه می‌تواند اتفاق‌های خوبی را برای اکران سه فصل دیگر امسال رقم بزند.
۲ فیلم اجتماعیِ صریح به سینماها آمدند
دو هفته پس از نمایش بسته جدید اکران، ۲ فیلم طلاخون و روز ششم از صبح دیروز به روی پرده رفتند تا ترکیب غالب سینمای این روزها، به سمت آثار اجتماعی گرایش داشته باشد تا کمدی.
با نگاهی به سینماهای کشور متوجه می‌شویم که در حال حاضر، ۱۱ فیلم اجتماعی به روی پرده هستند و در مقابل، تنها ۵ فیلم کمدی در حال نمایش هستند که قطعا برای بازه طلایی کنونی نمی‌تواند یک انتخاب محاسباتی و درست محسوب شود. در شرایطی که امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان به پایان رسیده و دو عید بزرگ قربان و غدیر، مقارن با تیرماه شده است بنابراین این ماه، می‌تواند پربازده‌ترین ماه تابستانی در سال جاری باشد که البته با کمبود آثار کمدی بر روی پرده، نمی‌توان چندان به این راندمان امیدوار بود.
بنابراین انتظار می‌رود با اکران هر چه زودتر حداقل ۲ فیلم کمدی جدید، گیشه سینماها هم‌زمان با توسعه طرح بلیت شناور، به یک اقبال خوبی رسیده و به پربارتر کردن اقتصاد سینمای کشور کمک کند.
البته که ۲ فیلم اجتماعی جدیدی که از صبح امروز در سینماها به نمیاش درآمده نیز آثاری هستند که می‌تواند اثرات مطلوبی بر گیشه‌ها گذاشته و به‌زعم خود، مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به هر یک از این دو فیلم جدید.
چهارمین ساخته ابراهیم شیبانی قرار بود یکی از غافل‌گیری‌های جشنواره سی‌ونهم فجر باشد اما فیلم در کمال تعجب، به بخش مسابقه جشنواره راه پیدا نکرد. البته که در همان زمان، اعلام شد که فیلم نه به دلیل ضعف محتوا، بلکه به دلایلی فرامتنی از حضور در بخش مسابقه جشنواره باز مانده است.
البته که درام و تعلیقی که در این فیلم مورد پرداخت قرار گرفته، می‌تواند به‌خوبی مخاطب خود را تا پایان داستان، همراه نگه‌دارد. فیلم در ابتدا، چرک‌نویس‌های یک مادر خانه‌دار نام داشت و سپس به خورشید هم‌چنان می‌درخشد، تغییرنام داد.
در این فیلم، شهاب حسینی، حسام منظور و زری خوشکام به ایفای نقش پرداخته‌اند.
فیلم، داستان دختری است که در آستانه‌ مسابقات سرنوشت‌ساز کشوری تکواندو متوجه رازی می‌شود که زندگی او را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. او درمی‌یابد که با قاتلی که با او پیوند خونی دارد، هم‌خانه است.
روز ششم قرار بود یکی از مهم‌ترین آثار حاضر در جشنواره سی‌ونهم فجر باشد اما به دلایلی که هنوز مشخص نشده، از قرار گرفتن در فهرست سودای سیمرغ جا ماند. با این حال، برخی از منتقدان، این فیلم را مهم‌ترین و بهترین فیلم حجت قاسم‌زاده‌اصل می‌دانند. فیلمی که تصویر درستی از اجتماع امروز را به تصویر کشیده و با درامی پرتعلیق، توانسته مخاطب خود را درگیر داستان کند.
داستان این فیلم درباره یک زندانی به نام احمد است که تنها ۵ روز فرصت دارد جواب چند معما را پیدا کند تا بتواند زنده بماند. بخشی از اتفاق‌ها، در گذشته رخ داده که بدون روشن شدن آنها، برای مشکل‌های امروز جوابی پیدا نخواهد کرد. احمد اگر موفق نشود، روز ششم کشته می‌شود.
در این فیلم، مصطفی زمانی، بهاره افشاری، امیر جعفری، مهران احمدی، افشین‌هاشمی، همایون ارشادی و جمشید‌هاشم‌پور به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این فیلم بازگشت حجت قاسم‌زاده‌اصل، ۱۵ سال بعد از فیلم قتل آنلاین به حساب می‌آید.